توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44655
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲
این تغییرات نان مردم و رأی دولت نخواهد شد
مشكلات معيشتي با تغيير وزراي فرهنگي و اجتماعي حل نمي‌شود
انتقاد به رويه كاري رئیس‌جمهور سابق را مي‌توان اصلي‌ترين محور برنامه‌هاي تبليغاتي حسن روحاني در انتخابات 92 دانست. با اين همه روحاني در ميدان بازي سياست از يك سنت الهي غفلت كرد...
مشكلات معيشتي با تغيير وزراي فرهنگي و اجتماعي حل نمي‌شود
به گزارش خط نیوز؛ انتقاد به رويه كاري رئیس‌جمهور سابق را مي‌توان اصلي‌ترين محور برنامه‌هاي تبليغاتي حسن روحاني در انتخابات 92 دانست. با اين همه روحاني در ميدان بازي سياست از يك سنت الهي غفلت كرد و آن اينكه اگر برادر مؤمنت را به واسطه گناهي سرزنش كني، خودت نيز آن گناه را مرتكب خواهي شد... بركناري وزير خارجه در حين حضور او در سنگال توسط رئيس‌جمهور سابق يا بركناري وزرا به اسم استعفا از مواردي بود كه بارها به جدي و طنز مورد استقبال اعتدالي‌ها براي حمله به دولت سابق قرار گرفت. حالا اين روزهاي دولت تدبير و اميد شبيه همان روزهاي استعفا داده شدن‌هاي وزراي دولت خدمتگزار است. وزير ارشاد در سفر خارج از كشور است كه شايعات استعفا و عزل او در ايام تعطيل تاسوعا و عاشورا در شبكه‌هاي اجتماعي پر مي‌شود. نام وزير آموزش و پروش جزو وزراي مستعفي اعلام مي‌شود و او تكذيب مي‌كند و فردايش به جلسه هيئت دولت مي‌رود و براي حضور در جلسه استيضاح اعلام آمادگي علني‌ مي‌كند، اما ناگاه خبر مي‌رسد كه معاون وزير به سرپرستي وزارتخانه منصوب شده است! اين نحوه بركناري واكنش‌هاي بسياري را ميان اهالي سياست و نماينده‌هاي مجلس موجب شده است.

دولتي‌ها عنوان «ترميم كابينه» را بر اين تغييرات مي‌گذارند، اما واكنش‌ها نشان مي‌دهد كارشناسان سياسي دلايلي غير از ترميم كابينه براي اين تغييرات عنوان مي‌كنند. شايد اصلي‌ترين دليلي كه اين ميانه حتي در نظرات كارشناسان نيز مورد غفلت (يا تغافل به دليل معذوريت اخلاقي) قرار گرفته، اين است كه براي دولت راهي جز بركناري جنتي نمانده بود؛ آن دو وزير ديگر را هم همراه كرد تا اين خروج اجباري شكل ترميم به خود بگيرد. وزير آموزش و پرورش هم كه رسماً روغني ريخته در استيضاح بود كه دولت نذر امامزاده ترميم كرد! دولت تدبير كرد كه با عزل، حداقل معركه استيضاح و سخن از فساد 8 هزار ميلياردي صندوق ذخيره فرهنگيان به تريبون مستقيم مجلس كشيده نمي‌شود.

نگاه انتخاباتي دولت به تغييرات درون كابينه
محمداسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز، با اشاره به اينكه اولويت اصلي و اساسي مردم در زمان كنوني مسائل اقتصادي و معيشتي است، مي‌گويد: «مردم در زير شديدترين فشارهاي اقتصادي و بسياري به نان شب محتاج هستند و با اين اوصاف اقدام به جابه‌جايي در وزارتخانه‌هاي ورزش و جوانان، ارشاد و آموزش و پرورش علامت سؤال گنگي را در اذهان ايجاد مي‌کند که چرا با وجود موارد اشاره شده ساير موضوعات اولويت دولت قرار مي‌گيرد و اين موضوع همانطور که گفته شد توجه‌ها را به سمت انتخابات و شائبه انتخاباتي بودن اين جابه‌جايي‌ها جلب مي‌کند.»
رضا سراج، تحليلگر مسائل سياسي با بيان اينکه تغييرات دقيقاً در حوزه‌هايي است که ظرفيت‌هاي انتخاباتي و شبکه‌سازي دارند، مي‌افزايد: «هدف و پروژه انتخاباتي است و در اين پروژه بناست در يک بازي برد ـ برد ظرفيت اين مجموعه‌ها به حاميان روحاني داده شود تا بتوانند در جهت حمايت از دولت در انتخابات 96 فعاليت کنند. همچنين ظرفيت اين مجموعه‌ها به پيروزي حاميان آقاي روحاني در انتخابات شوراي شهر کمک بالايي خواهد کرد. مي‌خواهند به جامعه اين تصوير را القا کنند که در راستاي کارآمدي، ترميم کابينه را در دستورکار قرار داده‌ايم، ولي جامعه بايد اين را بداند که اين تغييرات جنبه کارآمدي ندارد که اگر داشت، بايد در وزارت‌هايي ترميم صورت مي‌گرفت که ارتباط مستقيم با معيشت و رونق اقتصادي داشته باشد.»

