توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36546
سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
بحران یونان تراژدی خودساخته برای شکست اروپا
اندیشکده کارنگی در گزارشی با اشاره به بحران اقتصادی در یونان و نقش آلمان در بروز این وضعیت نوشت: بحران یونان به بحرانی امنیتی برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده تبدیل شده و این آنگلا مرکل است که باید راهی برای خروج از آن بیابد.
بحران یونان تراژدی خودساخته برای شکست اروپا
به گزارش خط نیوز ، اندیشکده «کارنگی» در یادداشتی به قلم «جودی دمپسی» نوشته است که تهدید امنیتی ایجاد شده از سوی بحران اقتصادی یونان در منطقه یورو برای کشورهای عضو این منطقه، آنگلا مرکل را وادار کرده که برای مقابله با آن نقش و تاثیر آلمان در اروپا را در معرض خطر قرار دهد.

در ادامه این مطلب تحلیلی آمده است: «درخواست برگزاری همه پرسی ۵ جولای در یونان توسط "الکسیس سیپراس" نخست وزیر این کشور به منظور تعیین این مساله مطرح شده که آیا مردم شرایط اخیر طلبکاران بین المللی را که برای دریافت وام‌های جدید وضع کرده‌اند، می‌پذیرند یا نه. این مساله آینده اروپا را زیر سوال برده است. درخواست برای برگزاری این همه پرسی پس از نشست تنش آمیز سران اروپایی در ۵ ژوئن ارائه شد. اغراق نیست اگر بگوییم که اتحادیه اروپا درحال حاضر با بدترین بحران از ابتدای تاسیس سازمان پیشینش (اتحادیه اقتصادی اروپا) در ۱۹۵۷ تاکنون مواجه است.

از آن زمان، اروپا بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. جنگ داخلی خونین در یوگوسلاوی طی دهه ۱۹۹۰ ناتوانی این اتحادیه را برای فکر و عمل بر اساس اصول استراتژیک به نمایش در آورد و باوجود چنین جنگ طولانی مدتی، اروپایی‌ها پیشرفت اندکی در توسعه امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مطلوب از خود نشان دادند.»

نویسنده در ادامه با اشاره به ناتوانی اتحادیه اروپا در نشان دادن واکنش امنیتی و دفاعی قوی به مساله "الحاق کریمه به روسیه" در مارس ۲۰۱۴ خاطرنشان کرد: در عوض _و در کمال تعجب_ اروپایی‌ها از ناتو خواستند تا خلاء امنیتی خود را با مشارکت کشورهای شرقی عضو این سازمان پر نماید. حمله تروریستی سال جاری در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی توسط داعش و حامیان آن، تمامی اعضای اتحادیه اروپا را درباره لزوم مشارکت بیشتر در زمینه اطلاعات، امنیت و هماهنگ سازی متقاعد نمود. به گفته مقامات امنیتی این مشارکت بهبود یافته اما برای مواجهه با تهدیدی که اروپا با آن مواجه است، بسیار اندک می‌باشد.

اما این بحران یونان بعنوان یک تراژدی خودساخته است که پتانسیلی برای تقویت یا شکست اروپا محسوب می‌شود. موضوع این بحران مشروعیت و آینده واحد ارزی اروپا بوده و فراتر از آن، نشان دهنده توانایی این اتحادیه برای حرکت بسوی یکپارچه‌سازی هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی است. در غیر اینصورت، آرمان خواهی اروپایی‌ها برای تبدیل شدن به یک بازیگر حقیقی در عرصه جهانی نابود خواهد شد.»

اندیشکده کارنگی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «باوجود اینکه یونان دارای اقتصادی کوچک است، بحران آن می‌تواند نمایانگر آسیب پذیری "منطقه یورو" و همچنین ناتوانی نخبگان سیاسی این کشور در مقابله با اصلاحات پیش رو باشد. مذاکرات میان یونان و طلبکاران بین المللی آن از جمله بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول در درازمدت موجب بروز رقابت در یونان شده است. بی‌شک تاثیر اقدامات ریاضتی درخواست شده در ازای بسته‌های کمکی قبل (وام‌ها) برای قشر متوسط و همچنین سالمندان این کشور فاجعه بار اما برای الیگارش‌ها و مرفهین کشور صفر می باشد.»

اتحادیه اروپا در این مورد بی‌تقصیر نیست. گرچه رهبران دیگر کشورهای عضو حوزه یورو می‌دانستند که اقتصاد یونان آمادگی ورود به این منطقه را ندارد، اما در سال ۲۰۰۱ این مساله را پذیرفتند. طی روزهای آینده این بحران به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان منتقل خواهد شد چرا که او و ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی وی بودند که برای اجرای اصلاحاتی در یونان و تبدیل اقتصاد ناکارآمد آن به اقتصادی شفاف و رقابتی اصرار داشتند.

در حال حاضر مرکل نامطلوب ترین نقش را در تصمیم گیری اروپا و سرنوشت یونان بر عهده دارد. این درک از مرکل، گویای مسائل زیادی درباره نقش آلمان در اتحادیه اروپاست. توسعه سیاست خارجی کشور، تبدیل آلمان به بازیگری کلیدی در اروپا، نظارت بر توافق مینسک ۲ برای توقف جنگ در شرق اوکراین و حفظ هر ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در قانون تحریم های ضدروسی؛ همه و همه ازاقدامات مرکل بوده و هست. مرکل ناچار است که با بحران یونان نیز درگیر شود به همین دلیل بارها و بارها با "سیپراس" دیدار و گفتگو کرده است.

بعلاوه اینکه یونان در حال تبدیل شدن به یک خطر امنیتی برای اتحادیه اروپا می باشد چرا که آسیب به این کشور، آسیب به یورو _بعنوان پیش فرض بحران_ محسوب می‌گردد. در عین حال، خروج کامل یونان از "منطقه یورو" نیز با خطری برای دموکراسی کشور همراه خواهد بود. چنین خطری، کل منطقه یورو را نیز در معرض تهدید قرار خواهد داد. در نهایت اینکه، جای تعجب نیست که باراک اوباما بحران یونان را موضوعی برای گفتگوی تلفنی خود با مرکل انتخاب کرده و وزیر خزانه داری آمریکا نیز با سیپراس رایزنی می کند. بحران یونان به بحرانی امنیتی برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده تبدیل شده و این آنگلا مرکل است که باید راهی برای خروج از آن بیابد.»
Share/Save/Bookmark