توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37059
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
ساعاتی پس از سخنرانی تلوزیونی رئیس جمهور/
برخورد دولتی با رسانه‎های منتقد به بهانه نقد توافق وین/ ۹ دی توقیف شد؛ کیهان و رجانیوز تذکر گرفتند
ثبت رکورد برای سه بار توقیف یک نشریه در دوسال/ اگر توافق وین «خوب» بود، بگیر و ببند رسانه ای لازم نداشت
هیئت نظارت بر مطبوعات، هفته‌نامه «۹ دی» به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام حمید رسایی را توقیف کرد .
برخورد دولتی با رسانه‎های منتقد به بهانه نقد توافق وین/ ۹ دی توقیف شد؛ کیهان و رجانیوز تذکر گرفتند
به گزارش خط نیوز به نقل رجانیوز: ساعاتی پس از پخش گفتگوی رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‎ای، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از توقیف و تذکر به سه رسانه متنقد توافق هسته‎ای خبر داد.

به گزارش رجانیوز، آنچنان که پایگاه اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی ارشاد اعلام کرد « در مذاکرات و بررسی های جلسه قبل، عملکرد رسانه های مکتوب و الکترونیک در خصوص مذاکرات هسته ای بررسی شد و با توجه به تبصره ٢ ماده ٥ قانون مطبوعات و بند ۸ ماده ۶، هفته نامه «٩ دی» توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد. همچنین مقرر شد بابت برخی تیترها و مطالب روزنامه «کیهان» و پایگاه اطلاع رسانی «رجانیوز» به این رسانه ها تذکر داده شود. »

تلاش برای فشار و محدود کردن رسانه‎های منتقد در دو سال گذشته از سوی دولت به گونه‎ای بوده است که این رسانه‎ها علاوه بر پذیرش تحریم مالی و اقتصادی نهادهای دولتی، بارها تذکر گرفته و به مراجع قضایی نیز معرفی شده‎اند.

در یکی از شدیدترین برخوردهای دولتی با رسانه‎های منتقد، نشریه انقلابی ۹ دی در طول دو سال فعالیت دولت، سه بار توقیف شده است. پیش از این نیز برخی نشریه‎های منتقد دولت از جمله وطن امروز و یالثارات، توقیف و یا به دادگاه ارجاع داده شده بودند.

این در حالی است که دولت در ارائه یارانه مطبوعات به رسانه‎های منتقد و حامی نیز تبعیض‎های قابل ملاحظه‎ای را اعمال کرده و از ارائه آگهی‎های تبلیغاتی به این رسانه‎ها با هدف تحریم اقتصادی رسانه‎های منتقد و کند شدن چرخه فعالیت‎های آنها جلوگیری کرده است.

پرداختن به پرونده هسته‎ای و توافق وین، موضوعی بوده است که امروز به بهانه آن نشریه ۹ دی توقیف و کیهان و رجانیوز به خاطر آن تذکر گرفته‎اند و این در حالی است که در طول مدت انجام مذاکرات، این رسانه‎ها بر خلاف تیم مذاکره کننده ضمن رعایت خطوط قرمز ترسیمی رهبر معظم انقلاب برای فعالیت رسانه‎ای در حوزه مذاکرات، تنها به نقد فنی و کارشناسی متون و اظهارات منتشر شده از سوی مذاکره کنندگان پرداخته و بر روی این متون کار فنی و حقوقی کرده بودند.

به نظر می‎رسد اگر توافقی ویژگی‎های یک توافق خوب و قابل دفاع را دارا بود، خودبخود موجی از حمایت را در میان کارشناسان و نخبگان این حوزه بر می‎انگیخت و دیگر نیازی به بخشنامه‎های خیلی محرمانه و بگیر وببندهای مطبوعاتی- رسانه‎ای برای جلوگیری از هرگونه نقد و تلاش برای پیروزی نمایی فرمایشی وجود نداشت.

هر چند این روزها و ایام نیز خواهد گذشت، اما بتدریج و با روشن شدن ابعاد توافق صورت گرفته فضایی در افکار عمومی شکل خواهد گرفت که به نظر نمی رسد دیگر مجال و امکان برخوردهای بخش نامه ای و سلیقه‎ای با «واقعیت‎های برجام» وجود داشته باشد، و آنزمان است که باید دید در مورد برخی از دستاوردهای این توافق باید جشن گرفت و یا آنکه مسببانش را مواخذه کرد.

به نظر می رسد تذکر به رجانیوز از آن جهت بوده که این رسانه مذاکرات اخیر را «بی نظیرترین مذاکرات در تاریخ سیاسی دهه های اخیر» ندانسته بود! با این حال رجانیوز مطابق با رسالت اطلاع رسانی گفتمانی خود، از هیچگونه تلاش رسانه‎ای برای روشنگری در قبال ابعاد توافق صورت گرفته در وین که ارتباط مستقیمی با منافع ملت ایران و انقلاب اسلامی دارد، فروگذار نخواهد کرد و البته چون گذشته تلاش خواهد کرد تا این تلاش‎ها در چارچوب‎های قانونی موجود باشد.

گفتنی است در روزهای آینده، سلسله‎ گزارش‎هایی از بخش‎های ناگفته برخورد و فشار دولت بر رسانه‎های منتقد در حوزه‎های مالی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی، در قالب گزارش‎های مستند در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد تا مخاطبان خود درباره این قسم تاریخی حسن روحانی به قضاوت بنشینند که در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری گفت: - خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.



شایان ذکر است تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات به لازم الاتباع بودن مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات و بند ۸ ماده ۶ این قانون به ممنوعیت افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره دارد.
Share/Save/Bookmark