توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53439
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
ریشه یابی از دو باور مردمی؛
چرا مردم از لحاظ امنیت نظامی خیال‌شان راحت است؟/ مسئولان با امنیت شغلی و اقتصادی چه کردند؟
مردم در خصوص امنیت جانی در کشورمان خیالشان از همه حیث راحت است اما در حوزه اقتصادی و شغلی چالش‌های وجود دارد.
چرا مردم از لحاظ امنیت نظامی خیال‌شان راحت است؟/ مسئولان با امنیت شغلی و اقتصادی چه کردند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: امنیت معنای گسترده‌ای دارد و شامل امنیت جانی، روانی، اقتصادی، شغلی و ... می شود اما اصل امنیت یعنی فضایی آرام و با ثبات برای رشد و بالندگی. فضایی که قطعا با مجاهدت نیروهای نظامی و امنیتی ایجاد می شود و پایدار می ماند. دیگر زمینه های امنیت نیز وابستگی شدیدی به نوع کلی آن دارند. مثلا در اقتصاد بیان می شود که «سرمایه ترسو است»؛ یعنی هر جا سرمایه گذار حس کند ضمن اینکه باید سودی از سرمایه گذاری خود حاصل کند، فضا ناامن است و سرمایه اش نیز به خطر می افتد، قطعا آنجا سرمایه گذاری نمی کند.

بنابراین بایستی ضمن تفکیک امینت، به اصل و اساس آن نیز توجه لازم را داشت. اما در ایران مردم خیالشان نسبت به امنیت جانی و فضایی که بتوانند در آن رشد و پیشرفت داشته باشند در وهله اول راحت است. این هم به مدد مجاهدت و ایثار نیروهای نظامی کشورمان حاصل شده است. چندی پیش بود که خبر ناگوار شهادت 11 نیروی کشورمان در درگیری با اشرار و گروه های تروریستی منتشر شد. شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده و این استان دارای 220 کیلومتر مرز با کشور عراق است. اما در پایتخت و دیگر شهرهای کشور به مدد این ایستادگی‌ها هیچ خللی از نوع امنیت جانی رخ نداد. حتی از لحاظ روانی نیز مردم احساس ناامنی نکردند و خیالشان از بابت این نوع امنیت راحت بود چراکه هم به نیروهای نظامی خود اطمینان و اعتمام تام دارند و هم از قدرت نظامی کشورمان با خبرند.

اگر مسئولان در این خصوص حرفی بزنند مردم باور می کنند و در مقابل تهدیدات خارجی از جمله تهدیدات اخیر آمریکا مشاهده شد که چطور سردار سلیمانی ایستادگی کرد و این مقابله با شور و شعف مردم همراه بود و برایشان دلنشین. چه اینکه نظامیان در وقایع مختلف اگر وعده ای هم به مردم داده‌اند آنرا عملی کرده‌اند. از جمله این وعده‌ها شکست داعش و حمله موشکی به انتقام حمله تروریستی در داخل کشورمان بود که مقر اصلی فرماندهان داعشی در دیرالزور هدف قرار گرفت.

با این حال قسمت دیگر امنیت یعنی امنیت اقتصادی، شغلی و معیشتی مردم که البته بخش مهمی از زندگی آنان است و آینده و امید به زندگی را تقویت و یا تضعیف می کند در کشور دچار چالش جدی است. در بعد اقتصادی مسئولین متاسفانه آنچنان که وعده داده اند عمل نکرده اند و بی اعتمادی در مردم را در قبال صحبت های مسئولان به وضوح می توان مشاهده کرد. مثال این موارد قولی بود که چندی پیش رئیس جمهور در خصوص قیمت دلار در رسانه ملی به مردم داد. برجام و رفع تحریم ها و ... که سرداران دیپلماسی دادند نیز محقق نشد تا بی‌اعتمادی مردم در این عرصه شدیدتر شود. روش و منش زندگی برخی مسئولان که خود ترویج اشرافیت است به علت منافاتی که با شعارهای انقلاب و باوری که مردم نسبت به مسئولان دارند، بیشتر افکارعمومی را نسبت به مسئولان ناامید می کند.