سرپوش گذاشتن بر فساد صندوق ذخيره فرهنگيان
حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فساد موجود در صندوق ذخيره فرهنگيان و برکناري وزير آموزش و پرورش از سمت خود مي‌گويد: «کنار گذاشتن علي‌اصغر فاني از وزارت آموزش و پرورش نوعي فرار به جلو بود و دولت با اين کار خود سعي کرده در جلسه استيضاح مسائل مربوط به فساد صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح نشود.»
جواد کريمي‌قدوسي، نماينده مردم مشهد در مجلس هم معتقد است كه «قطعاً بخش عمده‌اي از مباحث مطروح در جلسه استيضاح وزير آموزش و پرورش به موضوع فساد صندوق ذخيره فرهنگيان اختصاص مي‌يافت. به همين خاطر قبل از استيضاح وزير، وي از سمتش کنار گذاشته شد. حال که علي‌اصغر فاني از سمتش کنار گذاشته شده دولت خود بايد پاسخگوي فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان باشد و از آقاي رئيس‌جمهور بايد در اين‌باره سؤال کرد.»
محمد سليماني، عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري نيز مي‌گويد: «نکته‌اي که درباره برکناري وزير آموزش و پرورش وجود دارد اين است که اين اقدام انتخاباتي و کار سياسي است و در کارهاي کلان و بزرگ اگر سياسي‌کاري صورت گيرد نتيجه آن به نفع مردم نخواهد بود.» او با تأکيد بر اينکه يک بده‌وبستان سياسي در دولت در حال انجام است، به فساد گسترده صندوق ذخيره فرهنگيان اشاره کرد و ادامه داد كه «رسيدگي به فساد صندوق فرهنگيان مانند حقوق‌هاي نجومي است و دولت مي‌خواهد در اين زمينه ماله‌کشي کند و اجازه ندهد گستره اين فساد به اطلاع مردم برسد.»

بي‌اعتنايي دولت به مشكلات معيشتي در تغيير وزرا
مهدي فضائلي، کارشناس مسائل سياسي مي‌گويد: «چند نکته در اينجا قابل توجه است؛ تغييراتي که اعمال شد با تشخيص شخص آقاي روحاني بود و در حقيقت تصميم ايشان منجر به اين تغييرات شد. آقاي فاني در مقابل استعفا مقاومت مي‌کرد و علاقه‌اي به تغيير نداشت، اما اين تغيير صورت گرفت و در واقع آقاي رئيس‌جمهور وي را عزل کرد.» او در مورد تغيير وزير ارشاد معتقد است: «تغيير وزير ارشاد برخلاف برخي برداشت‌ها هيچ ارتباطي به مسائل ماه‌هاي اخير در قم و مشهد ندارد و شخص رئيس‌جمهور بنا به دلايل خاصي تصميم به تغيير او گرفت.» وي تأکيد دارد كه اين تغييرات به هيچ وجه با مطالبات مردم انطباق ندارد: «دغدغه مردم اين حوزه‌ها نبوده است بلکه مطالبات اصلي آنها مسائل معيشتي و اقتصادي است اما روحاني با اين تغييرات نشان داد با مطالبات عمومي مردم همراهي ندارد. اگر دولت از اين تغييرات انگيزه انتخاباتي داشته جواب مثبت نخواهد گرفت چراکه اين تغييرات با خواسته‌هاي جامعه همراه نيست و از اين رو اين اقدام حرکت مؤثري براي دولت نخواهد بود و مردم با شگفتي و تعجب با آن مواجه مي‌شوند.»
***
يك نكته از اين معني ‌‌
رئيس‌جمهور به دلايل خاص و البته غيرمرتبط با عملكرد علي جنتي در وزارتخانه مجبور شد از ادامه حضور او در كابينه‌اش چشم‌پوشي كند. منتقدين دولت درباره علت اصلي بركناري او سكوت كرده‌اند تا در بالاترين سطح رعايت برخي خط‌قرمزها را كرده باشند، اما به نظر مي‌رسد اين سكوت اخلاق مدارانه با سوءاستفاده طرف مقابل همراه شده است. علي جنتي در متن استعفاي خود مسير مظلوم‌نمايي را مي‌رود؛ يك گزارش عملكرد رؤيايي و آرماني از دوران سه ساله وزارتش مي‌دهد و بعد مي‌نويسد: «اين وزارت از آغاز کار تاکنون بيش از ساير دستگاه‌هاي اجرايي مورد هجوم بوده و عموم فعاليت‌هاي آن در فضاي آلوده به دروغ‌پراکني، افترا و اتهامات ناروا مورد تخريب قرار گرفته است... برخي از جريانات سياسي با زير پا گذاشتن همه تعهدات اخلاقي، سعي در وارونه جلوه دادن مسائل و بدبين ساختن عالمان و شخصيت‌هاي ديني و متدينين نسبت به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارند و انتظار مي‌رود در چند ماه آينده اينگونه جوسازي‌ها تشديد شود.» علاوه بر اين روزنامه شرق در گزارش روز پنج‌شنبه خود مي‌كوشد اين بركناري را استعفايي به توصيه مقامات عالي رتبه نظام كه از طريق آيت‌الله جنتي به پسرش منتقل شده، عنوان كند!
شايسته آن بود در مقابل سكوت اخلاقي منتقدين دولت، خود وزير و رفقاي هم‌جناحي‌اش اگر سپاسگزار نيستند، حداقل سكوت كنند، نه آنكه سراغ هزينه‌تراشي‌هاي بيشتر براي نظام بروند و از اخلاق‌مداري رسانه‌هاي منتقد سوءاستفاده كنند. بديهي و البته طبيعي است كه اگر روند برخورد اصلاح‌طلبان با بركناري وزير ارشاد در همين مسير دروغ پيش رود، اين سو بر مبناي همان اخلاق‌مداري، ناچار به بازگويي حقيقت و دفاع از حيثيت نظام خواهد شد.
منبع : روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark