توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65192
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۷
موضوعی که بسیاری در ایران درباره حاج قاسم نمی‌دانند
ناگفته‌های شگفت آور از دیپلماسی منحصر به فرد شهید سلیمانی در منطقه
نکته راهبردی تر اینکه حاج قاسم در طول نزدیک به سه دهه یکی از اصلی ترین چهره‌های است که می توان گفت عملا در منطقه هم موفق به ملت سازی شده و هم دولت سازی!
ناگفته‌های شگفت آور از دیپلماسی منحصر به فرد شهید سلیمانی در منطقه
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت فرمودند: «یک نمونه از سرمایه های انسانی دوران دفاع مقدس، شهید سلیمانی بود که در عرصه منطقه و دیپلماسی، اقدامات شگفت آوری انجام می داد و هنوز ملت ایران از گستره فعالیت های این شهید عزیز اطلاع کافی ندارد».

در این باره بیشتر بخوانید:

الف: از حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده محور مقاومت در منطقه نام برده می‌شد. در نگاه نخست محور مقاومت شامل کشورهای همچون ایران، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین و یمن می شود ولی این درحالیست که دیگر کشورهای منطقه همچون افغانستان، بحرین، امارات، قطر و مناطقی از عربستان و همه کشورهای اطراف رژیم صهیونیستی به نوعی تحت سیطره و اشراف ماموریت های سپاه قدس بوده است. نکته قابل توجه این است کل منطقه استراتژیک غرب آسیا که به نوعی تحت فرماندهی و نفوذ مستقیم حاج قاسم سلیمانی بود مساحتی بالای 7 میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک 400 میلیون نفر دارد.

ب: در منطقه وسیع تحت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، نکته جالب توجه این است که اقوام متعدد، فارس،ترک، عرب، کردها، بلوچها و... حضور دارند. هماهنگی به این همه هویت قومی و تشکیل جبهه مشترکی از آنها علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی بی شک دیپلماسی منحصر به فردی می‌طلبد که از شاهکارهای مدیریتی شهید سلیمانی محسوب می‌شود. نکته جالب‌تر آنکه با وجود این تنوع قومی، حاج قاسم یکی از اصلی ترین چهره های سیاسی و امنیتی غرب آسیا بود که مانع از تجزیه طلبی برخی از کشورهای مهم منطقه منجمله سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و... شده است.

ج: نکته راهبردی تر اینکه حاج قاسم در طول نزدیک به سه دهه یکی از اصلی ترین چهره‌های است که می توان گفت عملا در منطقه هم موفق به ملت سازی شده و هم دولت سازی! نفوذ سیاسی و قدرت دیپلماسی حاج قاسم سلیمانی به گونه ای بوده که می‌توان بدون اغراق گفت که بخش وسیعی از مسئولین ارشد کشورهای بسیاری در منطقه تحت نفوذ سیاسی و تاثیرپذیری مستقیم حاج قاسم بوده‌اند. این در حالیست که حاج قاسم عموما به عنوان یک چهره نظامی شناخته می‌شد و این قسمت از ناگفته های مدیریتی و قدرت دیپلماسی او برای بسیاری از مردم ما در ایران مغفول مانده ولی سرویس‌های اطلاعاتی غربی به خوبی از آن آگاه بودند.

د: بر اساس آخرین ارزیابی‌های رسمی منتشر شده کشورهای غربی، نفوذ اطلاعاتی سپاه قدس در زمان حاج قاسم سلیمانی بخش وسیعی از خاک اروپا و حتی آمریکا را نیز فراگرفت. به عنوان یک نمونه یکی از گزارش های رسمی منتشر شده سرویس اطلاعاتی آلمان حاکیست که اشراف سپاه قدس در اروپا به گونه ای است که تقریبا هیچ مکان اقتصادی و سیاسی وابسته به صهوینست ها خارج از چتر اطلاعاتی سربازان حاج قاسم نیست. اگر مجموع اینها را کنار هم بگذاریم شاید سالها بتوان درباره ناگفته ‌های اقدامات حاج قاسم در منطقه و دیپلماسی منحصر به فرد او و چگونگی به شکست کشاندن بزرگترین طرح‌های غربی برای منطقه غرب آسیا سخن گفت.
Share/Save/Bookmark