توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37356
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
در گفتگو با رسانه های انگلیس؛
هاموند: تهران کاملاً عادی، آزاد، پرجنب و جوش و مبتکر
«یکی از چیزهایی که بیشتر از همه مرا تحت تأثیر قرار داد این بود که محافظان ما از نیروی پلیس زمانی که ما را دور شهر می گرداندند برای متقاعد کردن موتورسواران به اجرای دستوراتشان تقلا می کردند. من احساس یک جمعیتی که تحت ارعاب یک قوه مقتدر قرار دارد را ندارم.» - فیلیپ هاموند
هاموند: تهران کاملاً عادی، آزاد، پرجنب و جوش و مبتکر
به گزارش خط نیوز به نقل از جام نیوز، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس امروز در جریان سفر دوروزه خود به ایران از نقاط مختلف پایتخت دیدن کرد.


او درمورد برداشت خود از ایران گفت: «احساس شخصی من - با توجه به این که هیچ وقت پیش از این ایران نبوده ام - این است که گمان می کنم خیلی از مردم در انگلستان و غرب تصویری از ایران در ذهن دارند که به شدت دین سالار، و جامعه ای عمیقاً مذهبی و تحت تحریک ایدئولوژی است. اما چیزی که من دیده ام یک شهر در جهان در حال توسعه‌ی کاملاً عادی، پرجنب و جوش، مبتکر، بلندهمت، وبا درآمد متوسط است که به وضوح ظرفیت بالقوه عظیمی دارد؛ نه جامعه ای که تحت انضباط و نظم خاصی قرار داده شده و تحت سلطه حکومت باشد.»


او ادامه داد: «یکی از چیزهایی که بیشتر از همه مرا تحت تأثیر قرار داد این بود که محافظان ما از نیروی پلیس زمانی که ما را دور شهر می گرداندند برای متقاعد کردن موتورسواران به اجرای دستوراتشان تقلا می کردند. من احساس یک جمعیتی که تحت ارعاب یک قوه مقتدر قرار دارد را ندارم.»


او همچنین گفته است: «همینطور تغییری در رویکرد، زبان، و نحوه بیان نسبت به انگلستان برایم قابل تشخیص بود. احساس می کنم الآن بیشتر به عنوان قسمتی از اروپا دیده می شویم و کم تر انگلیس سلطه گرِ گذشته که میراثی از درگیرشدن در ایران و منطقه از خود برجای گذاشته باشد.»


او درباره نقطه‌‎نظر ایران گفت: «همینطور تغییری در رویکرد، زبان، و نحوه بیان نسبت به انگلستان برایم قابل تشخیص بود. احساس می کنم الآن بیشتر به عنوان قسمتی از اروپا دیده می شویم و کم تر انگلیس سلطه گر گذشته که میراثی از درگیرشدن در ایران و منطقه.» هاموند همچنین از باغ قلهک بازدید کرد. به گفته گاردین، در زمان اشغال سفارت به وسیله "تندروها" به قبرهای موجود در باغ آسیبی وارد نشده بود. یک دیپلمات انگلیسی به گاردین گفته است: «آن ها با قبور بسیار محترمانه رفتار کرده اند.»


به گزارش روزنامه گاردین (Gaurdian)، فیلیپ هاموند امروز پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان نیز گفت: «ایران و انگلیس علاقمند هستند از توافق هسته ای به عنوان فرصتی برای بحث بر سر سوریه و دیگر مسائل منطقه ای استفاده کنند.» او گفت تا کنون از دو بازیگر اصلی بحران سوریه - ایران و روسیه - غافل بوده ایم و بحث وتبادل نظر میان خودمان در غرب به یک راه حل سیاسی منجر نخواهد شد.


او افزود: «سطح گفتگوها در ماه های اخیر با روسیه عمیق تر شده و اکنون این فرصت برای ایران هست که در این بحث با ما مشارکت داشته باشد تا تبادل نظر واقع بینانه تری داشته باشیم. من فکر میکنم فصل جدیدی آغاز شده است.» او همچنین گفت: «اختلاف اصلی بر سر نقش بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که ایران او را "عامل به هم پیوستگی سوریه" می داند و این در حالی است که انگلیس معتقد است او نمی تواند نقشی در آینده سوریه به خاطر "دستان آغشته به خون او" داشته باشد.»


هاموند همچنین در گفتگو با شبکه ۴ رادیو بی بی سی (BBC۴) گفت: «برغم میراث عمیق بی اعتمادی میان دو کشور، ایران بیش از اندازه بازیگر مهمی در صحنه هست که بتوان او را در انزوا نگه داشت.»


او گفت: «ایران و انگلیس تاریخ سختی در گذشته خود داشتنه اند اما روابط پیوسته رو به بهبود بوده است و ازسرگیری دیپلماسی راهی عقلانی رو به جلوست.» وی اضافه کرد: «ایران و انگلیس درباره نیاز به ممانعت از انتقال مواد مخدر بین افغانستان و اروپا و مبارزه با داعش کاملاً با هم هم عقیده هستند.»


هاموند به بی بی سی گفت: «در همه دیدارهایی که داشتیم به طور دائم پیام آن ها این بود که ایران خواستار روابط تجاری با انگلیس است و می خواهد فصل جدیدی در روابط ما گشوده شود، و این که درب ایران به روی شرکت های تجاری انگلیسی و دیگر کشورهای خارجی در این مرحله بسیار باز خواهد بود.»

او هم چنین گفت: «رژیم و مردم ایران به این نتیجه رسیده اند که دنبال کردن یک برنامه تسلیحاتی هسته ای غیرقانونی یا در معرض چنین باوری از سوی دیگران قرار داشتن تنها هزینه بیش از اندازه بالایی برای ایران در بر خواهد داشت.»
Share/Save/Bookmark