توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27186
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۵
رفتار زشت آمانو در قبال اعتماد سازی حداکثری ایران
رفتار زشت آمانو در قبال اعتماد سازی حداکثری ایران
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است روند حل و فصل "ابعاد احتمالی نظامی " برنامه هسته ای ایران باید تسریع شود.

به گزارش رجانیوز، آمانو این مطلب را در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا بیان کرده است.

به گفته وی، آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد با ایران به جلو حرکت کند و در این راستا به جوانب و موضوعات مبهم برای تضمین ماهیت صلح آ‌میز برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود.

آمانو در عین حال تاکید کرد در صورتی که همکاری‌ها کُند باشد ممکن است حل و فصل ۱۲ مورد از موضوعات مربوط به جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران، مدتها طول بکشد.

مدیرکل آژآنس همچنین تاکید کرد این نهاد نمی‌تواند ماهیت صلح آمیز همه مواد و تاسیسات هسته‌ای ایران را تایید کند.

ابعاد احتمالی نظامی یا PMD مجموعه ای از ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران است که نخستین بار به صورت نظام مند در ضمیمه گزارش نوامبر ۲۰۱۱ مطرح شد.

آژانس ادعا می کند این اطلاعات روی هم رفته معتبر است و یک جنبه نظامی را در برنامه هسته ای ایران نشان می دهد اما ایران تاکید دارد که این ادعاها توسط سرویس های جاسوسی کشورهای غربی جعل و میان چند کشور توزیع وتوسط آنها به آژانس ارائه شده است.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت امور خارجه ب بدون توجه به اشکالات فنی و حقوقی ادعاهای مطرح شده علیه ایران همکاری های گسترده و فراتر از پادمان، را انجام داده است.

در هیمن راستا، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواسط بهمن ماه سال گذشته با اشاره به جلسات میان ایران و آژانس برای بررسی موضوع ابعاد انظامی احتمالی موضوع هسته ای ایران گفته بود: ایران و آژانس درباره هفت اقدام عملی دیگر برای همکاری با آژانس تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۳ توافق کردند.

یک مقام مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی از ۷ اقدامی که میان دو طرف برای انجام به توافق رسید اظهار کرد: بازدید مدیریت شده از برخی مراکز هسته‌ای مثل معدن ساغند یزد و کارخانه تولید کیک زرد اردکان و نیز ارایه اطلاعات و توضیحات درباره برخی مسایل باقی‌مانده از جمله اقداماتی است که میان ایران و آژانس در این دور از مذاکرات به توافق رسید.

بر اساس گزارش هایی که توسط آژانس انرژی اتمی منتشر شده موضوعات زیر از جمله ادعاهای مطرح شده مبنی بر ابعاد احتمالی نظامی بودن برنامه هسته ای ایران یاد می شود:

- نشانه‌هایی مبنی بر انجام تست بر روی مواد با قابلیت انفجاری بالا، تلاش برای ساخت چاشنی‌های انفجاری مورد استفاده برای انفجارهای هسته‌ای و همچنین مدلسازی رایانه‌ای هسته یک کلاهک اتمی از سوی ایران.

- فعالیت‌های مقدماتی احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته‌ای و تلاش برای ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در موشک میان‌برد «شهاب ۳».

- وجود اطلاعاتی مبنی بر گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی زیرزمینی پیش از سال ۲۰۰۳.

چرا ادعاهای آژانس معتبر نیست؟

با این حال علاوه بر این موضوعات، به دلایل زیر نمی توان PMD را معتبر دانست:

الف) آژانس هیچ سند رسمی و موثقی به ایران تحویل نداده که حاوی شواهدی مستند و مرتبط با ایران در خصوص مطالعات ادعایی باشد.

ب‌) دولت ایالات متحده اسناد اصلی را به آژانس نداده است زیرا در واقع هیچ سند موثقی ندارد و آنچه که ادعا می‌کند در اختیار دارد اسناد جعلی می‌باشد. آژانس نیز هیچ سند اصلی به ایران تحویل نداده و هیچ یک از این اسناد و مطالبی که به ایران نشان داده شده‌اند معتبر نیستند و ثابت شده که همگی اتهاماتی ساختگی و بی‌پایه و نسبت‌های نادرست به ایران می‌باشد.

ج‌)آژانس چگونه می‌تواند بدون ارائه اسناد اصلی و معتبر، اتهاماتی را علیه یک کشور تأیید یا پیگیری نماید و از کشور مربوطه بخواهد بی‌گناهی خود را ثابت نماید یا بخواهد توضیحات محتوایی فراهم کند؟

د) ”بهبود کارایی سیستم پادمان می‌باید بر مبنای این پیش فرض دنبال گردد که کشورها بی‌تقصیر هستند، نه آنکه هر کشور یک متخلف بالقوه است“. در این رابطه، آژانس درخواست‌های بی‌سابقه و غیرقانونی از ایران به عنوان اتهامات بی‌پایه نموده است.

ه) بر اساس قوانین آژانش ”توسل به داده‌های منابع جاسوسی می‌بایستی صریحاً کنار گذاشته شوند“. با این وجود، دبیرخانه در چند مناسبت به طور روشن اعلام نموده اطلاعاتی از منابع جاسوسی دریافت کرده است در حالیکه ساختگی و نادرست بودن آنها ثابت شده است.

و)آژانس صراحتاً در سندی کتبی به تاریخ ۱۳ می ۲۰۰۸ ابراز نمود که: ”... هیچ سندی در تأیید ارتباطات داخلی و اداری میان « نمک سبز» و سایر موضوعات باقیمانده دربارة مطالعات ادعایی، یعنی «آزمایش انفجاری قوی و موشک فراجوی» توسط آژانس به ایران تحویل یا عرضه نشده است“. این سند کتبی ثابت می‌کند که در واقع اسناد به اصطلاح مرتبط با مطالعات ادعایی فاقد هرگونه همخوانی و انسجام داخلی در این رابطه می‌باشند.

ز) با توجه به واقعیت‌های فوق‌الذکر، و این موضوع که هیچ سند موثقی در مورد مطالعات ادعایی وجود ندارد، و این که هیچ مدرک معتبر و مستندی دال بر وجود هرگونه ارتباطی بین چنین اتهامات ساختگی و ایران وجود ندارد، و این نکته که مدیرکل آزانس در یکی از گزارش های خود اشاره نمود ”آژانس هیچ استفاده عملی از مواد هسته‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی را شناسایی نکرده است“ (چون بنابر گفته مقامات ایرانی در حقیقت چنین اموری وجود نداشته‌اند).

همچنین با در نظر گرفتن این واقعیت که ایران تعهد خود در خصوص ارائه اطلاعات و ارزیابی خودش را به آژانس ایفاء کرده، و نیز این واقعیت که مدیرکل قبلی در گزارش‌های ژوئن، سپتامبر و نوامبر ۲۰۰۸ خود عنوان نموده که آژانس هیچ اطلاعاتی دربارة اجرای عملی طراحی یا ساخت اجزای مواد هسته‌ای برای یک سلاح هسته‌ای یا برخی قطعات کلیدی دیگر مانند ماشه‌ها، یا در خصوص مطالعات فیزیک هسته‌ای مرتبط با آنها در اختیار ندارد؛ در نتیجه، این موضوع باید بسته شود.

شرمن: تا پیش از حل و فصل PMD مذاکرات نهایی با ایران آغاز نمی شود!

در همین حال با توجه به درخواست مقامات وزارت امور خارجه ایران برای انجام هر چه سریعتر مذاکرات گام نهایی یک عضو بلند پایه هیئت امریکایی در مذاکرات وین (احتمالا وندی شرمن)، شامگاه چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۲ اعلام کرد پیش از حل شدن موضوع ابعاد نظامی احتمالی (PMD) مذاکرات نهایی با ایران آغاز نمی شود.

وی به خبرنگاران رسانه ها گفت:

«اگر ما نتوانیم به توافق نهایی برسیم، دیپلماسی در این زمینه به نتیجه نرسیده است. همه ما می دانیم که بهترین راه برای حل این مسئله از طریق دیپلماسی است. رسیدگی به ابعاد نظامی احتمالی این برنامه وظیفه اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و آژانس به وظایف خودش در این زمینه عمل می کند. ما می خواهیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاشهایش در این زمینه حمایت کنیم. ما ایران را تشویق می کنیم هرکاری که می تواند انجام بدهد تا پیشرفت چشمگیری در کارهایی انجام شود که درباره آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کند. همانطور که گفتم اگر به این مسائل رسیدگی نشود ما قادر نخواهیم بود به توافق نهایی برسیم.»

در واقع مقامات آمریکایی PMD را اسبابی برای "گروکشی" در نظر گرفته و با برای خود اینگونه محاسبه کرده اند که ایران به انجام مذاکرات گام نهایی نیاز دارد، و بر مبنای این نیاز می توانند امتیازات بیشتر از جمله به سرانجام رساندن موضوع PMD مطابق با خواست خود را به دست آورند.
Share/Save/Bookmark