توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61584
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
آبرامیان: توقیف نفتکش انگلیسی کاملا قانونی است
آبرامیان: توقیف نفتکش انگلیسی کاملا قانونی است
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: توقیف نفتکش انگلیسی بر اساس ضوابط بین‌المللی دریایی بوده است.

ژرژیک آبرامیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بر اساس آنچه می‌دانیم این کشتی قواعد دریایی بین‌المللی را در هنگام ورود به تنگه هرمز رعایت نکرده است و به همین دلیل سازمان بنادر و کشتیرانی هرمزگان بر اساس قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از هرگونه ناهنجاری در مسیرهای کشتیرانی دستور توقیف آن را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه توقیف کشتی انگلیسی کاملاً قانونی و مطابق با ضوابط بین‌المللی است، افزود: در اطلاعیه سپاه پاسداران هم دقیقاً به این نکات اشاره شده است. به هر حال آن چیزی که من فکر می‌کنم اتفاق افتاده این است که این موضوع می‌تواند در عین حالی که دلایل قانونی و قانع کننده داشته باشد، اما می‌تواند پاسخی به توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق باشد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید با یک تذکر می‌شد این کشتی را به رعایت قوانین دریانوردی دعوت کرد، اما چون این کشتی، موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده است و در مبادی تنگه هرمز از مسیر اشتباهی وارد شده که خطرآفرین بوده است بر اساس قوانین بین‌المللی این کشتی توقیف شده است.

آبرامیان ادامه داد: لندن با توقیف نفتکش ایرانی قصد یک نوع دزدی دریایی را داشت و همه می‌دانستند ایران نسبت به این حرکت انگلستان بی‌تفاوت نمی‌ماند. اما اگر بخواهیم این سؤال را مطرح کنیم که آیا توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی ایران درست است یا خیر؟ باید جواب بدهیم صدرصد کار درستی است. به هر حال وضعیتی که هم‌اکنون در منطقه موجود است و تروریسم اقتصادی که نظام سلطه علیه ایران اسلامی به کار گرفته است و با اخبار دروغ سعی می‌کنند اهداف خود علیه ایران را پیش ببرند این حرکت ایران پاسخی است به این تروریسم اقتصادیِ استکبار و این پیام را می‌دهد که ایران تسلیم فشارها نمی‌شود و در برابر تحریم‌ها سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: حق مسلم ایران است که امنیت گذرگاه‌های تحت اختیار خود را برقرار کند و اجازه ندهد شناوری قوانین دریانوردی را زیر پا بگذارد.

نماینده مسیحیان ارامنه حوزه جنوب ایران در خصوص سطح تنش در خلیج فارس، خاطرنشان کرد: ایجاد تنش جزو ذات نظام سلطه است، این تحلیل درستی نیست که این فشارها علیه ایران نتیجه رفتار جمهوری اسلامی است، چراکه اگر به نقاط دیگری از جهان که آمریکا در آن دخالت می‌کند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که ربطی به رفتار آن کشورها ندارد و این فشارها به کشورهایی اعمال می‌شود که نسبت به وجود این سلطه اعتراض دارند. برای مثال ونزوئلا که دیگر غنی‌سازی اورانیوم و تولید صنایع نظامی نداشت.

آبرامیان گفت: نظام سلطه سعی می‌کند همیشه گردن کشی کند و حس خود برتر بینی دارد و نظرات خود را بر تمام کشورها تحمیل می‌کند. رفتار جمهوری اسلامی کاملاً بجا است و به عنوان حاکمیت مستقل توان دفاع از استقلال ایران را دارد و این امر می‌تواند الگویی بزرگ برای کل مردم جهان باشد که نسبت به سلطه استکبار بی‌تفاوت نباشند تا این بینش، جهان را از شر این سلطه گران نجات دهد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark