توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59252
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۷
مدیرانی ناکارآمدی که آویزان دولت هستند
وقت کنارگذاشتن زنگنه رسیده است/ چرا رفتن آخوندی و قاضی‌زاده به روحانی کمک کرد؟
تفکر برخی از دولتمردان و نوع مدیریت آنان که مدیریت ورشکسته ای است این موضوع را بوجود می آورد که آیا دولت قرار نیست از گزینه تعویض استفاده کند؟
وقت کنارگذاشتن زنگنه رسیده است/ چرا رفتن آخوندی و قاضی‌زاده به روحانی کمک کرد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: دولت یازدهم از وزرایی تشکیل شد که برخی از آنان نام و آوازه «ژنرال» و «برند» حاکی از تجربه کاری در دوره‌های ریاست جمهوری گذشته بود را یدک می کشیدند. همین موضوع میانگین سنی دولت را به شدت افزایش داد تا جایی که برخی بیان می کردند که دولت مدیران بی انگیزه زیاد دارد و به دولت لقب «پیر وخسته» دادند. موضوعی که با واکنش سلبی «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی مواجه شد و وی گلایه کرد که چرا به دولت لقب پیر و خسته می دهید؟ اما هم او بود که بعدها در سخنانی مطرح کرد که « برخی مدیران بی انگیزه آویزان دولت شده اند.» بعد از همین سخنان بود که رسانه‌های اصلاح طلب و حامی دولت از روحانی خواستند که مدیران خسته را مرخص کند.

پس از تشدید مشکلات اقتصادی در سال 97 و زمزمه پوست اندازی و مطالبه ترمیم ساختار دولت، برخی از همین وزرا از کابینه روحانی یکی یکی خارج شدند. «سید عباس آخوندی» از جمله همین وزرا بود که خروج وی از دولت بار زیادی از حاشیه‌های پاستور کاست. آخوندی در برهه‌های مختلف عملکرد ضعیف و رفتار جنجالی از خود به نمایش گذاشت. توهین به مسکن مهر که خانه و کاشانه بخش زیادی از هموطنان است، توهین به خبرنگاران اصحاب رسانه و رفتار ناشایست در فرودگاه با مردم از جمله همین موارد بود.

پس از وی بود که «سید حسن قاضی زاده هاشمی» از قطار دولت روحانی پیاده شد. وی نیز مشکلات زیادی در دولت داشت. طرح تحول سلامت که یکی از نقاط قوت دولت روحانی شناخته می شد به جایی رسید که به یک طرح شکست خورده بدل شد و از جمله عللی بود که قاضی زاده به سبب آن از دولت جدا شد. قاضی زاده وزیر پرحاشیه‌ای هم بود. از توصیه «خودت بمال» به یک پیرمرد که از آقای وزیر به جهت بالا بودن هزینه فیزیوتراپی گلایه کرد گرفته تا توهین به فرمانداران بدره حواشی وزیر سابق بهداشت طول و دراز است. قاضی زاده یکی از مسئولان ضدرسانه بود و با رسانه‌ها نه تنها رابطه خوبی نداشت بلکه همواره در سخنرانی‌هایش رسانه‎ها را تقبیح می کرد. ابراز رضایت و خوشحالی قاضی زاده از تعطیلی برنامه تلویزیونی «حاشیه پزشکی» یکی از همین موارد است.

پیشتر از این دو وزیر حضور «محمدرضا نعمت ‍زاده» وزیر صمت دولت یازدهم در کابینه روحانی حاشیه‌های زیادی از جمله فعالیت های اقتصادی خانواده این وزیر اسبق در فضای سیاسی کشور بوجود آورد. حتی در این خصوص «احمد توکلی» نماینده ادوار گذشته مجلس و از چهره های شاخص اقتصادی به معاون اول روحانی نامه نوشت و از وی خواست تا نعمت زاده را عزل کنند و به مشکلات وزارت صنعت معدن تجارت رسیدگی شود.

