توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 46086
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶
ساختمان‌های دولتی موصل هم آزاد شدند؛
روزهای سخت ابوبکر بغدادی
نیروهای ارتش عراق در ادامه پیشروی‌های خود در شهر موصل، ساختمان‌های مهم دولتی این شهر را هم تحت کنترل درآوردند و با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره، شرایط را بر «ابوبکر بغدادی» و دیگر سرکرده‌های «داعش» تنگ کردند. مقامات آمریکایی می‌گویند این روزها البغدادی مرتب درحال تغییر مکان است.
به گزارش خط نیوز، داعش در بخش شرقی موصل در حال محو شدن است؛ یک فرمانده میدانی عراق در این‌باره به شبکه «سومریه نیوز» گفت که محله «یارمجه شرقی» موصل به دست نیروهای دولتی کاملاً آزاد شده است. به گزارش «العالم»، این فرمانده همچنین خبر داد؛ نیروهای پلیس کرانه شرقی رود «دجله» در موصل را به تصرف خود درآورده‌اند. موصل 20 خرداد 1393 به اشغال داعش درآمده بود. عملیات آزادسازی این شهر نیز از 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است.

العالم به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک» هم گزارش داده، نیروهای ارتش عراق پس از تصرف ساحل شرقی موصل، در نزدیکی پل «العتیق» خط دفاعی داعش را درهم شکستند و از منطقه «باب‌الطوب» وارد بخش غربی رود موصل شدند.

نیروهای عراقی طی 48 ساعت اخیر ساختمان‌های استانداری، فرمانداری، «موسسه فناوری»، «دانشگاه موصل» و محله‌های «النصر» و «الفیصلیه» و دو پل جدید را در شرق موصل آزاد و کار داعش را در این منطقه تمام کردند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سرتیپ «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل اما شمار تلفات داعش در این عملیات را طی 24 ساعت گذشته 109 تروریست اعلام کرده است.

به گزارش فارس، از بخش غربی شهر موصل نیز خبر رسیده، عناصر داعش تلاش کردند از منطقه «تل الحوثی» یک محور به سوی مرزهای سوریه باز کنند، اما با مقاومت «بسیج مردمی» مواجه شده و این عملیات آنها درهم شکسته است.

در هرحال، پیشروی نیروهای عراقی در موصل به‌گونه‌ای است که وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نیز آن را تأیید کرده است.

«الیزا سلوتکین» دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا ضمن اعلام خبر فوق در یک کنفرانس مطبوعاتی، اظهار داشت: «این دستاورد یک پیروزی نمادین بزرگ برای ارتش عراق و موفقیتی محسوس در عملیات آزادسازی موصل است.»

سرهنگ آمریکایی «جان دوریان» سخنگوی ائتلاف ضد داعش نیز گفت: «ما به نیروهای امنیتی عراق به خاطر پیشروی خود در شرق موصل تبریک می‌گوییم. هرچند هنوز کار زیادی در آنجا مانده است، اما روزهای داعش در موصل به پایان خود نزدیک می‌شود.»

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که «رهبر داعش (ابوبکر بغدادی) دائماً درحال تغییر مکان است و روزهایش به شماره افتاده است.»

به گزارش ایسنا، کارتر افزود: «من از چیزی که می‌گویم، اطمینان دارم، اما اطلاعات بیشتری نمی‌توانم در اختیارتان (خبرنگار پی‌بی‌اس)بگذارم.»

گفتنی است رقابت سختی بین نیروهای مسلح عراق و آمریکا برای شکار البغدادی در جریان است. آمریکا به دنبال نابودی وی است تا زنده به دست نیروهای عراقی نیفتد و عراق به دنبال دستگیری زنده وی است!

جنایت تازه داعش
یک منبع امنیتی استان «کرکوک» اما اعلام کرده، عناصر داعش جمعه گذشته اعضای یک خانواده از اهالی «الحویجه» را آتش زدند. به گزارش العالم، اعضای این خانواده که شامل یک مادر، سه دختر، و یک پسر 9 ساله بودند در جاده «الریاض» به کوه‌های «حمرین» به اسارت عناصر داعش درآمدند و تروریست‌ها با این بهانه که اعضای این خانواده در حال فرار از «سرزمین خلافت»! بودند، آنها را مقابل چشمان گروهی غیرنظامی به آتش کشیدند. سرکرده‌های داعش پس از ارتکاب این جنایت زشت، دیگر غیرنظامیان را تهدید کردند که اگر فرار کنند، سرنوشت مشابهی خواهند داشت. الحویجه در استان کرکوک نیز مثل موصل، در خرداد سال 1393 به اشغال داعش درآمده است.

از استان «دیاله» هم خبر رسیده، یک فرمانده بسیج مردمی به همراه پنج تن از نیروهایش در منطقه «امام ویس» این استان طی درگیری با عناصر داعش به شهادت رسیدند.

خبر دیگر از عراق اینکه، نشست بغداد با موضوع «عراق پس از داعش» در محل پارلمان عراق از صبح جمعه آغاز به کار کرد. در این نشست که جلسات آن، بعدازظهر امروز پایان می‌یابد، «علاء‌الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران نیز حضور دارد.
Share/Save/Bookmark