توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62123
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
انفجار در انبار مهمات حشد شعبی در نزدیکی پایگاه "بلد" در شمال عراق
انفجار در انبار مهمات حشد شعبی در نزدیکی پایگاه "بلد" در شمال عراق
مدیریت دفاع مدنی در عراق اعلام کرد، تیم اطفای حریق به منظور مهار حریق ناشی از انفجار در ذخایر تسلیحاتی وابسته به حشد شعبی به پایگاه هوایی "بلد" در استان صلاح‌الدین در شمال این کشور اعزام شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در بیانیه مدیریت دفاع مدنی آمده است، انبار تسلیحاتی وابسته به یک گروه از حشد شعبی در نزدیکی پایگاه هوایی بلد شاهد چندین انفجار بود که اعضای تیم اطفای حریق، آتش‌سوزی حاصل شده از انفجار را مهار کردند.

طبق این بیانیه، تیم اطفای حریق تلاش کرد تا آتش‌سوزی را مهار کند و کاظم سلمان بوهان، مدیر کل دفاع مدنی از بغداد عازم شهرستان بلد برای نظارت بر روند اطفای حریق شد.

در این راستا اخبار ضد و نقیضی از حمله به پایگاه البکر در شهرستان بلد در جنوب صلاح‌الدین منتشر شده که ماهیت آن مشخص نیست در عین حال برخی اخبار نیز حاکی از آتش‌سوزی گسترده در انبار وابسته به یکی از گروه‌های حشد شعبی در همان پایگاه هستند.

یک مسؤول نظامی عراقی و یک منبع وابسته به حشد شعبی اظهار کردند، چندین انفجار موقعیتی وابسته به حشد شعبی را در نزدیکی پایگاه هوایی بلد در روز سه‌شنبه هدف قرار دادند.



این انفجارها در چارچوب سلسله انفجارهایی است که طی هفته‌های اخیر در انبار مهمات و پایگاه‌ها و مواضع وابسته به گروه‌های حشد شعبی متشکل از شبه‌نظامیان غالبا شیعی رخ می‌دهند.

پایگاه بلد میزبان نیروها و پیمانکاران نظامی آمریکایی و در ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت عراق است و گروه‌های مسلح شیعی در نزدیکی پایگاه مستقر هستند.

مقام نظامی مذکور اظهار کرد، هدف از انفجارها موقعیت حشد شعبی در نزدیکی پایگاه بوده است و به گفته یک منبع حشد شعبی، انبار تسلیحاتی این گروه هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق کمی بعد از وقوع حادثه در محل حاضر شد و به تلویزیون رسمی این کشور گفت، این آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهار شده و برخی نظامیان جراحت‌های اندکی برداشته‌اند.

هنوز ائتلاف آمریکایی مدعی مقابله با داعش به این حادثه واکنشی نشان نداده و گزارشی از تلفات منتشر نشده است.

شاهدان عینی می‌گویند، انفجارها منجر به فرو ریختن ترکش‌هایی به باغ‌های اطراف و خود پایگاه بلد شد.



این در حالی است که انفجار هفته گذشته در انبار تسلیحاتی گروه حشد شعبی یک کشته و ۲۹ زخمی داشت و پلیس علت آن را بی‌دقتی در نحوه ذخیره کردن سلاح و دمای بالای هوا اعلام کرده بود اما دولت همچنان روی این مساله تحقیق می‌کند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اخیرا دستور داده تمام ذخایر تسلیحاتی وابسته به نیروهای مسلح و گروه‌های شبه نظامی به خارج از شهرها منتقل شوند.

همچنین تمامی مجوزهای پروازهای ویژه جنگنده‌های عراقی و خارجی در حریم هوایی عراق لغو شده و باید هرگونه پرواز موافقت نخست وزیر را بگیرد از جمله پروازهای ائتلاف آمریکایی که علیه داعش در عراق عملیات‌هایی را انجام می‌دهد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند، حملات احتمالا کار اسرائیل باشد زیرا سال گذشته میلادی اشاره کرد نظیر کاری که در سوریه انجام می‌دهد احتمالا به اهداف نظامی ایران در عراق حمله کند.

هشام هاشمی، تحلیل‌گر مقیم بغداد که به دولت عراق درباره گروه‌های تروریستی مشورت می‌دهد گفت، سامانه‌های دفاع هوایی عراق قابلیت‌های بالایی دارند اما یک چیز را نمی‌توانند رصد کنند که همان حمله هوایی پیشرفته اسرائیل است.

مسؤولان اسرائیلی اخیرا اشاره کرده‌اند، تهدیدات از جانب عراق طی سال‌های گذشته بیشتر شده اما آنها اشاره‌ای به انفجارهای اخیر در عراق نداشته‌اند.

در این راستا نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا به طور ضمنی به حملات اخیر این رژیم به عراق اشاره کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو در جمع خبرنگاران در جریان سفر به اوکراین گفته است که ایران در هیچ کجا امنیت نخواهد داشت.

نتانیاهو اظهار کرده: هر وقت لازم باشد ما (علیه ایران) اقدام خواهیم کرد.

این در حالی است که رسانه‌های خبری ماه گذشته از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع حشد شعبی در خاک عراق خبر دادند اما رژیم صهیونیستی تا این لحظه رسما مسؤولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

ائتلاف آمریکا نیز هر گونه نقش در حملات اخیر را تکذیب می‌کند.
Share/Save/Bookmark