توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64978
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱
از چه ماسکی استفاده کنیم پرستاری یا فیلتر دار؟
با فراگیر شدن ویروس کرونا، سبک زندگی و به تبع آن، همه نیازهای ما تحت تاثیر قرار گرفت.
از چه ماسکی استفاده کنیم پرستاری یا فیلتر دار؟
بنابراعلام استفاده ۲۰ بافت، از ضدعفونی کننده، ماسک، شستن مداوم دست‌ها و ... بخشی از این عادت‌های جدید است.

در این‌ بین، باور تمامی ایپیدمیست‌ها و متولیان سلامت این است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی و با کیفیت، بهترین روش برای پیشگیری و مقابله با کرونا است.

ما در این متن قصد داریم انواع ماسک و استانداردهای لازم و مواد اولیه تولید ماسک با کیفیت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

از چه ماسکی استفاده کنیم؟

نظر عموم مردم:

طبق نظرسنجی عمومی استفاده‌کنندگان ماسک‌ها، ماسک‌های پرستاری ۳ لایه از نظر راحتی بیشترین محبوبیت را داشته است. باور این افراد این است که از آنجایی‌ که این ماسک‌ها در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس قابلیت بهداشتی و نفوذپذیری کمتری را دارد.

پس‌ از آن ماسک‌های پارچه‌ای دست‌ساز به دلیل چندبار مصرف بودن و زیبایی بیشترین محبوبیت را در میان این افراد داشته است.

نظر متخصصین:

طبق تحقیقات مختلف در سراسر جهان، ماسک‌های پرستاری سه لایه کمترین میزان عبور هوا را داشته و در مقایسه با سایر ماسک‌ها، فیلتراسیون بیشتری را دارد. این محققین حوزه بیماری‌های عفونی، توصیه اکید دارند که از ماسک‌های پارچه‌ای و کنفی دست‌ساز حتی‌المقدور استفاده نشود.

چه ماسکی بهتر است؟ پرستاری، فیلتر دار یا پارچه‌ای؟

طبق نظر سنجی، بیشترین معیار مورد توجه مردم، در شرایط تداوم اپیدمی، مقاومت و کیفیت ماسک است؛ اما در نهایت سه گزینه اصلی برای انتخاب پیشروی ما است. ماسک سه لایه پرستاری، ماسک فیلتر داران ۹۵ و ماسک‌های پارچه‌ای.

آیا از ماسک فیلتر دارد استفاده کنیم یا خیر؟

ماسک‌های فیلتردار برای مقابله با ویروس کمترین ایمنی را برای افراد مقابل دارند؛ زیرا فیلتر هوای بیرون را به سمت داخل تصفیه می‌کند اما هوای داخل را به بیرون نه؛ یعنی فرد اگر مبتلا به کرونا باشد، با استفاده از این ماسک‌ها، ویروس خود را به‌راحتی به دیگران منتقل می‌کند. به همین خاطر مناسب بیمارستان نیست.

کارایی ماسک ۳ لایه پرستاری چگونه است؟

در ماسک پرستاری ساختار سه لایه لحاظ شده و بهترین نوع برای استفاده در بیمارستان و در اماکن عمومی است زیرا کل صورت، تقریبا از زیرچشم و روی بینی تا زیر فک را می‌پوشاند و مانع خوبی برای انتقال ویروس است.

ماسک پارچه‌ای چطور است؟

در این ماسک‌ها از انواع پارچه برای تولید استفاده می‌شود که به واسطه وجود منافذ در پارچه، هوا به‌راحتی عبور کرده و در برابر ویروس مقاومت ندارد و استفاده از آن توسط هیچ پزشک یا متخصص بیماری‌های عفونی توصیه نشده است. از خریداری ماسک‌های پارچه‌ای خودداری کنید.

یک اشتباه رایج: ماسک فیلتردار یا ماسک N۹۵؟

اکثر افراد ماسک‌هایی که روی آن فیلتر قرار دارد را ماسک آن ۹۵ می‌نامند. در حالی‌ که آن ۹۵ ماسکی است که به‌صورت پنج لایه است و فیلتر ندارد و بهترین گزینه برای استفاده در بیمارستان است؛ زیرا بهره‌مندی از سه لایه اسپان، یک لایه ملت بلون و یک لایه کربن و ایجاد وزن ۱۸۰ گرمی برای این ماسک‌ها، اجازه ورود هیچ ویروسی را نمی‌دهد.

از ماسک‌های فیلتردار که نام اصلی آن FFP۱ و FFP۲ است، بیشتر برای کارهای صنعتی مثل نجاری استفاده می‌شود؛ چون هوا را به‌صورت یک طرفه عبور داده و مانع عبور ذرات می‌شود.



منظوراز ۳ لایه بودن ماسک چیست؟

در تولید ماسک‌های پرستاری از سه لایه پارچه استفاده می‌شود. پارچه‌های رایج در تولید بدنه ماسک چند لایه: اسپان، ملت بلون، ترموباند و بایکو است.

پارچه ملت بلون

پارچه‌ای است که به‌صورت الیاف پپه است و با تراکم بالا، بهترین مانع برای عبور میکروب و آلودگی است.

پارچه اسپان

مشابه همان پارچه‌ای است که در تولید ساک‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود و محکم بوده و مانع عبور میکروب می‌شود.

پارچه‌های دیگر نیز دارای همین ویژگی‌ها هستند؛ ولی با توجه به میزان تقاضای زیاد برای تولید ماسک، ممکن است دارای قیمت‌های مختلفی باشند.

نکته مهم در تولید این ماسک‌ها، استفاده از دوخت آلتراسونیک است؛ زیرا دوختن با چرخ‌خیاطی یا حرارت یا دستگاه‌های غیر اتومات علاوه بر ایجاد منافذ به واسطه دوختن نخ و سوزن، احتمال آلودگی بیشتر در زمان تولید را نیز دارد.

دوخته شدن بدنه ماسک با دستگاه اتومات و با تکنولوژی آلتراسونیک (ماوراصوت)؛ باعث استحکام بسیار بالا و بهداشت بیشتر می‌شود.



بهترین روش نگه‌داری از ماسک پرستاری؟

برای پاک نگه داشتن یا مراقبت ازماسک موارد زیر را رعایت کنید.

۱. ماسک را نشسته و یا با مواد ضدعفونی کردن تمیز نکنید؛ زیرا بعد از برخورد مایعات با ماسک، الیاف آن تحت تاثیر مایع قرار می‌گیرند و مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند

۲. از قرار دادن ماسک داخل جیب لباس یا کیف خودداری کنید!

۳. ماسک را بین ۲ دستمال کاغذی تازه و استفاده نشده قرار دهید آن را تا کنید و روی یک سطح مطمئن و خشک قرار دهید. در صورت خیس یا مرطوب شدن ماسک پرستاری، دیگر از آن استفاده نکنید.

آسان‌ترین و بهترین روش برای خرید ماسک؟

این ماسک‌ها در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی به عموم مردم عرضه می‌شود؛ اما برای ایمن ماندن از کرونا، خرید غیر حضوری روش بهتری است. برای خرید آنلاین و مستقیم از تولیدکننده و می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ۲۰بافت به آدرس www.۲۰baft.com مراجعه کنید که انواع ماسک را باقیمت و کیفیت مناسب عرضه می‌کند.
Share/Save/Bookmark