توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37068
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران در رسانه‌های فارسی‌زبان غرب
رئیس جمهور کشورمان دیشب در گفتگو با شبکه یک سیما، درباره مسائل مهم داخلی و خارجی سخن گفت.
بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران در رسانه‌های فارسی‌زبان غرب
به گزارش خط نیوز به نقل از جام نیوز، سخنان شب‌گذشته حجت‌الاسلام روحانی در سایت‌های فارسی زبان که هر کدام وابسته به یکی از دولت‌های غربی هستند، بازتاب یافت. رسانه‌های فارسی زبان هر کدام بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور را منتشر کردند.


سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در یک گفت‌وگوی زنده با شبکه اول تلویزیون ایران گفت که آنچه در مذاکرات هسته ای به دست آمده، بیشتر از تصورات اولیه اوست.

این رسانه دولتی انگلیس با بازتاب دادن بخشی از اظهارات دکتر روحانی آورد: حسن روحانی 'مقاومت' ده ساله مردم ایران، دستاوردهای فنی دانشمندان اتمی این کشور و حضور ۷۳ درصدی واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را پایه های توافق هسته‌ای اخیر دانست.


آقای روحانی گفت که یک دلیل اصلی سوءظن به برنامه اتمی ایران در سال ۱۳۸۲، پیدا شدن آثار اورانیوم غنی شده بیش از ۷۰ درصد در سانتریفوژهای ایران بوده، هرچند بعدا معلوم شده سانتریفوژهای خریداری شده توسط ایران دست دوم بوده و در کشور دیگری در آن غنی سازی صورت گرفته است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به نگرانی هایی که در مورد بازرسی ها از مراکز مختلف در ایران مطرح می شود، تاکید کرد ایران هم مثل کشورهای دیگری خواهد بود که پروتکل الحاقی را اجرا می کنند.

در سطح جهان، ۱۲۴ کشور جهان پروتکل الحاقی را امضا کرده و به آن عمل می کنند.


حسن روحانی گفت که اجازه داده نخواهد شد که اسرار نظامی یا صنعتی ایران فاش شود یا به توانایی دفاعی آن آسیب برسد.


آقای روحانی افزود که در زمینه تولید سلاح های استراتژیک، دولت در دو سال اخیر به اندازه هشتاد درصد ده سال پیش از آن کار کرده است.


سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) هم سخنان رئیس جمهور ایران را در تیتر یک خود قرار داد و نوشت: آقای روحانی شب ۱۱ مرداد ماه در این سخنرانی گفته است انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ که به پیروزی او انجامید «رفراندومی برای ادامه حرکت بود».

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید «طی دو سال گذشته» مردم سرمایه‌هایی را به صحنه آوردند.

دولت یازدهم ایران بیش از دو سال پیش در انتخاباتی با شعار «تدبیر و امید» قدرت را در دست گرفت.

رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا ادامه داده است: در پی آن مذاکرات اتمی با گروه موسوم به ۵+۱ دوباره از سر گرفته شد و در نهایت در ۲۳ تیر ماه طرف‌ها توانستند به توافقی دست پیدا کنند که از یک سو محدودیت‌هایی در برنامه اتمی تهران ایجاد می‌کند و از سوی دیگر راهی‌ست برای برون‌رفت از تحریم‌های گسترده بین‌المللی که طی سال‌های گذشته اعمال شده است.


او می‌گوید «درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، بلکه درست‌گویی پیروز می‌شود». و افزوده است به همین دلیل ایران «راه منطق و درست‌گویی» را برگزید.

رئیس‌جمهوری ایران در بخشی دیگر از سخنان زنده خود به «بی‌اعتمادی» به «برخی کشورها» اشاره کرده و افزوده است، این به این معنی نیست که «اگر ما با یک کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک گفت‌وگو کنیم.»

او بدون اشاره مستقیم به کشوری خاص می‌گوید در مسائلی دیگر مانند «پایان حکومت صدام حسین» یا «ماجرای افغانستان، طالبان»، تهران به طور مستقیم دخالتی نداشت، اما هدفی مشترک را «با دیگران حس کرد و پیش برد».


ظاهرا بخشی از این گفته‌ها از جمله اشاره‌ای به همکاری‌های ایران با آمریکا، در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی در پی حملات یازدهم سپتامبر، و واکنش ایالات متحده که در نهایت به سرنگونی طالبان در افغانستان انجامید، است.

دویچه وله (Deutsche Welle) هم با این عبارت به بررسی سخنان رئیس جمهور کشورمان پرداخت: حسن روحانی در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی که به طور مستقیم پخش ‌شد از مذاکرات هسته‌ای و توافق وین، برنامه‌های دولت برای مدیریت اقتصاد و روابط ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی سخن گفت.


روحانی در پاسخ به اشاره خبرنگار به اینکه ایران "بمب اتم خود را در برابر رونق اقتصادی فروخته"، اینکه ایران در پی ساختن بمب اتم بوده را "خیال‌پردازی و توهم" خواند. او گفت ایران سانتریفوژه‌ای دست دوم خریده بوده که در کشورهای دیگر برای غنی‌سازی استفاده شده بودند، در نتیجه این شبهه پس از نمونه‌برداری‌ها در سال ۸۲ ایجاد شده بوده که ایران غنی‌سازی بالای ۷۰ درصد انجام داده است.

روحانی گفت با این همه "این مسیر توهم‌آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران در حال ساخت بمب است و در این توافق هم می‌گویند که ما ساخت بمب را تاخیر انداختیم".


روحانی گفت که جمهوری اسلامی در پی ساخت سلاح‌های کشتار جمعی نیست، وگرنه زمان جنگ با عراق "دست به ساختن سلاح شیمیایی که آسان است می‌زد."

رئیس جمهور ایران ضمن تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی بعد از لغو تحریم‌ها در ایران گفت که در این مسیر نباید کارشکنی شود.

سایت صدای آمریکا (VOA) با این تیر " روحانی: قرار نیست دلار را پایین بیاوریم" سخنان شب گذشته رئیس جمهور را بازتاب داد و نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ساعتی پیش در گفت و گو با تلویزیون ایران ضمن سپاس از مردم ایران به خاطر صبوری و حمایت از دولت در جریان مذاکرات اتمی و قبل و پس از آن گفت: «صبوری مردم در وقایعی چون جنگ با عراق در گذشته و برنامه هسته ای در حال حاضر پیروزی به بار آورده است.»

روحانی ضمن اشاره تلویحی به آمریکا و مسئله اعتماد به کشور متخاصم گفت: «در توافق موقت ژنو در آذر ۹۲ ما در مقام عمل آزمایش کردیم، آن ها هم عمل کردند. هر دو عمل کردیم و معلوم شد که می شود با هم کار کرد.»

رئیس جمهوری ایران گفت این تفکر که یا تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا درست نیست: «راه سومی هم هست که تعامل با دنیاست و برد-برد است.»

او همچنین تاکید کرد: «سیاست ما در مسیر اقتصاد مقاومتی است: درونزا و برون نگر است. ما باید تولید را افزایش دهیم و صادرات غیرنفتی را زیاد کنیم.»

روحانی گفت آن زمان که درآمد ارزی خوبی داشتیم «در داخل دو هزار بنگاه اقتصادی تاسیس شد و ۵۰۰ هزار نفر در اوج درآمد نفتی بیکار شدند. کالا را وارد کردیم و برای دیگران اشتغال ایجاد کردیم. واردات بی رویه کالای مصرفی اشتباه است.»
Share/Save/Bookmark