توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70638
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
بررسی چرخه تولید تا مصرف گوشت قرمز و سفید/ چگونه می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد؟
مرغداران این روزها از دسترسی بهترشان به خوراک دام و طیور می گویند که در ماههای اخیر کمبود در بازار دلیل کاهش جوجه ریزی مطرح می شد.
بررسی چرخه تولید تا مصرف گوشت قرمز و سفید/ چگونه می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: صنایع متنوعی در ایران فعالیت دارند که از جنبه های مختلف نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، از جمله این صنایع می توان به تولید و عرضه انواع گوشت قرمز و سفید اشاره کرد.

یکی از دلایلی که این صنعت را به یک صنعت پر سر و صدا در کشور تبدیل کرده است، گستردگی آن و چالش های پیش رو در جهت مدیریت بازار و تولید است به طوری که سفره جامعه را از محصولات این صنعت محدود نکند.


تامین نهاده های دامی در اولین مرحله ی چرخه تولید و عرضه گوشت سفید و قرمز قرار دارد به طوری که بخشی از این نهاده ها از طریق واردات در کشور تامین می شوند و واردکنندگان همواره با تامین ارز این نهاده ها با چالش های متنوعی دست و پنجه نرم می کنند.

البته اخیرا با درایت و مدیریت صحیح علاوه بر افزایش تولید نهاده های دامی در کشور، حجم واردات آنها نیز جهت تامین نیاز افزایش یافته است.

آمارهای گمرک نشان می دهد در 9 ماهه سال جاری 12 میلیون و 225 هزار و 722 تن انواع نهاده دامی شامل سویا، ذرت دامی، کنجاله سویا و جو به ارزش 5 میلیارد و 602 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 9 میلیون و 991 هزار تن از این محصولات به ارزش 4 میلیارد و 815 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

بنابراین باید گفت واردات نهاده های دامی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ ارزشی رشدی 16 درصدی و به لحاظ وزنی رشدی 23 درصدی را تجربه کرده است.

هم اکنون 75 درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل نهاده های دامی صورت می گیرد، این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در این امر است.

نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می شود که هرگونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می کند.

به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در 9 ماهه سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده اند.

با این حال با همکاری بسیار خوب بانک مرکزی با وزارت جهادکشاورزی هم اکنون هیچ مشکلی در تأمین این محصول وجود ندارد و واردات افزایش قابل توجهی داشته است، به طوری که با وجود آنکه ذرت دامی در سامانه بازارگاه به طور مصوب ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است ولی شاهد آن هستیم که با قیمت ۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان زنجیره تولید می‌رسد.

در ادامه این گزارش افزایش تولید گوشت قرمز و مرغ را در راستای تامین قابل توجه نهاده های دامی بررسی خواهیم کرد.

زایش دام سبک ۲۰ درصد افزایش یافت/ واردات گوشت منجمد برای تنظیم بازار شب عید در حال انجام است

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر گزارش‌های مرکز آمار و برآورد‌های قبلی زایش دام سبک در فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته و افزایش تولید دام سنگین بیش از این میزان است.

به گفته او، اتخاذ سیاست‌های مناسب وزارت جهاد در زمینه واردات گوشت گرم و منجمد توانست از جمعیت کشتار دام‌های مولد و غیرمولد جلوگیری کند که اکنون افزایش تولید زایش‌های پاییز نتیجه همین سیاست است. کمااینکه در بخش پروار هم واردات خوبی انجام شد.

پوریان ادامه داد: هم اکنون با حجم گسترده دام روبرو هستیم به طوری که در بخش گوساله با مجموعه ۳۵۰ هزار راسی و سبک ۱.۵ میلیون راسی آماده کشتار روبرو هستیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام درباره آخرین وضعیت واردات گوشت افزود: بنابر سیاست گذاری و هدفگذاری وزارت جهاد با این حجم واردت به تولید فرصت بیشتری داده می‌شود که در بازار اشباع شود، از این رو ۴۰ هزارتن گوشت منجمد برای شب عید و ماه رمضان در حال واردات است، همچنین ۸ هزارتن در گمرکات و ۱۰ هزارتن در مسیر است که این حجم از واردات از شتاب قیمت گوشت گرم در بازار جلوگیری می‌کند.

او از کاهش قیمت دام در میادین خبر داد و گفت: با توجه به آنکه پاییز و زمستان عمدتا فصل زایش است و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود، اما قیمت دام در میادین کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی با اتخاذ سیاست‌های مناسب وزارت جهاد شاهد رشد مناسب تولید باشیم به طوریکه در سال آینده به جای واردات اقدام به صادرات کنیم.

پوریان گفت: با توجه به کاهش قیمت دام زنده، نرخ منطقی هرکیلو گوشت ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر ناشی از سودجویی دلال و عوامل واسطه است.

تولید 40 هزار تن مرغ مازاد‌ با افزایش 20 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌ها

طبق آمارهایی که مسئولان اتحادیه تولید، از میزان جوجه ریزی در مرغداری‌ها می‌دهند در آستانه نوروز و رمضان، تولید مرغ داخلی تا 40 هزار تن افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور گفته است که «در دی ماه 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌شود» در حالی که به گفته کارشناسان با 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی هم نیاز کشور تامین می شود.

این میزان جوجه ریزی اضافه، 40 هزار تن مرغ مازاد تولید می‌‌کند و پس از 45 روز به بازار می‌آید.

قیمت مرغ طی دو ماه گذشته به کیلویی 100 هزار تومان رسید، برای تنظیم بازار واردات مرغ هم انجام شد این در حالی است که در 17 هزار مرغداری کشور، 3 میلیون تن مرغ 500 هزار تن بیش از نیاز کشور می‌توان تولید کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته گفت که دو عامل کاهش جوجه‌ریزی و افزایش تقاضا، عامل گرانی مرغ است و با افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها‌ قیمت متعادل می‌شود.

مرغداران این روزها از دسترسی بهترشان به خوراک دام و طیور می گویند که در ماههای اخیر کمبود در بازار دلیل کاهش جوجه ریزی مطرح می شد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و چالش های پیش روی تولید، مدیریت و سیاست گذاری به موقع می تواند از بروز هر افزایش قیمت و کمبودی جلوگیری کند.

صنعت دام و طیور نیز از این ماجرا مستثنی نیست و هرگونه سرمایه گذاری در این صنعت نهایتا به نفع جامعه و اهداف اقتصاد کشور منجر خواهد شد.
Share/Save/Bookmark