توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30802
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۷
جدیدترین تحولات غرب آفریقا
۱۳۰ کشته و زخمی در درگیری‌های بورکینافاسو/ ارتش، پارلمان و دولت را منحل کرد
مخالفان بورکینافاسو از کشته شدن حدود ۳۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر در ناآرامی‌های این کشور خبر دادند.
۱۳۰ کشته و زخمی در درگیری‌های بورکینافاسو/ ارتش، پارلمان و دولت را منحل کرد
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خط نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنِونده سانکارا یکی از رهبران مخالف این آماررا اعلام اما مشخص نکرد آمار مربوط به ‌ پایتخت است یا به سراسر این کشور مربوط می شود.

در همین حال بلز کمپائوره رئیس جمهور بورکینافاسو روز پنجشنبه پس از اعلام وضع فوق العاده متعهد شد مذاکرات با مخالفان را آغاز کند. هدف از این اقدامات کمپائوره آرام کردن اعتراض ها به تلاش وی برای تمدید حاکمیت ۲۷ ساله خود است.

رادیو دولتی بورکینافاسو اعلام کرد :« در سراسر کشور وضع فوق العاده اعلام شده است. فرمانده نیروهای مسلح مسئول اجرای این تصمیم است که از امروز به اجرا در می آید.»

در این بیانیه به نقل از کمپائوره آمده است :« من از امروز دولت را منحل می کنم تا شرایط برای تغییر فراهم شود. من از رهبران مخالف سیاسی می خواهم به این اعتراض ها پایان دهند. من متعهد می شوم از همین امروز مذاکرات با همه گروه ها را به منظور پایان دادن به این بحران آغاز کنم.»

ارتش دولت و مجلس ملی را منحل اعلام کرد

درپی نآرامی ها و اشغال پارلمان بورکینافاسو توسط معترضان به تصویب قانونی که به موجب آن بلیز کومپائوره رئیس جمهوری این کشور می توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵ نیز شرکت کند، ارتش این کشور آفریقایی بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

« نظر به وخامت اوضاع کشور و حالت خارج از تناسبی که نهادهای جمهوری در آن قرار گرفته اند، برای دور نگه داشتن کشور از هر گونه هرج و مرج و تضمین حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور مطابق رایزنی هایی که با افراد مطلع انجام گرفته است، فرمانده کل نیروهای مسلح بورکینافاسو تصمیمات زیر را به آگاهی مردم کشور ، افکار عمومی داخلی و بین المللی می رساند: مجلس ملی منحل شد، دولت منحل شد، یک دولت انتقالی با رایزنی همه نیروهای سیاسی ملی با هدف فراهم کردن مقدمات برقراری نظم قانونی ظرف حداکثر ۱۲ ماه ایجاد خواهد شد، حالت فوق العاده در سراسر خاک کشور به اجرا گذاشته می شود. زمان اجرای حالت فوق العاده و منع آمد و شد از ساعت هفت شب تا شش صبح است. هدف از اجرای حالت فوق العاده تامین امنیت افراد و حفظ اموال آنهاست.»

رد وضعیت فوق العاده از سوی مخالفان

زفیرن دیابره رهبر مخالفان بورکینافاسو روزپنجشنبه وضع فوق العاده در این کشور را که بلز کمپائوره رئیس جمهور بورکینافاسو اعلام کرده بود رد کرد و گفت استعفای کمپائوره تنها راه حل بحران در این کشور است.دیابره همچنین از طرفداران خود خواست مخالفت خود را با اعلام وضع فوق العاده در بورکینافاسو نشان دهند.

هزاران تظاهرکننده با حمله به پارلمان و همچنین ساختمان تلویزیون ، دولت را مجبور کردند برنامه های خود را برای تغییر در قانون اساسی و فراهم شدن زمینه برای رقابت دوباره کمپائوره در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده لغو کند.

دیابره در مصاحبه با رادیو امگا گفت :« وضع فوق العاده قابل قبول نیست. ما از مردم می خواهیم مخالفت خودشان را به آن نشان دهند. استعفای کمپائوره تنها چیزی است که می تواند صلح و آرامش را به این کشور بازگرداند.»

اعزام فرستاده سازمان ملل به بورکینافاسو

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد بان کی مون، دبیر کل این سازمان در تلاش برای پایان دادن به خشونت ها در بورکینافاسو، فرستاده ای را به این کشور اعزام می کند.

محمد بن شمباس، فرستاده سازمان ملل برای غرب آفریقا،‌روز جمعه در قالب ماموریت صلح مشترکی با اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به بورکینافاسو عزیمت می کند.

کمپائوره، یکی از مردان قدرتمند غرب آفریقا است که از سال ۱۹۸۷ در راس قدرت قرار دارد.




Share/Save/Bookmark