توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54267
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
پسته‌های ایران دیگر نمی‌خندند
پسته‌های ایران دیگر نمی‌خندند
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دست دادن برند پسته ایران در دنیا به معنای از دست دادن سرمایه اجتماعی کشور است و باید برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی تلاش کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مودودی" در نشست میز پسته کشور در محل اتاق کرمان با بیان این‌که سازمان توسعه تجارت سخنگوی بخش خصوصی در دولت است، افزود: در سال جاری که تولید پسته بشدت کاهش یافته درخواست برخی فعالان پسته مبنی بر ورود موقت پسته به کشور و صادرات مجدد آن برای حفظ بازارهای پسته ایران، مشکلی را ایجاد نمی کند.

وی با بیان این‌که در شرایطی که پسته با بحران روبرو شده تجارت این محصول نیز چندان معنا ندارد، ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و تصمیم گیری در حوزه محصولات کشاورزی به وزیر مربوطه واگذار شده است.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در تحریم‌ها با کاهش ارزش پول ملی فرصت مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری ایجاد می‌شود در حالی که برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور یک تهدید خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر صادرات پسته با نرخ ارز بازار ثانویه و عرضه پسته در داخل کشور با نرخ ترجیحی مطرح می‌شود که باید گفت دو نرخی کردن محصول پسته قابل قبول نیست و فسادآور است.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر این‌که باید مسیر بازار ثانویه متناسب با عرضه و تقاضا طی شود و ثابت نگه داشتن نرخ ارز در بازار ثانویه هیچ منطق اقتصادی ندارد و توزیع رانت در اقتصاد کشور است، ادامه داد: خسارت‌های وارد شده به چرخه تولید، فرآوری و صادرات پسته بسیار سنگین است که در این رابطه باید در استمهال وام‌های بانکی صادرکنندگان پسته مبنای عمل سررسیدهای تا پایان سال 97 باشد.

برای هر هکتار باغ پسته تسهیلات ارزان قیمت 5 تا 10 میلیون تومانی یکساله به باغداران داده شود

رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران در رابطه با وضعیت بازار ثانویه گفت: تنها راه خرید ارز از بازار ثانویه ثبت سفارش‌هاست که در حال حاضر ثبت سفارش‌های بسیار کمی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار ثانویه تایید می‌شود و این مسئله به معنای آن است که عرضه و تقاضا نقشی در تعیین نرخ ارز ندارند.

به گزارش ایسنا، "محسن جلال‌پور" در نشست میز پسته کشور در محل اتاق کرمان اشاره به این‌که میزان تولید پسته در سال جاری حداکثر 5 درصد تولید این محصول در سال‌های گذشته است، گفت: به جز مسئله تولید پسته اگر چاره‌ای برای حفظ و نگهداری از باغات پسته صورت نگیرد، این باغات به عنوان سرمایه استان و کشور از بین می‌روند.

جلال‌پور افزود: در این رابطه پیشنهاد می‌شود برای هر هکتار باغ پسته تسهیلات ارزان قیمت 5 تا 10 میلیون تومانی یکساله به باغداران داده شود که زمان بازپرداخت آن سال 98 باشد تا بتوانند از باغات خود نگهداری کنند.

وی در رابطه با وضعیت بازار ثانویه ادامه داد: تنها راه خرید ارز از بازار ثانویه ثبت سفارش‌هاست که در حال حاضر ثبت سفارش‌های بسیار کمی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار ثانویه تایید می شود و این مسئله به معنای آن است که عرضه و تقاضا نقشی در تعیین نرخ ارز ندارند.

این تحلیگر اقتصادی تصریح کرد: دولت باید تمهیدی بیندیشد تا یکسری کالاها و محصولات را به ارز غیرپتروشیمی وصل کند تا محصولی مانند پسته بتواند با پتروشیمی‌ها رقابت کند.

جلال‌پور تاکید کرد: مراجعات مردم برای خرید دلار به منظور ذخیره سازی در منازل و سفرهای خارجی بقدری زیاد است که تاکنون چنین وضعیتی را در طول عمرم ندیده‌ام.

این فعال پسته اظهار کرد: ایجاد بازار دو نرخی برای پسته غیرمعقول است و اگر تکلیف ارز بازار پسته مشخص شود بازار داخل خود را با آن قیمت وفق خواهد داد.

رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران در رابطه با تامین مالی صادرات پسته در استان گفت: همه بانک‌ها با بهانه این‌که فعالان پسته ورشکست شده‌اند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، در پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات خود آن‌چنان سخت گیری می‌کنند که در طول چند دهه فعالیت اقتصادی در پسته چنین سخت‌گیری را مشاهده نکرده بودم که در این زمینه باید برای تامین مالی صادرات پسته کشور اقدام لازم صورت گیرد.

به گزارش ایسنا رئیس انجمن پسته ایران نیز در این نشست با اشاره به این‌که صادرات پسته در طول 100سال گذشته به طور مداوم وجود داشته است، گفت: از صادرات محصولات تولیدی سنتی و دستی مانند پسته، فرش و پنبه، فقط پسته باقی مانده که باید برای ادامه صادرات آن تلاش کرد.

ابطحی افزود: در سال 1358 نیز چنین شرایط سختی برای کشاورزان به وجود آمد و تولید پسته به شدت کاهش یافت اما فعالان این حوزه توانستند این شرایط را به فرصت تبدیل کنند که امیدواریم در سال جاری نیز این شرایط اتفاق بیفتد.

باور کاهش 90 درصدی تولید پسته هنوز در کشور وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: هنوز این باور وجود ندارد که بیش از 90 درصد تولید این محصول کاهش یافته و به همین دلیل تصمیمات جدی در این رابطه اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، "سیدمهدی طبیب‌زاده " در نشست میز پسته کشور به ابعاد وسیع فاجعه اتفاق افتاده در صنعت پسته اشاره و بیان کرد: تفاوت صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال گذشته با صادرات حداکثر 100 میلیون دلاری در سال جاری فاجعه است.

طبیب‌زاده افزود: هنوز این باور وجود ندارد که بیش از 90 درصد تولید این محصول کاهش یافته و به همین دلیل تصمیمات جدی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی با بیان این‌که ارزش باغات پسته 60 هزار میلیارد تومان است، گفت: باید برای حفظ باغات پسته در سال جاری تلاش جدی صورت گیرد تا بتوان در سال‌های آینده پسته تولید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: در بحران به وجود آمده در پسته نه تنها تولیدکننده پسته بلکه تمام مقدمات و ماخرات آن مانند تاجر، حمل و نقل، کارگر، واحدهای فرآوری و... آسیب دیده‌اند که در این راستا از بانک‌های عامل، همراهی لازم با فعالان پسته و از دولت تعیین تکلیف نرخ ارز را درخواست داریم.

گفتنی است در این نشست فعالان صنعت پسته به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.
Share/Save/Bookmark