توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70908
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
دوگانگی ای که وجود خارجی ندارد
درس مهم از دیدار اخیر رهبر انقلاب با مسئولان نظام
اساساً رهبر انقلاب در سخرانی های خود، به مسائل گوناگون اشاره می کنند و اینگونه نیست که نگاه کاریکاتوری به اداره کشور داشته باشند.
درس مهم از دیدار اخیر رهبر انقلاب با مسئولان نظام
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: در هر جامعه ای ما با هزاران مسأله و موضوع کوچک و بزرگ روبرو هستیم. از مسائل سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی گرفته تا عرصه بهداشت، درمان، کشاورزی، آموزش، محیط زیست و ... .

در این میان، اگر بخواهیم موضوعی را به موضوع دیگر معلق کنیم، چرخ های جامعه، حرکت نخواهد کرد و مدیریت ما یک مدیریت کاریکاتورگونه خواهد بود. فرض کنید که ما بگوییم: تا زمانی که مشکلات اقتصادی را حل نکرده ایم، هیچ موضوعی اولویت ندارد یا به مسائل دیگر نباید بپردازیم. این سخن، در ظاهر زیباست و بسیاری از مردم هم پس از شنیدن، از آن استقبال می کنند، اما وقتی به کف میدان می آید و در جایی که ما با مدیریت یک جامعه و دغدغه های مردم و چالش های اجتماعی، فرهنگی و ... روبرو هستیم، سخنی عوامانه و مضحک است.


اساساً حکومت ها موظف هستند برای هر موضوع و عرصه ای مسئولیتی تعریف کنند و افرادی را به عنوان مسئول در آن عرصه ها قرار دهند. برای مثال، مردم انتظار ندارند مسئولینی که در زمینه معیشت و اقتصاد مسئولیت گرفته اند، چاقو به دست بگیرند و در بیمارستان ها مردم را جراحی کنند و یا بیماران را معالجه کنند و نسخه بنویسند.

جامعه، مجموعه ای از مسائل و دغدغه هاست که اگر هر کدام در جای خود پاسخ داده نشود، تبدیل به بحران می شود. البته در این میان، ممکن است برخی مسائل، به صورت دائمی یا به صورت مقطعی، مهمتر از مسائل دیگر باشند، اما این به معنای نادیده گرفتن دغدغه ها، چالش ها و نیاز های یک جامعه نیست.

از همین رو، مشاهده می کنیم که اساساً رهبر انقلاب در سخرانی های خود، به مسائل گوناگون اشاره می کنند و اینگونه نیست که نگاه کاریکاتوری به اداره کشور داشته باشند. برای مثال، ایشان در همین دیدار اخیر که با مسئولین نظام داشتند - و طبیعتاً در آنجا باید به مهمترین مسائل بپردازند – به مسائل گوناگونی اشاره می کنند.

در این دیدار، ایشان، هم به مسائل اقتصادی پرداختند؛ هم به سیاست خارجی، گریزی زدند؛ هم به موضوع کشاورزی ورود داشتند؛ هم به برنامه هفتم اشاره کردند و هم به موضوع غزه و فلسطین توجه داشتند. اما اینها باعث نشد که ایشان از چالش به وجود آمده در مورد حجاب، کوتاه بیایند و از کنار آن بگذرند. معظم له در این دیدار مهم، به صورت مبسوط به موضوع حجاب پرداختند؛ هم از جنبه شرعی، هم از جنبه قانونی و هم از زوایای دیگر به این موضوع اشاره کردند و مطالباتی هم از مسئولین داشتند.

این یک درس بزرگ برای برخی خواص و مسئولین ماست تا در دام برخی تحلیل های سطحی که در مورد موضوع حجاب ارائه می شود، نیفتند. عده ای می خواهند میان موضوع حجاب با موضوع اقتصاد، یک دوگانگی ایجاد کنند و بعد بگویند که اقتصاد در اولویت قرار دارد. حال اینکه اساساً این دوگانگی وجود خارجی ندارد و یک دوگانگی کاذب است. طبیعی است که مسئولین اقتصادی باید وظایف خود را انجام دهند و مسئولین فرهنگی و آن بخش هایی از دستگاه های انتظامی و قضایی کشور که به موضوعات فرهنگی باید ورود پیدا کنند هم باید وظایف خود را انجام دهند.
Share/Save/Bookmark