رفتن سخنگوی دولت در مردادماه سال 96 نیز اتفاق جالبی در نوع خود بود. «محمد باقر نوبخت» از جمله دولتمردان دو شغله‌ای بود که علاوه بر ریاست بر سازمان برنامه و بودجه، سخنگوی دولت نیز بود. سخنگویی که مورد انتقاد گروه‌های مختلف سیاسی قرار گرفت. تکذیب‌های مختلف از سوی نوبخت سبب شد تا اصحاب رسانه وی را «مرد تکذیب» بنامند. با کناره گیری وی از این سمت تا به امروز جایگاه سخنگویی دولت خالی است اما حاشیه‌های سخنگوی دولت مشکلات و جنجال زیادی برای دولت ایجاد کرده بود.

اگر از حواشی مربوط به «محمد جواد ظریف» که یکبار در سال 97 به مدت 24 ساعت استعفا داد و جنجال زیادی بوجود آورد بگذریم به حاشیه‌های مربوط به « بیژن نامدار زنگنه» می رسیم. زنگنه هم در نوع خود رفتار جالبی از خود در دولت بروز داده است. فروش نفت یکی از چالش‌های مختلفی است که حضور ژنرال زنگنه هم نتوانسته آنرا حل و فصل کند. زنگنه در ابتدا جلو تولید بنزین را گرفت و کارت سوخت را باطل کرد. استدلال او این بود که کاری که در هیچ جای دنیا انجام نمی شود چرا در ایران باید انجام شود! حالا زمزمه های احیای کارت سوخت برای مدیریت مصرف و هدفی که افکارعمومی آنرا گران کردن حامل های انرژی می دانند، چندین و چند بار است که به گوش می رسد. موضوع قرارداد دوباره وی با شرکت فرانسوی توتال سبب شد تا کشورمان در این زمینه خسارت دیگری ببیند. خسارتی که نحوه مدیریت زنگنه بر کشور در این وزارتخانه تحمیل کرده است از این نوع کم نیست. قرارداد کرسنت یادآور خسارت دیگری است که زنگنه به کشور تحمیل کرد. دو نرخی کردن قیمت بنزین از جمله طرح‌هایی بود که مجلس نسبت به آن واکنش منفی نشان داد.

فعلا آخرین خبری که درباره این طرح وجود دارد این است که مجلس با دونرخی کردن قیمت حامل های انرژی مخالفت است. در همین رابطه، «علی‌عسگر ظاهری»، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص اینکه در سال 98 در قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال 97 تغییری وجود نداشته باشد، به معنای این است که تا امروز هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال 98 و هرگونه دونرخی شدن یا سهمیه بندی این فرآورده‌های نفتی در سال آینده منتفی است.»

با همه وعده‌هایی که دولت درباره فروش نفت و لغو تحریم ها داده بود حالا گفته می شود که به درستی وزارت نفت نتوانسته این موضوع را مدیریت کند و کار به مرز هشدار رسیده است. در این زمینه، «نقوی حسینی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشار‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «سال ۹۸ اوج فشار‌های آمریکا وارد می‌شود و تحریم‌ها بیشتر و فروش نفت صفر می‌شود.»

برخی از وزرای پرحاشیه‌ در سال گذشته از دولت جدا شدند. موضوعی که ظرفیت‌های مثبتی برای دولت بوجود آورد و البته در برخی از موارد چون وزارت صمت هنوز این مشکلات ادامه دارد و حتی تشدید شد. اما باید گفت که دولت هنوز مدیران به گفته جهانگیری بی انگیزه آویزانی دارد که بایستی در این خصوص تجدید نظر اساسی کند. افرادی که نگرش و نوع فعالیت آنها به وضوح نشان می دهد که مسئولانی ورشکسته هستند و دولت به جای آسیب دیدن قوه مجریه و خصوصا کشور در این حوزه باید از گزینه تعویض هم استفاده کند.
Share/Save/Bookmark