توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43150
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
مشروح نشست رسانه‌ای "جشنواره مرگ بر آمریکا"
نشست رسانه‌ای جشنواره مرگ بر آمریکا با حضور «سید مسعود شجاعی طباطبایی»، دبیر هنری و «میثم محمد حسنی» دبیر اجرایی جشنواره در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
مشروح نشست رسانه‌ای "جشنواره مرگ بر آمریکا"
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، نشست رسانه‌ای جشنواره مرگ بر آمریکا سه‌شنبه 5 مرداد ماه 1395 در خبرگزاری تسنیم برگزار شد و طی آن «سید مسعود شجاعی طباطبایی» دبیر هنری و «میثم محمد حسنی» دبیر اصلی جشنواره مرگ بر آمریکا به ارائه توضیحات درباره این جشنواره پرداختند.
مسعود شجاعی طباطبایی در مورد چرایی شعار «مرگ بر آمریکا» گفت: ایران از ابتدا با دو نوع استعمار از طرف آمریکا روبه‌رو شده که اولین آن حکومت پهلوی بوده که یک حکومت وابسته به آمریکا بود و در ادامه پس از انقلاب با دشمنی‌های علنی آمریکا با ایران که تلخ‌ترین آن حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران است.

وی افزود: در چنین واقعه تلخی نیز شاهد هستیم که آمریکا نه‌تنها عذرخواهی بابت کشتن مردم بی‌گناه نکرده بلکه به فرمانده ناو نشان لیاقت ‌می‌دهد که ‌می‌توان از آن به‌عنوان یکی از «اتفاقات مضحک سیاسی تاریخ آمریکا» نام برد.

مسعود شجاعی طباطبایی تصریح کرد: این ستمکاری آمریکا در سطح دنیا هم دیده می‌شود، من هفته پیش در جشنواره معلولیت مانع نیست یکی از اعضای هیئت داوران را که ژاپنی بود ملاقات کردم و پس از این جشنواره دو نمایشگاه انفرادی از آثار من و داور ژاپنی در شهر ازمیر برگزار شد. نکته مشترک این دو نمایشگاه انفرادی این بود که بیشتر کارهای هر دوی ما در مورد آمریکا و بحث «میلیتاریسم» به‌معنای بحث ارتشی آمریکا و خشونت‌طلبی آنها بود.

وی افزود: ژاپنی‌ها نیز مثل ایرانی‌ها از آمریکا آسیبهای زیادی دیدند و بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی از این دست آسیبها هستند. البته در ژاپن آمریکایی‌ها بعضی مناطق مثل «اوکیناوا» را اشغال کردند و در شهرهای مختلف این کشور پایگاه نظامی دارند. ژاپنی‌ها هنوز از بابت بمبهای اتمی ناراحت هستند و آمریکایی‌ها در این مورد هم عذرخواهی نکردند چنانچه می‌دانید در هیروشیما در کسری از ثانیه حدود 250 هزار نفر کشته شدند اما در سفری که اوباما اخیراً به این منطقه داشت هیچ صحبت و یا عذرخواهی بابت آن موضوع نکرد.

شجاعی طباطبابی با تأکید بر جهان‌شمول بودن ناراحتی افراد از آمریکا گفت: حضور آمریکا در اقصی‌نقاط جهان باعث مصائب بزرگی شده است. «پرفسور جان‌بنت» یکی از محققین برجسته عرصه کومیک نیز از جمله منتقدان جدی ستمکاری آمریکاست.

دبیر هنری جشنواره «مرگ بر آمریکا» در مورد جنایتهای دیگر آمریکا گفت: زمانی که بوش پسر به منطقه ما ورود پیدا کرد ایران و سوریه را محور شرارت اعلام کرد و پس از آن بعضی سایت‌های وابسته به دولت آمریکا مانند سایت کیگر بخشی با موضوع «جنگ با ایران» راه‌اندازی کردند که در آن به انتشار کارهای سخیف پرداختند. ما برای مقابله با این موضوع مجموعه‌ای طراحی کردیم با نام توصیه به سربازان آمریکا و نگاه طنزمان به‌شکل فاخر و دلسوزانه بود. البته در مواردی برخورد سخت نیز داشتیم اما نگاه کلی ما به‌دور از بازیهای رسانه‌ای و توجه به هنر فاخر بود، برای مثال در هولوکاست جهانیان فکر می‌کردند می‌خواهیم قربانیان جنگ را مسخره کنیم، در صورتی که ما با منطق طنزمان توانستیم موضوع اصلی را به جهانیان ارائه کنیم.

طباطبایی موضوع دشمنی آمریکایی‌ها با ایران را این‌گونه تصریح کرد: علاوه بر صحبت‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد آمریکا که گفته‌اند: «آمریکا شیطان بزرگ است» و «به آمریکا هم اعتماد نکنید» امروزه می‌توانیم شاهد صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی آمریکا باشیم که اصلی‌ترین بحث آنها حمایت از رژیم صهیونیستی و برخورد سخت با ایران است تا جایی که حتی ترامپ به‌شکل سفیهانه‌ای از نابودی ایران با بمب اتم می‌گوید. این دشمنی قابل انکار نیست و ما تا جان در بدن داریم مقابل آمریکا می‌ایستیم.

«میثم محمدحسنی» دبیر اجرایی جشنواره «مرگ بر آمریکا» در ادامه به توضیحی مختصر درمورد نحوه برگزاری جشنواره پرداخت و پس از آن مسعود شجاعی و میثم محمدحسنی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

میثم محمدحسنی گفت: امسال سومین سال برگزاری این جشنواره است، در دوره گذشته 4300 اثر از 46 کشور برای جشنواره ارسال شد که این حجم آثار و تعداد کشورهای شرکت کننده ما را نیز متعجب کرد. البته این دوره نیز از طرق مختلف تبلیغات کردیم که امیدواریم شاهد پیشرفت این جشنواره در دنیا باشیم.

وی تصریح کرد: عکس، پوستر و کاریکاتور بخش اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دهند و در بخش جانبی هنرمندان می‌توانند در بخش‌های کلیپ، مستند و سرود و ترانه شرکت نمایند.

دبیر اجرایی جشنواره «مرگ بر آمریکا» افزود:‌ در بخش اصلی به نفرات اول 10 میلیون تومان جایزه پرداخت خواهد شد و اختتامیه این جشنواره شانزدهم آذرماه خواهد بود.

محمدحسنی سازمان فضای مجازی سراج را به‌عنوان برگزارکننده امسال جشنواره اعلام کرد و گفت: امیدواریم که بتوانیم عملکرد مثبتی داشته باشیم و تأثیرگذاری جهانی بیشتری ایجاد کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره مرگ بر آمریکا گفت: می‌خواهم با خبری عجیب غافلگیرتان کنم.

وی افزود: چنانچه می‌‌دانید هر ساله یک ترانه همزمان با اختتامیه جشنواره منتشر می‌شده که در دو سال گذشته این ترانه‌ها متعلق به حامد زمانی بوده و آهنگهای مرگ بر آمریکایی که در ذهن‌ها خاطره‌ساز شد. امسال اما این اثر از «کاوه آفاق» خواننده سبک راک و شعر آن از «یغما گلرویی» ترانه‌سرای شناخته شده کشور خواهد بود.

شجاعی طباطبایی همچنین اعلام کرد: در بخش کاریکاتور از داورهای بین‌المللی استفاده کرده‌ایم که به‌شرح زیر است:

«جیت کاستانا» رئیس انجمن کاریکاتور اندونزی

«میکائیل دمیرچی» کارتونیست مشهور ترکیه

«محمود نظری» کاریکاتوریست جوان و فعال کشور عزیزمان ایران.

وی همچنین در مورد داوری مابقی بخشها اعلام کرد: در حال رایزنی با داورانی هستیم که به‌زودی نتیجه این رایزنی‌ها در سایت جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا منتشر می‌شود. نکته مهم در این دوره البته بین‌المللی شدن سطح داوری خواهد بود.

شجاعی طباطبایی در مورد جهانی بودن شعار «مرگ بر آمریکا» توضیح داد: حتی در آمریکا و در شهر شیکاگو نیز هستند کسانی که پرچم آمریکا را آتش می‌زنند و یا برای مثال «دیوید بالدینگر» کاریکاتوریست سرشناس آمریکایی که متوجه سیاستهای متخاصم و یکجانبه‌نگر کشورش است نیز طرحهایی ضد آمریکا می‌کشد.

شجاعی طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره بازخوردهای دو جشنواره قبلی مرگ بر آمریکا توضیح داد: بازخورد این مسئله البته بیشتر در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است چرا که آنها نیز تا حدودی با جنایات آمریکا آشنا هستند و برای مثال وقتی برزیلی‌ها می‌خواستند صنعت لوکوموتیو خود را ملی کنند و از انحصار آمریکا بیرون بیاورند؛ آمریکا با انتقال سوخت آلوده به این کشور باعث متلاشی شدن این صنعت شد. این جشنواره توانسته تأثیرهای مثبتی چه در خاور دور و چه در دنیا بگذارد و جهانیان کم‌کم متوجه برخوردهای متخاصم رژیم آمریکا و رژیم کودک‌کش صهیونیست شده‌اند.

محمدحسنی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا برپایی چنین جشنواره‌هایی در شرایط حال حاضر بین‌الملل باعث نمایش تفرقه در کشور برای دنیا نیست، گفت: من معتقدم تمامی مردم کشور در این شعار یکصدا هستند. این را می‌توان از حضور یغما گل‌رویی و دیگر دوستان در این عرصه متوجه شد و اساساً مردم و مسئولین کشور ما با هر دیدگاهی در شعار «مرگ بر آمریکا» متفق‌القول هستند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال بازخورد جشنواره گفت: به‌میزانی که در رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی و یا من و تو به این جشنواره پرداخته شد در داخل کشور بازتاب نداشته‌ایم و اساساً برای ما بازتاب جهانی این موضوع اهمیت بالایی دارد زیرا که مسئولین و مردم ما نیاز به روشن‌شدن اهمیت «مرگ بر آمریکا» ندارند و ما یکصدا به تنویر افکار عمومی جهان در مقابل ستم آمریکا خواهیم پرداخت.
Share/Save/Bookmark