توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48129
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۱
جولان جادوگران در فوتبال ايران
سال‌ها قبل وقتي حرف از سحر و جادو به ميان مي‌آمد همه ناخودآگاه ذهنمان به سمت شخصيت‌هاي كارتوني و فيلم‌هاي غربي مي‌رفت و تصوير جادوگري زشت با عصايي چوبي برايمان تداعي مي‌شد.
جولان جادوگران در فوتبال ايران
به گزارش خط نيوز به نقل از روزنامه جوان، سال‌ها قبل وقتي حرف از سحر و جادو به ميان مي‌آمد همه ناخودآگاه ذهنمان به سمت شخصيت‌هاي كارتوني و فيلم‌هاي غربي مي‌رفت و تصوير جادوگري زشت با عصايي چوبي برايمان تداعي مي‌شد. منتها با ورود جادوگران و ساحران به فوتبال ايران ديگر نيازي به تصويرسازي نيست. كافي است در هفته‌هاي پاياني ليگ برتر و ليگ دسته يك سري به تمرينات و بازي‌هاي برخي تيم‌ها بزنيد تا از نزديك و بي‌واسطه جادوگران واقعي را ببينيد!

با اينكه باور اين واقعيت سخت است اما بايد بپذيريم كه رمالي و جادوگري سال‌هاست به فوتبال كشورمان رخنه كرده و درواقع ديگر جزئي جدا نشدني از فوتبال‌مان محسوب مي‌شود. اين روزها كمتر كسي در بين فعالان اين رشته پرحاشيه پيدا مي‌شود كه اعتقادي به سحر و جادو نداشته باشد و مثل بقيه هراز چندگاهي سري به جادوگران معروف نزند و در مقابل تهديداتشان ايستادگي كند.

بحثي كه روزگاري بين اغلب مردم خنده‌دار و وهن آلود به نظر مي‌رسيد حالا بين اهالي فوتبال به يك اصل تبديل شده و بسياري از مربيان، بازيكنان و مديران قبل از بازي‌هاي مهم و سرنوشت ساز حتماً سراغ جادوگران شناخته شده مي‌روند تا با كمك آنها به هدفشان برسند. جاي تأسف دارد كه بسياري به جاي برنامه‌ريزي، تلاش و زحمت به نيروي‌هاي ماورالطبيعه روي مي‌آورند و جادو جنبل جاي تكنيك و تاكتيك را مي‌گيرد.

نتيجه گرايي محض و رسيدن به اهداف شخصي كار را به جايي رسانده كه آقايان براي مقاصد خودشان آتش خرافات را به دامن فوتبال انداخته‌اند و هر سال نيز با افزايش حواشي بر تعداد فوتبالي‌هاي خرافاتي اضافه مي‌شود. با اينكه همه مسئولان اين رشته نيز از رواج روزافزون خرافات در مستطيل سبز اطلاع دارند و اخبار رفتارهاي خرافاتي در رسانه‌ها منتشر مي‌شود اما هيچ واكنشي به اين معضل بزرگ نشان نمي‌دهند. به همين دليل است كه فرصت‌طلبان نيز با خيال راحت به تاخت و تازشان ادامه مي‌دهند.

دلالان عرصه فوتبال باشگاهي در زمينه جادوگري نيز فعاليت‌هاي گسترده‌اي دارند به گونه‌اي كه در آستانه بازي‌هاي بزرگ و حساس به موقع به سراغ مديران، مربيان و حتي بازيكنان مي‌روند و راهكارهاي ماورالطبيعه خود را در ازاي مبالغ هنگفت در اختيارشان قرار مي‌دهند. حوله مشكوك، تكه كاغذهاي عجيب در جيب مربيان و اخيراً هم استفاده از مايعات انسان تنها گوشه‌اي از اين راهكارهاست. بي‌دروپيكري‌هاي فوتبال به حدي رسيده كه هيچ نظارتي بر مبالغ رد و بدل شده بين فوتبالي‌ها و جادوگران وجود ندارد.

رمالان نيز از همين هرج و مرج به سركيسه كردن بسياري مربيان و بازيكنان ادامه مي‌دهند و درآمد هنگفتي به جيب مي‌زنند. گويا قرار نيست كسي مقابل خرافات سازمان يافته فوتبال ايران قدم علم كند و در مقام برخورد با متخلفان برآيد. اين اتفاقات در حالي رقم مي‌خورد كه سال‌هاست مدعي فوتبال حرفه‌اي هستيم اما نه تنها بويي از حرفه‌اي‌گري نبرديم بلكه ليگ‌هاي دسته پايين‌تر نيز از همين بلبشو به شدت متضرر شده‌اند. همه ساله در هفته‌هاي آخر ليگ يك اخبار متناقضي در خصوص جادو جنبل‌هاي عجيب در اين مسابقات به گوش مي‌رسد. بسياري براي رسيدن به جايگاهي بهتر رابطه تنگاتنگي با ساحران فوتبالي برقرار مي‌كنند و از آنجا كه ليگ يك نسبت به ليگ برتر كمتر در كانون توجهات قرار دارد تخلفات بيشتر و عجيب تري در آن ديده مي‌شود.

اينكه چرا و چگونه فوتبال ما به اينجا رسيده كه عده‌اي جادوگر سرنوشت تيم‌هاي صعود و سقوط كننده و قهرمان را تعيين كنند سؤالي است كه مسئولان بايد به آن پاسخ دهند. در سال‌هاي گذشته آنها كه مي‌توانستند و وظيفه برخورد با متخلفان را داشتند دست روي دست گذاشتند تا منفعت طلبان اين بار به بهانه سحر و جادو به عمق فوتبال نفوذ كنند. اهمال مديريتي چه در فدراسيون و چه در باشگاه‌ها شرايطي را فراهم كرده كه جادوگر و رمال عنان كار را به دست گيرند و بازيكنان و مربيان سرشناس را به هر سو كه مي‌خواهند سوق دهند.

تأسف‌بار است كه پرطرفدارترين رشته ورزشي كشورمان اسير رمالان و سوءاستفاده‌كنندگان معلوم‌الحال شود. از آن بدتر اينكه روح پهلواني و قهرماني عملاً جايي در فوتبال ندارد. مربياني كه به رمالي بيش از همه چيز اهميت مي‌دهند چطور مي‌توانند از استعداد و پتانسيل شاگردانشان استفاده كنند يا بازيكن اسم و رسم داري كه فكر و ذكرش به سحر و جادوهاي تجويز شده است حين مسابقه قطعاً تمركز لازم را نخواهد داشت. جادوگري هم يكي از آفت‌هاي فوتبال محسوب مي‌شود و برخورد ضربتي تنها راه چاره براي دفع اين آفت است.
Share/Save/Bookmark