توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48399
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۷
این یک گزارش واقعی است؛ نامزدها ببینند/بانک، آبرویم را به‌خاطر ۹۰۰هزار تومان برد
این یک گزارش واقعی است؛ نامزدها ببینند/بانک، آبرویم را به‌خاطر ۹۰۰هزار تومان برد
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، بررسی شرایط نامتوازن و مسئله دار بانکهای ایران در پرونده «باجِ باجه» خبرگزاری تسنیم در حال پیگیری است. فارغ از پیگیری علمی و حقوقی این پرونده بر روی کاغذ، آنچه در عالم واقع بر مردم می‌گذرد موضوعی درخور مداقه و بررسی است. یکی از این موارد ذیلاً آمده است.

ظهر روز سه‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه 96، در کوران تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری، یکی از تلفنهای گروه اقتصادی به صدا درآمد. پشت تلفن صدای لرزان و مستأصل جوانی شنیده می‌شد که برای اولین بار با خبرگزاری تماس گرفته بود. نامش سعید بود و با بانک به مشکل برخورده بود، اما دادرس نداشت که با او مطرح کند و ناچار به رسانه پناه آورده بود. درخلال صحبت مشخص شد که برای حل مشکلات جاری زندگی ناچار شده از یکی از بانکهای شاخص، وامی بگیرد و سه قسط آخر این وام - معادل 900 هزار تومان - باقی مانده بود. ادامه ماجرا از زبان خود او خواندنی است. (مستندات این گزارش نزد خبرگزاری تسنیم محفوظ است)

تسنیم: سلام؛ بفرمایید.

سعید: سلام؛ گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؟

تسنیم: بفرمایید.

سعید: من مشکلی دارم؛ چون سایت شما را می‌بینم و دیدم روی این موضوع کار می‌کنید با خودم گفتم با شما تماس بگیرم. من سه سال قبل از بانک (...) یک وام 7 میلیونی گرفتم؛ در سه سال گذشته هم تمام اقساطم را به موقع پرداخته‌ام. الآن چند وقتی است شرایط کاری‌ام به هم ریخته و سه قسط آخر را با مشکل مواجه شده‌ام.

تسنیم: حالا چه مشکلی پیش آمده؟

سعید: آقا! زنگ می‌زنم جواب سربالا می‌دهند. خیلی بد صحبت می‌کنند؛ می گویند به ما ربطی ندارد؛ ما اصلاً نباید با شما صحبت کنیم.

تسنیم: خوب؛ مشکل کجاست؟ معوق دارید؟ اقساط را به موقع پرداخت نکردید و جریمه خوردید؟

سعید: نه؛ همه را به موقع داده‌ام. الآن مشکل همین سه تا قسط است. می‌خواهند چک ضامن را اجرا بگذارند.

تسنیم: سه تا قسط چند تومانی مانده؟

سعید: 298 هزار تومان.

تسنیم: وام چند ماهه گرفتید؟

سعید: 36 ماهه.

تسنیم: خیلی شد که؛ می‌شود ... حدود 11 میلیون تومان. بهره‌اش چند درصد بود؟

سعید: می‌گفتند 27 درصد است.

تسنیم: خیلی طول کشید این وام را گرفتید؟

سعید: نه فوراً دادند. چون سوش بالا بود فوری می‌دادند.

تسنیم: این وام را با چه عنوانی دادند؟ یعنی برای چه گرفتید؟

سعید: عنوانش لیزینگ خودرو بود.

تسنیم: واقعاً برای همین وام گرفتید؟

سعید: نه بابا! زدیم به درد زندگیمان.

تسنیم: حالا چه مشکلی پیش آمده است؟

سعید: آخر زنگ زده‌ام به کارمند بانک می‌گویم بزرگترتان که می‌گوید ما رعایت مردم را می‌کنیم، شما را به خدا فقط 20 روز تا سر برج وقت بدهید. حقوق گرفتم می‌پردازم . الآن دست و بالم تنگ است. آبروریزی نکنید. می‌گوید ما اصلاً نباید به تو جواب بدهیم. به ما ربطی ندارد. چک ضامن را اجرا می‌گذاریم. بعد هم زنگ زدند آبروریزی ...

(اینجا سعید یک دقیقه آرام گریه کرد؛ بعد با صدای ارزان ادامه داد:)

آقا! می‌دانید ضامن این وام پدرخانم من است. به ما فشار زیادی آمده و تازه توانسته‌ام روی پای خودم بایستم. حالا به‌خاطر این آبروریزی خانمم ناراحت شده و روزگار نداریم. می‌آیند پشت تلویزیون دم از مردم می‌زنند. خوب کو؟! می‌میرید 20 روز صبر کنید؟ چند روز پیش به کارمند قبلی گفتم. گفت صبر می‌کنیم. حالا امروز آبروریزی راه انداخته‌اند و زندگیم را به هم ریخته‌اند.

تسنیم: شما چند سال دارید؟

سعید: 35 سال.

تسنیم: اشکالی ندارد بپرسم شغلتان چیست؟

سعید: بازاریابی می‌کنم.

تسنیم: فرزند هم دارید؟

سعید: بله.

تسنیم: خدا به شما ببخشد. اسمش چیست؟

سعید: سلین.

تسنیم: اسم کردی است؟

سعید: نه؛ اسم دخترانه ترکی است. یعنی انسان پرخروش؛ اسم یک رودخانه هم هست.

تسنیم: چند سال دارد؟

سعید: دو سال و نیم

تسنیم: حالا چه می‌کنید؟

سعید: راستش نمی‌دانم. حیثیتم بخاطر 900 هزار تومان رفت. ماشاءالله 27 درصد سود می‌گیرند؛ جریمه دیرکرد را هم بروز حساب می‌کنند. حداقل نمی‌کنند 20 روز صبر کنند و آبروی آدم را نبرند.

تسنیم: حالا ما این را منتشر می‌کنیم. ممنون از اینکه تماس گرفتید. ان‌شاء‌الله این نامزدها ببینند و ترتیب اثر بدهند تا دردی از مردم دوا بشود.

سعید: من از شما ممنونم.
Share/Save/Bookmark