اما چطور است که در حوزه امنیتی خیال مردم راحت از هر گونه تهدید و ارعاب است اما در بعد اقتصادی کشورمان به طرق مختلف تهدید می شود و مردم در این عرصه به راحتی تهدیدها را باور می کنند؟! اقتصاد ایران گرچه پرتلاطم بوده اما نشان داده پتانسیل‌های لازم برای رشد که نیروی انسانی کارآمد و نخبه و منابع عظیم از جمله این موارد است را دارد. اما مدیریت ضعیف و بی ثبات در این عرصه سبب شده تا ظرفیت‌های اقتصادی کشور نه تنها مغفول بماند بلکه دچار چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی مانند بحران اخیر ارزی شود که بعضا تا فلج کردن بازار و اقتصاد کشور نیز پیش رفته است.

البته در حوزه نظامی نیز این نبوده که همه چیز در اختیار کشور باشد و نظامیان با هیچ شروع کرده اند اما استفاده از همین پتانسیل‌های بالقوه و به بالفعل کردن آن سبب شده تا امنیت روانی در حوزه نظامی در حالی که ایران در چهارراه جهانی و فضای مغشوش و ملتهب خاورمیانه قرار دارد، حاصل و کشورمان به جزیره ثبات معروف و نامگذاری شود.

در حوزه اقتصادی هم همین دیدگاه وجود دارد اما متاسفانه نگاه خارجی به توسعه سبب دست کم گرفتن بسیاری از ظرفیت های داخلی شده است. همین دیروز بود که سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور دلایل تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کرد و گفت: «متأسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم.»

این مسئله دردی بزرگ را نشان می دهد که چگونه است در چنین زمینه کوچکی مسئولان به توان داخلی هم تکیه نمی کنند؟! بدیهی است که هر چقدر نگاه به تولید داخلی ما نازل باشد، تولید داخلی نیز در همان سطح نازل و پست باقی می ماند. کمک رسانی مسئولان در وهله اول نیز توجه و اطمینان به تولید داخلی است تا سرپا شود. اینکه پول مملکت خرج محصولات خارجی می شود، دقیقا در نقطه مقابل توان مالی و سرمایه گذاری در بخش داخلی را از بین می برد. البته که نشان داده ایم که هر وقت خواستیم توانستیم که کارها را به سرانجام برسانیم که نمونه های این امر را در زمان جنگ تحمیلی به خوبی می توان یادآور شد اما فی الواقع نگاه انقلاب هر چقدر در حوزه نظامی برآورده شد در حوزه اقتصادی ناقص مانده و امروز ضربه هایی که می خوریم در این حوزه است.

در همین رابطه، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازتاب انتظارات افکار عمومی از دولت برای رفع مشکلات اقتصادی طی دلنوشته ای خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: حمایت های بی نظیر و گسترده دلسوزان انقلاب در هفته اخیر از جنابعالی، نباید مانع اقدامات انقلابی شما در کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش سرسام آور قیمت ارز و سکه، در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان بشود.

در ادامه این دلنوشته آمده است: چرا با آن قهر و غضبی که در شما سراغ داریم و در رقابت های انتخاباتی و یا با مخالفین خود بعضا به کار می بردید، با نارسایی ها و سوءمدیریت های بخش اقتصادی دولت برخورد نمی کنید!؟تخاذ تصمیمات مهم در شرایط سخت امروز کشور برای مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان نیازبه عزم و اراده ای انقلابی و قاطعیت در برخورد با کم تحرکی وضعف برخی مدیران دارد تا مردم به مدیریت همراه با تدبیر دولت شما امیدوار شوند.

اخیرا رهبر معظم انقلاب در بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) به همین نکته اشاره کردند.

ایشان روزی را نوید دادند که دشمن جرئت تهدید نظامی و اقتصادی ایران را ندارد و این موضوع در سایه تکیه بر توان داخلی انجام پذیر است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «از مردم معمولی تا مسئولین، خودمان مراقب کار خودمان باشیم. از سهل‌انگاری، غفلت، تنبلی، اشرافیگری و تکبر نسبت به آحاد مردم و تکیه به جایگاه چندروزه‌ی ریاست پرهیز کنیم. اگر این شد، خداوند توفیقاتش را عطا خواهد کرد. ان‌شاءالله جوانان، روزی را که جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار بگیرد که دشمنان جرئت نکنند او را تهدید نظامی و اقتصادی کنند به حول‌وقوه‌‌ی الهی خواهند دید.»
Share/Save/Bookmark