توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51215
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
دور جدید اعتراضات در فرانسه؛
تظاهرات بزرگ علیه ریاضت اقتصادی 130 شهر فرانسه را فرا گرفت/ تظاهرات گسترده موسوم به «خشم اجتماعی»، ده‌ها زخمی و بازداشتی در پی داشت
ده‌ها هزار نفر در بیش از 130 شهر فرانسه به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با سیاست‌های ریاضتی ماکرون اعلام کردند. فرانسه 15 روزی می‌شود که با اعتصاب و تظاهرات سراسری مواجه است.
تظاهرات بزرگ علیه ریاضت اقتصادی 130 شهر فرانسه را فرا گرفت/ تظاهرات گسترده موسوم به «خشم اجتماعی»، ده‌ها زخمی و بازداشتی در پی داشت
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، در حالی که حدود یک‌سال از به قدرت رسیدن ماکرون در فرانسه می‌گذرد فشارها بر دولت او به دلیل مشکلات اقتصادی افزایش یافته است نظرسنجی‌های انجام شده در این کشور نیز نشان می‌دهد ۵۸ درصد فرانسوی‌ها از ریاست جمهوری او ناراضی هستند. فرانسه از 2 آوریل (13 فروردین) شاهد گسترده‌ترین اعتصاب اتحادیه‌های کارگری در اعتراض به شرایط بد کاری و کمی حقوق و دستمزد بوده است، و بنابر تصمیم اتحادیه سراسری این کشور، کارکنان شبکه ریلی فرانسه، تا پایان ماه ژوئن (حدود سه ماه دیگر)، هر پنج روز، دو روز اعتصاب می‌کنند. در شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز همزمان با شروع اعتصاب در اتحادیه‌های کارگری راه آهن، اعتصابی آغاز شده که تا به امروز ادامه داشته است. اتحادیه‌های کارگری ماکرون را متهم می‌کنند می‌خواهد با طرح‌هایش بخش‌های دولتی را خصوصی‌سازی کند و این کار را در راستای وعده‌ای که برای کاهش ۱۲۰ هزار شغل در بخش دولتی در یک دوره پنج ساله داده، انجام می‌دهد.



تظاهرات ادامه می‌یابد
امانوئل ماکرون اعلام کرده در مقابل این اعتصاب‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد و همین مسئله مردم فرانسه را بیشتر خشمگین کرده است. روز پنج شنبه اما ده‌ها هزار کارگر فرانسوی در بیش از 130 شهر این کشور به خیابان‌ها ریختند و اعلام کردند اعتراضات خود را برای بهبود شرایط کاری ادامه خواهند داد. این تظاهرات سراسری در پاسخ به دعوت اتحادیه کل کارگری که یکی از بزرگترین انجمن‌های کارگری در فرانسه به شمار می‌رود، برگزار شده است.

اتحادیه کل کارگری فرانسه خواستار تظاهرات و دست کشیدن از کار توسط آنان شده بود. دیگر انجمن‌های کارگری نیز با شعار «وحدت در مبارزه» به این اعتراضات پیوسته‌اند. در این تظاهرات و اعتصابات عمومی، کارگران و کارمندان در بخش‌های راه آهن، بهداشت، انرژی، ناوگان هوایی، پست و آموزش در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی‌سازی ماکرون اعتراض کردند.

اعتراضات روز پنجشنبه در فرانسه همچنین شامل صدها دانش‌آموز و دانشجویی می‌شد که اقدام به مسدودکردن دسترسی به چهار دانشگاه مهم این کشور از بابت طرح‌هایی برای سختگیرانه شدن فرایند گزینش دانشجویان کردند.



خشونت و سرکوب
بر اساس اعلام منابع رسانه‌ای و تصاویر منتشر شده، تظاهرات گسترده موسوم به «خشم اجتماعی»، ده‌ها زخمی و بازداشتی در پی داشت که تنها در پاریس 8 نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. دو نفر هم بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرده در جریان این تظاهرات نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در خیابان‌های شهرهای پاریس، لیون و مارسی و دیگر شهرهای این کشور اعتراض کردند. با این حال اتحادیه کارگران فرانسوی اعلام کرده که تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خیلی بیشتر بوده و دست‌کم به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. رهبر این اتحادیه «ژان لوک مارتینز» اما هشدار داده، جنبش مقاومت کارگران فرانسوی در حال بزرگتر شدن است.

فیلیپ پوتو، سیاستمدار ضد سرمایه‌داری فرانسه نیز در مصاحبه‌ای به شبکه بی‌اف‌ام هشدار داده این جنبش مقاومت در حال شکل گیری و تقویت شدن است.
Share/Save/Bookmark