توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53627
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
آزادسازی قیمت خودرو در انتظار امضای روحانی
در گذشته هم تحریم بودیم اما در وضعیت فعلی گرفتار نبودیم. اکنون تحریم داخلی آزاردهنده شده است.امیدواریم حداقل گمرک، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رویه خود را تغییردهند.
به گزارش خط نیوز به نقل از ایران، تسلیت به صنعت قطعه‌سازی اولین نکته‌ای بود که قطعه سازان در نشست گروهی‌شان مطرح کردند و بعد از آن از دولت به‌خاطر تغییر متناوب قوانین، نپرداختن به مشکلات صنعت خودرو و تأمین نکردن ارز گلایه کردند.

آنها اظهارداشتند با قیمت ارز 9 هزار تومانی که در بازار ثانویه ارز هم به دستشان نمی‌رسد تولید خودرو با قیمت‌های فعلی به هیچ عنوان واقعی نیست و به‌عنوان مثال پژو 405 که باید از رده خارج می‌شد با قیمت 70 میلیون تومان به فروش برسد و خودروی پراید 30 میلیون تومانی در بازار به قیمت 43 میلیون تومان برسد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت هم افزایش‌های صورت گرفته را منطقی می‌داند و می‌گوید: قیمت 101 میلیون تومان برای استپ وی با ارز 9 هزار تومانی درست است.

به‌گزارش خبرنگار «ایران»، از طرفی از روز چهارشنبه (هفته گذشته)موضوع آزادسازی قیمت خودرو به‌صورت جدی مطرح شده است. انجمن قطعه سازان هم به موافقان این اتفاق پیوستند و معتقدند اگر آزادسازی قیمت‌ها اتفاق نیفتد شهریورماه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تعطیل می‌شود.

در مقابل رضا شیوا رئیس شورای رقابت خلع ید این بخش در قیمت‌گذاری خودرو را محال می‌داند و عنوان می‌کند عدم حضور شورای رقابت در مقوله قیمت‌گذاری خودرو، با مصوبه دولت نبوده است و این امر مستلزم تصویب مجلس است. اگر مجلس قبول کرد، خودرو را از انحصار خارج می‌کنیم. هر چند که باید تأکید کرد انحصار در صنعت خودرو وجود دارد.

اصغر خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر صنعت مهر تأیید بر خبر آزادسازی قیمت‌ها زد و گفت: حدود 10 روز پیش خودروسازان به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتند و درخواست افزایش قیمت را طی نامه‌ای مطرح کردند.

وی درباره اینکه درصد افزایش قیمتی که خودروسازان خواستند، چقدر بوده است و چرا این درخواست به شورای رقابت نرفته است، تصریح کرد: تقاضای خودروسازان خارج از عرف بوده است. از آنجا که این مقوله بسیار مهم و حساس است، وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش قیمت خودرو را به هیأت دولت و رئیس جمهوری ارائه کرده است. رئیس جمهوری در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت خاطرنشان کرد: درخواست خودروسازان آزادسازی قیمت خودرو و قیمت‌گذاری 5 درصد کمتر از حاشیه بازار است. بدین جهت هم دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود و هم اینکه قیمت‌ها واقعی خواهد شد و خودروسازان و قطعه سازان می‌توانند ادامه حیات دهند.

از روزی که قیمت‌ها سر به فلک کشید، زمزمه آزادسازی قیمت خودرو با جدیت دنبال شد. قبل از آن هم فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی مخالف قیمت‌گذاری شورای رقابت بودند و می‌گفتند این اتفاق باید پایان یابد.به نظر می‌رسد بازار به عمد با جهش قیمت روبه‌رو شده است.

وقتی خودروساز عرضه را متوقف می‌کند و تنها به نمایندگی‌های خود خودرو می‌دهد به طور قطع حاشیه بازار روز به روز تقویت می‌شود. حال فعالان این صنعت خواهان برگشت به سال 76 و مصوبه شورای اقتصاد شدند؛ مصوبه‌ای که اجازه آزادسازی قیمت ها(با عدد کمتر از 3 الی 5 درصد قیمت بازار) را می‌دهد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد قیمت خودروها 70 درصد گران شود. حال باید دید رئیس جمهوری با درخواست خودروسازان موافقت خواهد کرد؟

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان هم نسبت به تعدیل نیرو هشدار داد و گفت: به خاطر سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مانند بستن صرافی‌ها، 14 هزار نفر تعدیل شدند و تا شهریور ماه این تعداد به 450 هزار نفر می‌رسند.به خاطر نداشتن دلار و کمبود نقدینگی از شهریور ماه قادر به تأمین قطعه و مواد اولیه نیستیم.

تمام خریدهای خارجی ما متوقف شده است. در گذشته هم تحریم بودیم اما در وضعیت فعلی گرفتار نبودیم. اکنون تحریم داخلی آزاردهنده شده است.امیدواریم حداقل گمرک، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رویه خود را تغییردهند.

نقد دیگر قطعه سازان، صادرات مواد اولیه خودروسازی با هدف کسب درآمد ارزی است؛ اتفاقی که موجب شده تولیدکنندگان مواد اولیه را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند. اکنون مواد اولیه تولید بین 67 تا صددرصد افزایش یافته است.
Share/Save/Bookmark