توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37888
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
گزارش کامل تشییع پیکر مطهر جان‌باختگان فاجعه منا؛
آغوش باز ایران برای مهاجران الی‌الله/ مردم و مسئولان دوشادوش هم به استقبال زائران خانه خدا آمدند
سیل جمعیت مشایعت کننده از این عزیزان تا میدان انقلاب ادامه دارد و مسیر استقبال از قربانیان منا هر لحظه میزبان جمع کثیری از خانواده‎های شهدای و مسئولان لشکری و کشوری و دیگر آحاد جامعه است.
آغوش باز ایران برای مهاجران الی‌الله/ مردم و مسئولان دوشادوش هم به استقبال زائران خانه خدا آمدند
به گزارش خط نیوز، مراسم تشییع پیکر پاک زائران بیت‌الله الحرام که در روز عید قربان، قربانی بی‌کفایتی و بی‎لیاقتی حکام سعودی شدند، باحضور جمعی از مسئولان کشوری و سیاسی، طلاب، دانشجویان و مردم قدرشناس و خونگرم تهرانی با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در دانشگاه تهران آغاز شد.

* به دنبال دعوت عمومی دولت از مردم، ملت همیشه در صحنه با حضور باشکوه خود در محل برگزاری این مراسم، ضمن همدردی با خانواده‎های جان باختگان این حادثه دلخراش انزجار خود را از خاندان آل سعود اعلام کردند.

* حجت‎الاسلام والمسلمین احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‎الاسلام امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری، آیت‌الله قرهی عضو خبرگان رهبری، آیت الله افقهی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اسدالله بادامچیان عضو حزب موتلفه، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، سید حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، گرگانی رئیس دیوان عدالت اداری در میان تشییع کنندگان دیده می‌شوند.

* مقابل در اصلی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی است که به انتظار پیکرهای مطهر حاجیان بیت‎الله الحرام نشسته‎اند و بانگ عزا و حزن واندوه فضا را آکنده کرده است.

* سیل جمعیت مشایعت کننده از این عزیزان تا میدان انقلاب ادامه دارد و مسیر استقبال از قربانیان منا هر لحظه میزبان جمع کثیری از خانواده‎های شهدای و مسئولان لشکری و کشوری و دیگر آحاد جامعه است.

* بوی دود اسفندی که مردم در استقبال از پیکرهای مطهر حجاجی که مظلومانه جان خود را در منا از دست دادند، فضا را پر کرده و مداحان اهل بیت در حال مدیحه سرایی برای این مصیبت هستند.

* پیکرهای مطهر حاجیانی که از از منا تا ملکوت پرواز کردند، پس از اقامه نماز در دانشگاه تهران به سمت چهارراه کالج تشییع و به سمت آرامگاه ابدی خود در قطعه شهدای بهشت زهرا رهسپار می‎شوند.

* پرچم‎‎های مشکی با نوشته‎های بیک یا حسین و شهادتین یادآور صحنه‎های تلخی است که حجاج ما با بی‎تدبیری حکام سعودی در آخرین لحظات عمر خود این فریادها را سر می‎داند که کوردلان سعودی آن را به شعارهای سیاسی تعبیر کرده بودند. پلاکاردهایی با مضوون "مرگ بر آل سعود"، "مرگ بر آمریکا"، و "مرگ بر اسرائیل" در مسیر تشییع به چشم می‎خورد.

* میدان انقلاب امروز تبدیل به صحنه اعتراض به بی‎لیاقتی‎های آل سعود شده است.

* خانواده‎های داغدیده اذعان می‎کنند که تا دنیا دنیاست آل سعود خائن را نخواهیم بخشید و آنان را به مجازات خداوندی واگذار می‎کنیم.

* خانواده‎های داغدار با تشکر فراوان از رهبر معظم انقلاب در بیانات شفاف و صریح خود خطاب به سعودی، این فرمایشات را راهکاری برای تسریع در عملیات انتقال پیکرهای مطهر به کشور عنوان می‎کنند.

* یکی دیگر از مشایعت کنندگان می‎گوید به عنوان یک ایرانی دلسوخته از فاجعه منا افتخار می‎کنم که رهبرم با شجاعت مقابل سعودی‎ها برائت خود را نسبت به این بی کفایتی حکام سعودی اعلام کردند و فرمودند اگر نسبت به حجاج ایرانی دست از پا خطا کنید پاسخ ما سخت و خشن خواهد بود.

* صدای واویلا واویلا در میان جمعیت مشایعت کننده شنیده می‎شود و اشک و آه فضای تشییع پیکرهای مطهر را آکنده کرده است.

* دسته های سینه زنی با فریاد "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدی صاحبت زمان صاحب عزاست امروز" در تشییع این مهاجران الی الله حضور دارند.

* حضور عکساسان و خبرنگاران برای پوشش عظمت مراسم تشییع جانباختگان فاجعه منا و رساندن خشم و انزجار مردم به افکار عمومی جهان نسبت به بی لیاقتی آل سعود چشمگیر است.

اضافه می شود که تشییع پیکرهای مطهر قربانیان فاجعه منا همزمان در تهران ۱۴ استان کشور در حال برگزاری است و مردم در سراسر کشور داغدار این عزیزان هستند. همچنین روز گذشته اولین گروه جانباختگان وارد فرودگاه مهرآباد شد و از سوی سران قوا مورد استقبال قرار گرفت. کردند.

همسر شهید علی‌محمدی: سعودی‌ها را سر جای خود می‌نشانیم/ فاجعه منا مکر اسرائیل است

همسر شهید علی‌محمدی در مراسم تشییع جانباختگان منا گفت: دولت عربستان شایستگی کلیدداری خانه خدا را ندارد و این فاجعه، مکر اسرائیل است.

همسر شهید علی‌محمدی در این مراسم در گفت‌وگو با فارس، در خصوص فاجعه منا گفت: بنده فکر می‌کنم جهان اسلام دچار مصیبت بزرگی شده است و این از بی‌تدبیری دولت عربستان است.

وی افزود: باید عمدی بودن و یا غیرعمدی بودن این فاجعه مشخص شود و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند، اگر این فاجعه به عمد رخ داده باشد، حتماً پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده‌ایم و دولت عربستان را سر جای خود می‌نشانیم.

وی افزود: دولت عربستان شایسته کلیدداری خانه خدا نیست و حتی اگر این فاجعه به عمد نباشد، باز هم دولت عربستان این شایستگی را ندارد.

همسر شهید علی‌محمدی ادامه داد: مگر می‌شود دو فاجعه بزرگ در یک سال اتفاق بیفتد و عده زیادی کشته شوند و هیچ جای دنیا هیچ صدایی بلند نشود؟

وی ادامه داد: اینها نشانه ظلم ظالمان دنیا و قدرتمندان دنیاست تا مسلمانان را از بین ببرند و این جز مکر اسرائیل نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

همسر شهید علی‌محمدی خطاب به خانواده این جانباختگان گفت: خانواده این عزیزان جز صبر کردن نمی‌توانند کاری انجام دهند و باید بدانند که شهدای آنها زنده هستند، پشتوانه آنها هستند و آنها را در زندگی تنها نمی‌گذارند. آنها در راه خدا کشته شدند و این افتخار بزرگ نصیبشان شده است.

حاضران در این مراسم، آمادگی خود را به مقام معظم رهبری اعلام کردند تا بتوانند پاسخ این جنایت را به دولت عربستان اعلام کنند و همچنین فریادهای الموت آل‌سعود در فضای دانشگاه تهران طنین‌انداز شد.

محمدی ‌ری‌شهری: جنایات آل سعود بدتر از جنایات رژیم صهیونیستی است/ آل سعود به پایان خود نزدیک شده است

سرپرست سابق حجاج ایرانی با بیان اینکه جنایات آل‌سعود از جنایات صهیونیست‌ها بدتر است، گفت:‌رژیم سعودی با ارتکاب این جنایات به پایان خود نزدیک شده‌اند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در مراسم تشییع پیکرهای مطهر ۱۰۴ جانباخته ایرانی فاجعه منا، گفت: این فاجعه را به محضر حضرت ولی عصر(عج) که خود حاضر و ناظر در این فاجعه بوده‌اند و به محضر مقام معظم رهبری و ملت ایران، تسلیت عرض می‌کنم.

سرپرست سابق حجاج ایرانی با بیان اینکه این فاجعه از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است، گفت: یکی از وجوه اصل فاجعه است، این فاجعه بسیار دردناک و جانسوز است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ واقعاً مصیبت بزرگی برای ملت عزیز ماست که جمعی از مسلمین حج‌گذار درحال احرام تشنه، گرسنه و مستأصل از دنیا رفتند.

وی افزود: سنگینی این غم برای خانواده‌های این عزیزان بسیار بزرگ است، اما در زیارت عاشورا می‌خوانیم که با اینکه مصیبت بزرگ است، اما به‌دلیل پاداش بزرگی که برای این مصیبت‌دیدگان است، خدا را حمد می‌کنیم.

محمدی‌ری‌شهری با اشاره به آیات ثواب حاجیانی که در حج از دنیا رفته‌اند، گفت: آیه‌ای در سوره حج داریم که می‌فرماید؛ کسی که به سوی خدا هجرت کند، کشته شود یا بمیرد، خدا روزی نیکو به او می‌دهد و خداوند به آنها چیزی می‌دهد که آنها راضی شوند.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم ادامه داد: در برخی از روایات نقل شده است که کسانی که در حال احرام از دنیا رفتند، در قیامت درحال تلبیه گویی محشور می‌شوند و در روز قیامت غم و غصه و حساب و کتاب ندارند و یکسره به بهشت می‌روند.

وی مسئولیت این حادثه را منظر دیگری از این فاجعه دانست و گفت:‌ بی‌تردید آن چیزی که موجب این فاجعه شد، بی‌تدبیری مسئولین رده بالای سعودی است، نه چند سرباز. مسیر جمرات، مسیر حادثه‌خیز است و هر سال نیز در آنجا حوادثی رخ می‌دهد.

محمدی‌ری‌شهری ادامه داد: سؤال ما از رژیم آل‌سعود این است که با اینکه می‌دانستید این مسیر حادثه‌خیز است، چرا برای امنیت جان حاجیان در این مسیر تدابیر لازم را پیش‌بینی نکردید؟ چرا افراد باتجربه را در این سال‌های حکومت ننگینتان تربیت نکردید؟ چرا بعد از این حادثه به مجروحین رسیدگی نکردید؟ چرا با جان‌باختگان این‌گونه برخورد کردید که اگر بیانات مقام معظم رهبری نبود، معلوم نبود که تاکنون این پیکرها به کشور بازمی‌گشتند یا خیر.

سرپرست سابق حجاج ایرانی با بیان اینکه رژیم سعودی برای جان انسان‌های ارزش قائل نیست، گفت: اگر آنها برای جان انسان‌ها ارزش قائل بودند، در یمن این‌گونه کودک‌کشی نمی‌کردند. جنایات آل‌سعود از جنایات صهیونیست‌ها از غزه بدتر است زیرا آنها ادعای مسلمانی و خادمین حرمینی می‌کنند.

محمدی‌ری‌شهری ادامه داد: کم‌ترین کاری که آنها می‌توانند انجام دهند این است که با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب موافقت کنند، البته اگر این کار را هم بکنند، این ننگ تا ابد از دامن آنها پاک نخواهد شد.

وی افزود: رژیم سعودی با ارتکاب این جنایات به‌خصوص در یمن به پایان خود نزدیک شده‌است.

محمدی ری شهری همچنین با تسلیت به خانواده‌های عزاداران به آیاتی از قرآن کریم در سوره نساء و سوره حج که کشته شدگان در زیارت خانه خدا را بشارت می‌دهد استناد کرد و گفت: در روایات معتبر مختلفی از شیعه و سنی نیز آمده است که کسی که در راه مکه از دنیا برود در روز قیامت غم و غصه ندارد و یک سره او را به بهشت می‌برند. اگر چه این عزیزان دچار فاجعه‌ای دردناک شدند اما چنین سرنوشت زیبایی را خداوند برای آنها پیش بینی کرده است.

«الوداع مهاجر الی‌الله» در خیابان‌های تهران طنین‌انداز شد

ملت عزادار ایران هم اکنون پیکر جانباختگان منا را از محل دانشگاه تهران به سمت بهشت‌زهرا (س) با شعار «الوداع مهاجر الی‌الله» تشییع می‌کنند.

مراسم تشییع جانباختگان حادثه منا هم اکنون در خیابان انقلاب تهران و با حضور ملت عزادار ایران و مسئولان لشگری و کشوری در حال برگزاری است.

در این مراسم مردم با شعارهای مرگ بر آل‌سعود خائن، لعن‌الله آل‌یهود، مرگ بر آل‌ جهود، الموت آل‌سعود، الوداع مهاجر الی‌الله، کشتند حاجیان خدا را، قربانیان حادثه منا را به سوی منزل ابدی خود بدرقه می‌کنند.

در مراسم امروز مردم با نثار شاخه‌های گل به پیکرهای پاک و بی‌جان جانباختگان با بدرقه آنها با قرآن با خانواده‌های این جانباختگان همدردی کردند. قرار است پیکر پاک جانباختگان منا در قطعه شهدای بهشت‌زهرای تهران آرام گیرد.

همچنین مردم با پلاکاردهای «بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود» انزجار خود را از آل‌سعود اعلام داشتند.

بر اساس این گزارش، بیشترین شعارهایی که مردم در مراسم امروز فریاد می‌زدند نشانگر انزجار آنها از بی‌تدبیری دولت سعودی است و آنها خواستار پیگیری این موضوع از سوی مقامات رسمی کشورمان هستند.

همچنین ندای منا شده کرب‌بلا، مهدی بیا، مهدی بیا در این مسیر به گوش می‌رسد. مردم عزادار کشورمان با چشمانی گریان و با فریادهای الله‌اکبر جانباختگان را تا بهشت زهرا (س) تشییع می‌کنند.

دبیرکل حزب مؤتلفه: حادثه منا، گواه بی‌کفایتی دولت سعودی است

محمدنبی حبیبی نیز با حضور در مراسم تشییع پیکر قربانیان حادثه منا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتفاقی که در منا افتاد گواه بی‌کفایتی دولت سعودی است، این اولین بار نبود که حج برگزار می‌شود و باید طی این سال‌ها تجربه بیشتری را می‌اندوختند.

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند ابعاد این حادثه را بررسی و مشخص کند.

حبیبی با بیان اینکه در این حادثه نباید به اظهارات خام و عجولانه سعودی‌ها اعتماد و اکتفا کرد، گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت در خصوص فاجعه منا موضع مناسبی را اتخاذ کردند و مطالب مناسبی را در این‌باره بیان نمودند.

وی ادامه داد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا مسائل خانواده‌های داغدار حل شود و آلام آنان تسکین یابد و بعد به مسائل دیگر بپردازند.
منبع: فارس، باشگاه خبرنگاران
Share/Save/Bookmark