توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54474
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
جشنی که هرگز در فضا برگزار نشد!
جشنی که هرگز در فضا برگزار نشد!
روز 17 سپتامبر 1985 ناو کیهانی سایوزتی-14 در حالی به فضا پرتاب شد که ولادیمیر واسیوتین، گئورگی گرچکو و الکساندر ولکف بر عرشه آن حضور داشتند. یک روز بعد ناو کیهانی توانست به شکل خودکار به سالیوت-7 متصل شود. در این زمان ولادیمیر ژانیبکف و ویکتور ساوینیخ در سالیوت-7 حضور داشتند اما قرار بود گرچکو و ژانیبکف به زودی بازگردند و واسیوتین و ولکف ایستگاه را برای برنامه ای جنجالی آماده کنند.

به گزارش ایسنا، در 25 سپتامبر سایوزتی-13 به همراه ژانیبکف و گرچکو از ایستگاه جدا شد و طبق جدول تنظیمی روز بعد با موفقیت به زمین بازگشت.

اینک چه در مدار و چه در زمین، کیهان نوردان آماده می‌شدند کاری را صورت دهند که تا آن زمان در تاریخ پروازهای فضایی سابقه نداشت, کاری جنجالی و پر سرو صدا تا چند ماه بعد باید صورت می‌گرفت: پرواز یک ناو سایوز با حضور سه کیهان نورد زن! به همین منظور گروهی از زنان فضانورد شامل اسوتلانا ساویتسکایا، یکاترینا ایوانوا و یلنا دابروکواشنیا مشغول تمرین بودند. پیش‌بینی شده بود که در آغاز مارس سال 1986 پرتاب گروه زنان صورت گیرد.

زنان کیهان نورد شوروی باید هشتم مارس(روز جهانی زن) را در عرشه ایستگاه مداری سالیوت-7 جشن بگیرند و از آنجا این روز را به تمام زنان دنیا تبریک بگویند.
Share/Save/Bookmark