توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58777
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۷
حمله به طرابلس با دلارهای ریاض و ابوظبی/ تشکیل دولت سکولار در دستورکار حفتر و دوستان
یک کارشناس تحولات شمال آفریقا با بیان اینکه هزینه حمله نیروهای تحت فرماندهی ژنرال حفتر به طرابلس توسط عربستان و امارات تأمین شده است، گفت: حفتر و دوستانش می‌خواهند بر طرابس تسلط یابند سپس انتخاباتی برگزار کنند که مبتنی بر تشکیل حکومت سکولار باشد.
حمله به طرابلس با دلارهای ریاض و ابوظبی/ تشکیل دولت سکولار در دستورکار حفتر و دوستان
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، قرار بود انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی تا پایان سال 2019 تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود. گروه‌های لیبیایی توافق کرده بودند تا اواسط سال جاری میلادی یک نشست ملی در خصوص انتخابات و ساختار سیاسی آینده کشورشان برگزار کنند، در همین حال، ارتش ملی لیبی به‌فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر عملیات‌هایی در جنوب و غرب لیبی علیه گروه‌های مسلح و تروریستی انجام داد که پیامد سیاسی و نظامی آن عملاً توسعه قدرت دولت طبرق و تضعیف دولت وفاق ملی در طرابلس بود. اکنون نیروهای وابسته به ژنرال حفتر عملیات خود را برای تصرف شهر طرابلس شروع کرده‌اند. این عملیات بر تحولات لیبی تأثیراتی به‌جای خواهد گذاشت. به‌منظور بررسی بسترهای حمله ارتش ملی لیبی به طرابلس و چشم‌انداز تحولات آینده این کشور با "جعفر قنادباشی" کارشناس مسائل شمال آفریقا گفت‌وگویی انجام دادیم که متن آن به‌شرح ذیل است؛



"جعفر قنادباشی" در ارتباط با بسترهای هجوم ارتش ملی لیبی به طرابلس گفت: از زمانی که ژنرال خلیفه حفتر فرمانده این نیروها فعالیتش را در لیبی شروع کرد، در صدد بود که قدرت را در این کشور به‌طور کامل قبضه کند ولی شرایط برای این اقدام اصلاً آماده نبود چرا که نیروی کاملی برای تصرف طرابلس در اختیار نداشت، به‌علاوه، از لحاظ سیاسی توجیهی برای این کار نداشت، به‌هرحال، چنانچه این عملیات (حمله به طرابلس) را سه سال قبل انجام می‌داد، طبیعتاً یک نوع کودتا و قدرت‌طلبی محسوب می‌شد، اما اکنون ژنرال حفتر حمایت پارلمان طبرق (شرق لیبی) از اقدامات و برنامه‌هایش را پشت سر خود دارد و کشورهای بیگانه از جمله مصر و امارات تسلیحات و امکانات لازم را در اختیارش قرار داده‌اند لذا این آمادگی را پیدا کرده است که به طرابلس حمله کند و خواسته‌های سه سال پیش خود را اجرایی کند.



تشکیل دولت سکولار

این کارشناس تحولات شمال آفریقا درباره سایر عواملی که سبب حمله نیروهای تحت فرماندهی ژنرال حفتر به طرابلس شده است، اظهار داشت: شما می‌دانید که قرار است انتخابات لیبی تا پایان سال 2019 برگزار شود. پیش‌بینی غربی‌ها و کشورهای مرتجع عربی این است، در صورت برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، اسلامگرایان به هرم قدرت صعود خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل حمله ژنرال حفتر به طرابلس این است که او می‌خواهد زمام امور لیبی را به‌دست گیرد و انتخابات آینده را به‌نحوی مدیریت و هدایت کند که گروه‌های اسلامگرا در آن حذف شوند، یعنی روند تحولات در لیبی به‌گونه‌ای رقم بخورد که به‌جای اینکه یک حکومت اسلامی در این کشور تشکیل شود، یک دولت سکولار قدرت را در اختیار بگیرد، درست همانند دولتی که نظامیان مصری در قاهره تشکیل دادند.

چراغ‌سبز غربی‌ها به ژنرال حفتر

وی با بیان اینکه شمال آفریقا برای ایتالیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و غربی بسیار اهمیت دارد، گفت: شمال آفریقا منطقه‌ای بسیار راهبردی برای غربی‌ها محسوب می‌شود. از نگاه آنان نباید در این منطقه حکومت اسلامی تأسیس شود، به‌علاوه، شمال آفریقا یک منطقه نفت‌خیز و گازخیز در جهان به‌شمار می‌رود، مثلاً در الجزایر منابع نفت و گاز زیاد است، این در حالی است که ما شاهد بی‌ثباتی در این کشور، تونس و سودان هستیم. این بی‌ثباتی‌ها سبب نگرانی غربیان شده است لذا می‌توان گفت که ژنرال حفتر برای حمله به طرابلس از غربی‌ها چراغ‌سبز گرفته و به‌منظور سرپوش گذاشتن به نقش غربی‌ها در این ماجرا، از امارات و عربستان استفاده شده است، در حقیقت، هزینه حمله ژنرال حفتر به طرابلس توسط ابوظبی و ریاض با چراغ‌سبز غربی‌ها تأمین شده است. این اقدام درست شبیه کودتایی است که ژنرال عبدالفتاح السیسی در مصر انجام داد. در ابتدا السیسی 12 میلیارد دلار و بعداً بیش از 20 میلیارد دلار از عربستان، امارات و کویت دریافت کرد و دولت اخوانی محمد مرسی را سرنگون کرد. در اینجا باید گفت که در لیبی گروه‌های اسلامی وجود دارند که خواستار تشکیل حکومت اسلامی هستند، بنابراین، به‌نظر می‌رسد اقدام ژنرال حفتر در راستای حرکت السیسی در مصر است.



گروه مسلحی به‌نام ارتش ملی

قنادباشی در ارتباط با نامیدن نیروهای تحت فرماندهی ژنرال حفتر به "ارتش ملی لیبی" گفت: این نیرو به هیچ وجه یک ارتش ملی نیست بلکه یک گروه مسلحی است که حفتر آن را تشکیل داده بدون اینکه به قانون اساسی مشخصی تکیه داشته یا موافقت مردم را جلب کرده باشد، با وجود این، ژنرال حفتر می‌کوشد که این گروه مسلح را ارتش ملی لیبی بنامد. این موضوع نمایانگر آن است که او هیچ مقبولیت مردمی و مشروعیت قانونی در لیبی ندارد. این ژنرال ارتش رژیم قذافی 20 سال در آمریکا سکونت داشته و ارتباطات نزدیکی با عربستان، امارات و مصر دارد و دولت‌های غربی از وی حمایت می‌کنند، به همین دلیل، مردم لیبی ژنرال حفتر را دوست ندارند. ناگفته نماند این مردم "فایز سراج" رئیس دولت وفاق ملی را دوست ندارند چراکه او نیز اشتراکاتی با ژنرال حفتر دارد. در رژیم معمر قذافی هر دو آنان در خارج از لیبی به‌سر می‌بردند و آنها جزء جریان غربگرا و سکولار محسوب می‌شوند و هر دو مخالف تشکیل حکومت اسلامی در لیبی هستند لذا به‌نظر می‌رسد فایز سراج مخالف ژنرال حفتر نیست و حمله به طرابلس با چراغ‌سبز او صورت گرفته است.



مقاومت نیروهای مسلمان و بومی

وی در پاسخ به این پرسش "فایز سراج به نیروهای تحت امر دولت وفاق ملی دستور داده است تا در برابر حمله نیروهای وابسته به ژنرال حفتر بایستند لذا شاهد درگیری شدید در حومه طرابلس هستیم، تحلیل شما در این زمینه چیست؟" گفت: به‌نظر بنده کسانی که مشغول مقاومت در برابر نیروها ژنرال حفتر هستند، نیروهای فایز سراج نیستند بلکه نیروهای مسلمان و بومی منطقه هستند. این نیروها طی یک سال گذشته بارها با عناصر وابسته به فایز سراج درگیر شدند. ناگفته نماند ممکن است که این نیروها یک انحرافات کوچکی داشته باشند اما خواستار تسلط یک فرد، گروه یا تشکیلات غربی بر لیبی نیستند. به‌هرحال، نیروهایی که در حال مقاومت هستند عناصر وابسته به سراج نیستند چرا که او با ژنرال حفتر دوست است، به همین لحاظ، معتقدم حمله ژنرال حفتر به طرابلس به‌نوعی نجات سراج نیز محسوب می‌شود. حفتر به‌بهانه سرکوبی گروه‌های تروریستی به طرابلس حمله کرد اما منظورش از این گروه‌ها نیروهای مسلمانی هستند که سلاح به دست گرفته و مشغول مقاومت هستند.


این کارشناس تحولات شمال آفریقا درباره چشم‌انداز تحولات لیبی گفت: سناریویی که ژنرال حفتر و دوستانش در نظر دارند، این است که بر طرابلس تسلط یابند و سپس انتخاباتی را برگزار کنند که مبتنی بر تشکیل حکومت سکولار باشد، یعنی یک قانون اساسی سکولار برای لیبی تدوین کنند و در سایه آن، هرگونه تحرکات مذهبی و تشکیل حزب یا گروه سیاسی اسلامگرا را ممنوع کنند، همان‌گونه که در مصر چنین قانونی را تصویب کردند و به‌اجرا گذاشتند. همان‌طوری که قبلاً اشاره شد، چنانچه انتخابات لیبی به‌صورت آزاد و شفاف برگزار شود، اسلامگراها به هرم قدرت صعود خواهند کرد اما ژنرال حفتر و دوستانش می‌خواهند انتخاباتی برگزار کنند که به‌احتمال زیاد نامزد آن "سیف‌الاسلام قذافی" پسر معمر قذافی باشد. وی یک فرد سکولار و تحصیل‌کرده انگلیس است. اما مهم این است که مردم مسلمان لیبی چقدر با برنامه‌های آنان همراهی خواهند کرد. تحلیل ژنرال حفتر و دوستانش این است که مردم از جنگ‌های داخلی خسته شده‌اند و با هرنوع دیکتاتوری همراهی خواهند کرد، بنابراین، حفتر و دوستانش می‌خواهند از این خستگی مردم سوء استفاده کنند و بر لیبی مسلط شوند.
Share/Save/Bookmark