توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62997
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲
مسکن ملی خرید و فروشی نیست فریب نخورید
در حالی که بار‌ها و بار‌ها از سوی معاونان و وزیر راه و شهرسازی، خرید و فروش مسکن ملی به عنوان تخلف یاد شده، اما همچنان گزارشات خبرنگاران حاکی از این است که معامله در مناطق اجرایی این طرح صورت می‌پذیرد هرچند ممکن است این ادعای معاملات ظاهری باشد. چه بسا کسانی از خریداران برای بالا بردن قیمت دست به این تبلیغات دروغین زده باشند یا اگر این ادعا در خود وزارتخانه هم مطرح شده باشد، برای بالابردن ارزش و اهمیت مسکن ملی باشد!
مسکن ملی خرید و فروشی نیست فریب نخورید
به رغم اعلام مکرر مسئولان و وزیر راه شهرسازی مبنی بر ممنوع بودن خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از مردم خواسته‌است تا فریب دلالان را نخورند، زیرا پرینت ثبت‌نام در طرح ملی مسکن نشان‌دهنده یک ثبت‌نام اولیه بوده و قطعی نیست و آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته‌است بیش از ۴۰ درصد ثبت‌نام‌شدگان مرحله اول حذف خواهد شد.

خرید‌و فروش این طرح در حالی در محدوده شهر‌های بزرگ در فضای مجازی مطرح است که هنوز به گفته وزیر راه و شهرسازی نتایج بررسی صلاحیت افراد حدود ۴۰ روز دیگر مشخص می‌شود، بنابراین خرید فروش یک برگه پرینت ثبت نام خام در عمل نوعی کلاهبرداری است.

طبق گفته محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تا کنون ۲۸۰ هزار نفر در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که پالایش و بررسی‌های آن‌ها زمان‌بر خواهد بود. وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده‌است که ۵۵ هزار و ۴۱۷ نفر در استان تهران و ۸ هزار و ۶۴۹ نفر در استان البرز در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. وزیر راه نیز خبر داد که به میزانی که زمین و طرح پیش‌بینی شده‌بود، ثبت‌نام‌ها که بیش از ۲۶۰ هزار نفر بود، تکمیل شد.
وزیر راه گفته‌است در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن افراد جدید جایگزین حذف‌شده‌ها می‌شوند. بنابراین چه متقاضیان واقعی که در پی خرید امتیاز ثبت‌نام افراد هستند و چه ثبت‌نام‌کنندگان باید هوشیار باشند که هر گونه اقدام خرید و فروش این طرح ممکن است، موجب ضرر شود.

وی خبر داد که از پایان مرحله اول ثبت نام متقاضیان مسکن ملی که ۳۰ آذرماه به پایان رسید، شناسایی و ارزیابی ثبت‌نام‌کنندگان آغاز شده‌است و حتی بررسی فرم «ج» به عنوان مهم‌ترین و اولین بند بررسی شرایط متقاضیان پایان یافته‌است. محمودزاده خبر داد که از نیمه بهمن ماه نام‌نویسی مجدد مسکن ملی در استان‌های کشور آغاز خواهد شد و کسانی که نتوانستند در مرحله اول در سامانه مسکن ملی ثبت‌نام کنند، آماده درج اطلاعات خود باشند. معاون وزیر راه با بیان اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که در برخی استان‌ها نیاز به مسکن بیش از ظرفیت تعیین شده‌است، گفت: در مرحله اول مسکن ملی در ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر ثبت‌نام داشتیم که در بسیاری از شهر‌ها در همان ساعت‌های اولیه ظرفیت تکمیل شد.

۴۰ درصد ثبت‌نام‌شدگان حذف می‌شوند
وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۴۰ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله نخست به دلیل قرمز بودن فرم «ج»، حذف شوند، گفت: بر این اساس با ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در مرحله دوم ثبت‌نام می‌توانیم واجدین شرایط بیشتری را برای ساخت مسکن در بر بگیریم. بنا وزارت راه و شهرسازی اکنون در مرحله پایش اطلاعات ٢۴٠ هزار نفری است که در سامانه مسکن ملی ثبت‌نام کردند و بعد از پایش اطلاعات یا زمین در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود یا ثبت‌نام‌کنندگان به شرکت‌های انبوه ساز معرفی می‌شوند تا با عقد قرارداد با این شرکت‌ها برای آن‌ها خانه ساخته شود.

پرینت ثبت‌نام ارزشی برای فروش ندارد
سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفتگو با بازار با بیان اینکه ۳ هزار متقاضی مسکن در سامانه پروژه طرح ملی مسکن شهر پردیس ثبت‌نام کردند، افزود: این ثبت نام‌ها قطعی نیست و متقاضیان تنها یک پرینت دریافت کردند، که ارزشی برای فروش ندارد، اما گزارش‌هایی در اختیار داریم، که نشان می‌دهد، دلالان اقدام به خرید و فروش این پرینت‌ها به قیمت‌های بالا کرده‌اند. وی با بیان اینکه پرینت‌های موجود هیچ ارزش و سندیتی برای شرکت عمران شهر جدید پردیس ندارد، گفت: این پرینت ثبت‌نام به معنای واجد شرایط‌بودن متقاضی و قطعیت در ثبت‌نام فرد نیست و باید شرایط متقاضی در مراحل بعدی بررسی شود.

کد رهگیری متخلفان را باطل می‌کنیم
در همین حال وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاحیه ۲۴۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش مسکن ملی گفت: خرید و فروش مسکن ملی غیر قانونی بوده و در صورت مشاهده این موضوع کد رهگیری آن باطل خواهد شد. محمد اسلامی افزود: اگر فردی تخلفی در خرید و فروش مسکن ملی مرتکب شود کد ملی فرد از سیستم حذف خواهد شد و به منزله سودجویی و سوء‌استفاده از این طرح به حساب می‌آید. وی تصریح کرد: ساخت و تحویل این واحد‌ها پروژه ملی بوده و به صورت کلی خرید و فروش آن ممنوع می‌باشد.
منبع: روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark