توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58631
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸
عامل اپیدمی "اسهال" در کردستان اعلام شد
عامل اپیدمی "اسهال" در کردستان اعلام شد
سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش، گفت: به دنبال بروز این اپیدمی، شایعاتی مبنی بر ارتباط موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ‌زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی‌پایه بوده و مشخصا آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی شده و در آزمایشات بعمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

دکتر کیانوش جهانپور در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می کند. این ویروس در ابتدا ویروس نورواک ( Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می شود.

وی افزود: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلا به نوروویروس است و عموما ۱۲-۴۸ ساعت بعد از ابتلا به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می کند و اغلب ۱تا۳ روز بعد علائم بهبود می یابد. قابل ذکر است اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می شود. کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای البته خطرناک است.

جهانپور ادامه داد: نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پر ازدحام و بسته مثل مهدکودک ها، خانه های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و ... به سرعت گسترش می یابد. افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلا به نورو ویروس هستند؛ چرا که ایمنی حاصل از ابتلا به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلا به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ های دیگر همین ویروس ایمن نکند.

وی تاکید کرد که این ویروس در زمان ابتلای فرد به بیماری، در روزهای اول بعد از بهبود علائم بیماری قابلیت انتقال به دیگری را دارد. نوروویروس حتی قبل از شروع علائم بیماری در مدفوع فرد مبتلا وجود دارد و می‌تواند تا ۲ هفته بعد از بهبود علائم نیز هم در مدفوع باقی بماند.

جهانپور همچنین گفت: بیماری از طریق خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده به نوروویروس، لمس سطوح یا اشیا آلوده با نوروویروس و سپس تماس دست با دهان، تماس با فرد بیمار(مراقبت از بیمار، استفاده از غذای مشترک و یا استفاده از ظروفی که شخص بیمار از آن استفاده کرده است) و عدم رعایت بهداشت فردی نیز از جمله راه‌های انتقال بیماری است.

سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: مواردی از اپیدمی این ویروس در سال‌های گذشته نیز در کشور گزارش شده و با تلاش همکاران ما در نظام سلامت این بیماری در حال حاضر در استان کردستان در شرایط تحت کنترل است.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark