توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36635
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶
اعطای مدال شجاعت به فرمانده ناو جنگی در حمله به هواپیمای مسافری ایران نمونه‌ای از تروریسم دولتی آمریکااست
وزارت خارجه کشورمان در سالگرد حمله ناو جنگی ایالات متحده آمریکا به هواپیمای مسافری ایران این اقدام را نقض آشکار قواعد و قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا برشمرد و آن را نمونه‌ای از تروریسم دولتی مورد حمایت دولت آمریکا دانست.
اعطای مدال شجاعت به فرمانده ناو جنگی در حمله به هواپیمای مسافری ایران نمونه‌ای از تروریسم دولتی آمریکااست
به گزارش خط نیوز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالروز شلیک ۲ فروند موشک زمین به هوای ناو «وینسنس» آمریکا به سوی هواپیمای ایرباس مسافربری جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ موجب شهادت ۲۹۰ نفر از مسافرین هواپیما از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال شد، ضمن اعلام مجدد مراتب همدردی با خانواده‌های قربانیان، این اقدام را نقض آشکار قواعد و قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا برمی‌شمارد.

وزارت امور خارجه همچنین تاکید می‌کند این جنایت نمونه‌ای از تروریسم دولتی مورد حمایت دولت آمریکا است، هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد و بنیان سست و بی‌پایه ادعاهای آمریکا در حمایت از حقوق بشر و بی اعتنایی و نقض مقررات بین‌المللی از سوی این کشور را کاملا عیان و آشکار می‌سازد.

گفتنی است پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR۶۵۵» از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

دولت آمریکا مبلغ ۶۱.۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد. آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو «وینسنس» تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی «ویلیام راجرز» فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

هواپیمایی ایران ایر تا دی ۱۳۹۰ همچنان از شمارهٔ پرواز ۶۵۵ برای هواپیماهای تهران به دبی استفاده می‌کرد.
Share/Save/Bookmark