توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51279
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
واکنش نایب رییس والیبال بانوان به انتقادها از کادرفنی و لباس تیم ملی
کعبی‌زاده: در اردوی انتخابی والیبال لباس یکدست نمی‌دهند/ مگر همه سرمربیان از قبل تجربه داشتند؟
کعبی‌زاده: در اردوی انتخابی والیبال لباس یکدست نمی‌دهند/ مگر همه سرمربیان از قبل تجربه داشتند؟
نایب رییس بانوان فدراسیون والیبال در پاسخ به انتقادها درباره دلیل سپردن هدایت تیم ملی زنان به جواد مهرگان گفت: کسی را انتخاب نکردیم که اصلا کار مربیگری نکرده باشد.

به گزارش ایسنا، تنها چندماه تا آغاز رقابت‌های بین‌المللی والیبال زنان آسیا باقی مانده است و تیم ملی ایران، تمرین‌های خود را زیر نظر جواد مهرگان آغاز کرده است. والیبال بانوان ایران در رده بندی دور قبل این رقابت‌ها در جایگاه نهم قرار داشت. با این وجود امسال به دنبال کسب مقامی بهتر نسبت به قبل و ارتقا جایگاه خود است، اما مثل بسیاری از حوزه‌های دیگر ورزش بانوان با مشکل‌های زیادی رو برو است. دغدغه‌هایی که حرکت ملی پوشان ایران را برای رسیدن به سطح والیبال جهانی کندتر می‌کند.

یکی از مهمترین عواملی که قطعا در پیشرفت بانوان والیبالست ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند، سرمربی و کادر فنی قوی و کاربلد است. موضوعی که چندی پیش با انتخاب جواد مهرگان به عنوان مشاور فنی تیم ملی، باعث ایجاد انتقادهایی در بین اهالی ورزش شد. مهرگان که در مقایسه با بسیاری دیگر از مربیان ملی و باشگاهی، تجربه خیلی زیادی را در کارنامه ندارد، بر خلاف وعده‌های قبلی مسئولان به جای گزینه خارجی به یکباره هدایت تیم ملی والیبال بانوان بزرگسال را برعهده گرفت.

اما این تنها موضوع خبرساز والیبال بانوان نبود، ماجرای اختلاف فدراسیون والیبال با اسپانسری که لباس‌های تیم ملی را تهیه می‌کرد، حتی تا در اولویت قرار گرفتن چند اسپانسر دیگر پیش رفت، اختلافی که باعث شد اردوی انتخابی تیم ملی والیبال بانوان بر خلاف مردان با لباس‌های متفاوت بازیکنان برگزار شود، لباس‌هایی که تصویر نامتعارفی را از تیم ملی بانوان کشورمان ارائه داد که مشابه آن را در سال‌های گذشته سراغ نداریم.

کنکاش درباره این موارد ما را بر آن داشت تا با صدیقه کعبی زاده نایب بانوان فدراسیون والیبال گفت و گو داشته باشیم.

*بارها گفته‌اید که برای تیم ملی سرمربی خارجی انتخاب می‌کنید، چرا هنوز این اتفاق نیفتاده است؟
بله گفتم که از یک سرمربی خارجی برای یکی از رده‌های تیم ملی‌مان استفاده می‌کنیم، اما نگفتم برای بزرگسالان و نه برای این دوره از مسابقه‌ها. چون تا گزینه‌مان را انتخاب کنیم و به توافق برسیم، مسابقه‌های جام کنفدراسیون والیبال بانوان این دوره برگزار می‌شود. به همین دلیل این دوره را با مربیان داخلی همکاری می‌کنیم اما حتما در دوره‌های بعد از وجود مربی خارجی کمک می‌گیریم. در این مورد باید بگویم که در جلسات تخصصی با حضور ضیایی رئیس فدراسیون، در حال بررسی دو گزینه هستیم و احتمالا تا یک یا دو ماه دیگر بتوانیم به جمع بندی برسیم.


* پس در حال مذاکره با این دو گزینه برای هدایت تیم ملی بزرگسالان هستید؟
هنوز در مورد رده‌ی سنی فعالیت آن‌ها به توافق نرسیدیم اما برای برنامه ریزی بلند مدت باید یک مربی‌ را به کار بگیریم که بتواند به والیبال بانوان ایران کمک کند و روزمه مشخصی داشته باشد.

*گزینه‌هایی را که بررسی می‌کنید، چه کسانی هستند؟
نمی‌توانم اسم آنها را بگویم، چون رزومه‌ها آمده و ما در حال حاضر با یکی از گزینه‌های خود جلسه داشتیم و نفر دوم اخیراً رزومه‌ی خود را ارسال کرده است که در حال بررسی هستیم. این دو نفر باید به ایران بیایند تا حضوری صحبت کنیم. برنامه کاری‌شان را ارائه بدهند و بعد جمع بندی کنیم چون هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم اجازه بدهید ظرف یکی یا دو ماه آینده اسامی را اعلام ‌کنیم. البته این حق رسانه است که بداند چون مردم باید بدانند.


*گزینه‌هایی که بررسی می کنید ، تیم‌های مطرحی را هدایت کردند؟
یکی از شرایطمان همین است. تیم‌های مطرح در بانوان تیم‌های چین، کره و تایلند هستند، در انتخاب مربیان فقط آسیا را در نظر نمی‌گیریم ، رزومه‌های مختلف مربیان مختلف و شاید اروپا را بررسی کنیم اما حتما به مربیانی که تجربه دارند، توجه می‌کنیم. البته طرف مقابل هم باید شرایطمان را قبول کند. این موضوعی توافقی دوطرفه است که باید شرایط خود را به هم اعلام کنیم. به همین دلیل هیچ عجله‌ای برای انتخاب سرمربی نداریم و به این تصمیم رسیدیم که هر سه رده سنی کشورمان با مربی داخلی به مسابقه‌ها اعزام شوند. خوشبختانه کادری که برای تیم ملی بزرگسالمان انتخاب کردیم، خیلی خوب کار می‌کند. بازیکنان هم خیلی خوب و با انگیزه تمرین می‌کنند، همه می خواهند تلاش کنند تا نسبت به دور قبل نتیجه بهتری بگیرند.


*چرا با مایدا چیچیچ ادامه همکاری ندادید؟

هر مربی‌ که برای تیم ملی انتخاب می‌شود، قراردادش مشخص است و فدراسیون این حق را دارد که قرارداد را با آنها فسخ کند. خانم چیچیچ هم در زمان من به تیم ملی نیامدند و در زمان من هم نرفتند، بنابراین هیچ تعهدی برای پاسخ دادن به این سوال ندارم، آقای داورزنی ریاست فدراسیون وقت بعد از بررسی عملکرد خانم چیچیچ به این جمع بندی رسیدند که نیازی به ادامه همکاری با این مربی ندارند. وقتی آقای داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون این تصمیم را گرفتند فکر می‌کنم همه‌ مکلف هستیم تابع باشیم و به نظرشان احترام بگذاریم، از ابتدای کارم در فدراسیون والیبال علام کردم که به هیچ وجه در برنامه‌مان نیست که خانم چیچیچ به ایران برگردد و به تیم کمک کند.

*دلیلتان برای این تصمیم چه بود؟
خانم چیچیچ تجربه کار مشخصی با تیم های ملی سطح بالایی نداشتند. ممکن است مقطعی از نظر روانی به تیم کمک کردند اما نه تنها خانم چیچیچ، بلکه امثال او که رزومه مشخصی برای کار در حوزه بانوان نداشته باشند جز گزینه‌های ما نیستند.


*جواد مهرگان سرمربی جدید تیم ملی والیبال، که کارمند بخش اداری نیز هست هم کارنامه خیلی مطرحی در عرصه سرمربیگری ندارد، با استدلال قبلی شما آیا این انتخاب درستی است؟
سه سال پیش هم از آقای مهرگان خواستم به تیم کمک کنند. اینکه کارمند بخش اداری بودند منافاتی با موضوع مشاور فنی ندارد، مگر بقیه سرمربی‌هایی که به تیم ملی خانم‌ها یا آقایان کمک می‌کنند، کارمند دستگاه‌های دیگر نیستند؟ تخصص آقای مهرگان والیبال است و چندین سال است در مورد والیبال مطالعه داشتند، به خصوص والیبال بانوان. از همه مهمتر بازیکنان خانم را می‌شناسند، از سطح والیبال ایران و دنیا اطلاع دارند و در این سه سال تجربه‌های بسیار خوبی کنار آقای سیچلو کسب کردند. گزینه خود را با ضوابط خاصی انتخاب کردیم. مهرگان برنامه‌اش را مطرح کرد و واقعا با علم و برنامه پیش می‌رود. او در حال طی کردن فرآیندی است که انتظار داریم والیبال بانوان ارتقا پیداکند.

تیم ملی بزرگسالان کشورمان دور قبل رقابت‌ها در رتبه نهم قرار گرفت و نسبت به قبل یک پله سقوط کرد. امسال چون جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا (AVC Cup ) با حضور ۱۰ تیم برگزار می‌شود. داریم برنامه ریزی می‌کنیم که جایگاه بهتری را کسب کنیم. اینکه اردوهای تیم ملی از فروردین شروع شده است، در حالی که رقاب‍‌ت‌ها شهریور ماه شروع می‌شود، نشان دهنده این موضوع است که به دنبال تحقق اهداف جامعه والیبال بانوان هستیم تا جایگاه والیبال بانوان به عنوان یک ورزش ملی ارتقا پیدا کند.


*موضوع این است که اقای مهرگان تجربه کار سرمربیگری نداشتند ولی حالا هدایت تیم ملی بزرگسالان را برعهده گرفتند.
سوال شما را با سوال جواب می‌دهم، مگر همه کسانی که برای اولین بار سرمربی شدند، از قبل تجربه داشتند؟ خیر، ولی مهرگان به عنوان دستیار در کنار مربیانی مثل سیچلو و کارخانه کار کردند و تجربه دارند، بنابراین کسی را انتخاب نکردیم که اصلا کار مربیگری نکرده باشد. او در مورد این موضوعات مطالعه کرده است. خیلی از خانم‌هایی که الان مربیگری می‌کنند مثل صادقی که سرمربی ذوب آهن است را همین سه سال پیش خواستیم سرمربیگری تیم ملی نوجوانان را بر عهده بگیرند. بنابراین هر کس باید از جایی باید شروع کند، چون باید پشتوانه سازی کنیم و این فرصت را به همه بدهیم تا بتوانند توانایی‌هایشان را ارتقا دهند، که در آینده به والیبال بانوان کمک کنند.


*این حرف درستی که باید از جایی شروع کنند اما شروع مهرگان از تیم ملی بزرگسالان که ویترین والیبال بانوان است، آیا درست است؟
باید به این تیم فرصت بدهیم تا نتیجه‌اش را در قهرمانی آسیا ببینیم . تخصصم والیبال است و به کادری که انتخاب کردم ایمان دارم، در غیر این صورت نمی‌توانستم با این صراحت از کادر تیم ملی بانوان دفاع کنم. همچنین در تمرین‌های تیم ملی بانوان در همه رده‌های سنی حاضر می‌شوم و برنامه‌های کادر فنی را رصد می‌کنم. با مشاور فنی‌ها و مربی‌های تیم‌های ملی در خصوص موارد فنی تیم مشورت می‌کنیم.

*در کنار آقای مهرگان مربیان دیگری هم به تیم ملی کمک می کنند؟
کادر بسته شده و مربیانی که کنارآقای مهرگان هستند خانم سیف زاده و کمک‌ها خانم بلوری زاده و قهرمانی هستند.

*گفته شده اسپانسر لباس تیم ملی عوض می‌شود، دلیلش چیست؟
این موضوع تصمیمی است که باید در سطح کلان فدراسیون گرفته شود، اما تصمیم فدراسیون بر این است که همچنان از اسپانسری که قبلا با ما همکاری می‌کرد استفاده کنیم ، ولی شرطمان این است که کیفیت لباس‌هایش مطلوب باشد، چون از کیفیت این لباس‌های فعلی راضی نیستیم. نارضایتی در بین بازیکنمان زیاد است. چرا باید لباسی تحویلمان بدهند که وقتی بازیکنان یک بار می پوشند آسیب ببیند؟ اگر بنا باشد فدراسیون والیبال به عنوان فدراسیونی که برند است، از اسپانسری استفاده کند، شرط هایی دارد، اولین شرط این است که منظم نسبت به ارائه خدماتش عمل کند، دومین موضوع کیفیت کالاهایش است که باید مطلوب باشد وشرط سوم در چارچوبی است که فدراسیون والیبال مشخص می‌کند. سعی داریم بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری به سمت حمایت از تولیدات داخلی برویم. اما تولید داخلی باید کیفیتش را بالا ببرد. به همین دلیل قرار است بنا بر نظر ضیایی با اسپانسرمان جلسه‌ای داشته باشیم و شرایطمان را مطرح کنیم. شایعه سازی هایی از این دست که فدراسیون والیبال دنبال اسپانسر است و می‌خواهد اسپانسر عوض کند درست نیست، حتی اگر درستم باشد این حق فدراسیون والیبال است با برند خود، اسپانسر خوب انتخاب کند. ممکن است تیم ملی آقایان از کیفیت لباس راضی باشند اما بقیه رده‌های سنی راضی نیستند.

*چرا در عکس‌هایی که از تیم ملی منتشر شد هر کدام با لباس‌های خودشان تمرین می‌کردند؟
اردوی انتخابی بود و برای اردوی انتخابی، در هیچ جای دنیا به بازیکنان لباس یکدست نمی‌دهند. چهار روز اردو داشتیم که درنهایت ۱۰ بازیکن از تیم جدا شدند، برای ۴ روز که لباس نمی‌دهیم، ولی از اردوی بعد برای هر بازیکن دو دست لباس سفارش دادیم، اما مثل قبل اسپانسر لباس‌ها را با تاخیر تحویل می‌دهد. در خواست هم کردیم که برای هر بازیکن دو دست لباس سفارش بدهیم.

*نظرتان در مورد طراحی لباس های جدید چیست؟
اولین موضوعی که از شروع کارم به عنوان نایب رئیس فدراسیون والیبال دنبال کردم، لباسی است که متاسفانه خانم مایدا چیچیچ بدون کار کارشناسی تغییر داد و در موضوعی ورود کرد که به او ربطی نداشت. هرچند حدودش تقریبا حفظ شده، اما بازیکنان با آن لباس ها راحت نیستند. امسال چه مسابقات قهرمانی کشور، چه لیگ و چه اردوهای ملی بر اساس لباس مصوب FIVB است. هیچکس اجازه ندارد بدون هماهنگی این لباس را تعییر بدهد. باید جنس پارچه را تغییر دهیم که بازیکنان راحت باشند و برای اینکار حتما از یک متخصص نساجی کمک می‌گیریم، که این متخصص باید نمونه لباسی را که اسپانسر برای ما تهیه می‌کند تایید کند.

* سخن پایانی؟
ما طرح توانمند سازی بانوان را در قالب دوره‌های تخصصی دانش آفزایی کاربردی ارائه کردیم. از آنجایی که با ارائه مطلب به صورت تئوری موافق نیستیم، برای این مربیان کارگاه عملی تدارک که هر آنچه را به صورت تئوری برای مربیان یاد می‌گیرند، در سالن به صورت عملی پیاده کنند. به دنبال ارتقا سطح مربیان هستیم چرا که وقتی سطح حرفه ای مربی ارتقا پیدا می‌کند، می‌توانیم بازیکن توانمند داشته باشیم.
گاهی این مطلب مطرح می‌شود که مربیان مختلف به صورت مقطعی به اروی تیم ملی بیایند، با اصل کارمخالف نیستم اما وقتی به عنوان مثال اردوی پنجم از مربیان دیگر دعوت کنیم که به اردو اضافه شوند، به دلیل اینکه از شروع تمرین‌ها کنار تیم نبودند و فقط بخشی از برنامه‌ها را می‌بینند، شاید نتوانند این برنامه‌ها را برنامه‌های تیم خود منطبق کنند. به همین دلیل ترجیح این است که کلاس های اختصاصی برای مربیان برگزار کنم. قصد داریم از وجود کولاکوویچ هم استفاده کنیم و در صحبتی که با آقای ضیایی داشتم، درخواست کردم کولاکوویچ در فاصله بین اردوهای تیم ملی والیبال مردان در برنامه های تخصصی بانوان کمک کنند. حتی اگر حضور مدرس خارجی مورد نیاز باشد، این کار را می کنیم، ضمن اینکه به زودی گارگاه سینمار تخصصی با حضور دو مدرس خارجی برگزار می‌کنیم و برای بانوان نیز سهمیه‌ی خوبی در نظر گرفتیم.
Share/Save/Bookmark