توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 29516
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷
رئیس قوه قضاییه:
رئیس‌جمهوری فرزند جبهه و جهاد است؛ امیدواریم ارزش‌های ملت را در مذاکرات به بهترین وجه نمایندگی کند
رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهوری که خود «فرزند جبهه و جهاد» است، در مذاکرات و سخنرانی‌های سفر نیویورک ارزش‌های ملت را که برآمده از دفاع مقدس است، به بهترین وجه نمایندگی کند.
رئیس‌جمهوری فرزند جبهه و جهاد است؛ امیدواریم ارزش‌های ملت را در مذاکرات به بهترین وجه نمایندگی کند
به گزارش خط نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک هفته گرامیداشت دفاع مقدس به مقام معظم رهبری، ملت رشید ایران و همه نیروهای مسلح کشور اظهار کرد: دفاع مقدس نماد جان‌فشانی‌ها، رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌ها بود که این ارزش‌ها ارزان به دست نیامده بلکه نتیجه پایداری یک ملت باایمان است که در تنهایی و غربت در برابر یک رژیم تا بن دندان مسلح و مورد حمایت شرق و غرب ایستادگی کرد و توانست سربلند از این امتحان الهی بیرون بیاید.

رئیس دستگاه قضا افزود: ایام دفاع مقدس روزهای دشواری بود، اما در همین سختی‌ها، فتنه‌ها و امتحان‌ها است که انسان‌ها توانایی خود را بروز می‌دهند و استعدادهای‌شان شکوفا می‌شود.

آملی لاریجانی با یادآوری اوضاع کشور در آغاز دفاع مقدس گفت: در جنگ تحمیلی ملتی که تازه انقلاب کرده و هنوز بر امور مسلط نشده بود، مورد هجوم کشوری قرار گرفت که از حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، نظامی، اقتصادی و حتی اطلاعاتی دیگر کشورها برخوردار بود.

رئیس قوه قضاییه با بیان "فراموش نکرده‌ایم هواپیماهای جاسوسی آمریکا موسوم به آواکس چه اطلاعاتی را در اختیار کشور عراق می‌گذاشتند" یادآور شد: در چنین اوضاع نابرابری، ملت ایران هشت سال هر آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت. مادران و پدرانی چهار فرزند خود را داوطلبانه در راه خدا تقدیم کردند. آن زمان اجباری در کار نبود و تعداد نیروهای مسلح موظفی نیز زیاد نبود؛ جنگ را کسانی اداره کردند که داوطلبانه راهی جبهه‌ها شده بودند.

وی تأکید کرد: ایستادگی ملت ایران در دوره دفاع مقدس درسی برای ملتهای دیگر به جای گذاشت که امروز در فلسطین، لبنان، یمن، بحرین و جاهای دیگر در حال بهره‌برداری از آن هستند و ضرورت گرامی‌داشت دفاع مقدس و لزوم ارائه تحلیل درباره آن نیز از همین نکته سرچشمه می‌گیرد.

رئیس دستگاه قضا با این جمله که «دفاع مقدس عالم و دنیای ما را عوض کرد» به ارائه تحلیلی از ابعاد معنوی این حماسه پرداخت و گفت: انسان، خود دنیایش را خلق می‌کند زیرا عوالم وجود انسانی منحصر به این عالم فیزیکی نیست، بلکه عالم واقعی و حقیقی ما را ارزش‌ها و اعتقاداتمان می‌سازند و ایثارها و جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های دفاع مقدس این عالم را تغییر داد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه ایجاد تغییر عالم حقیقی انسان به‌آسانی و در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد افزود: ویژگی دفاع مقدس در این بود که در زمان کوتاهی عوالم مردم ما را دگرگون کرد به‌طوری که جوانان امیال جوانی را رها کردند و از جانشان در راه خدا گذشتند، پدران و مادران هم با افتخار فرزندانشان را راهی جبهه‌ها کردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه باید قدر این تحول را دانست، آن را پاس داشت و به نسلهای آینده منتقل کرد، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم ما روشن ساختن همه ابعاد دفاع مقدس است. همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند نباید از این ارزش‌ها غفلت شود. نباید این سرمایه عظیم را مجانی از دست بدهیم بلکه همگان باید از نام و آثار دفاع مقدس پاسداری کنند و قدر آنها را بدانند.

آملی لاریجانی تحول ایجادشده در دفاع مقدس را در وهله نخست، «تحول ایمانی» دانست و گفت: در دنیا جنگ و رشادت کم نبوده است؛ اما ماجرای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متفاوت است زیرا آنچه روی داد امری معنوی و ارزشی بود که در دفاع از یک سرزمین خلاصه نمی‌شود. دفاع از سرزمین اقدامی به‌حق بود اما تحول باطنی موضوع دیگری است که جز با کمک خدا میسر نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با قرائت آیه «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ» افزود: اتفاق بزرگی است که حبّ خداوند به انسان تعلق بگیرد، زیرا آنچه تحول ایجاد می‌کند همین محبت الهی است. اگر بنیان حقیقی این عالم که همه ملک و ملکوت به او قائم است، کسی را دوست بدارد، تمام عوالم هم به‌خلاف مسیر آن شخص حرکت کنند خداوند راه را برایش باز می‌کند و در دفاع مقدس چنین شد.

وی با یادآوری همدستی کشورهای همسایه و غیرهمسایه برای نابودی ایران در سالهای دفاع مقدس گفت: یادمان نمی‌رود که سران شرور آمریکا این ملت را به‌دلیل دفاع از ارزش‌های الهی شرور خواندند، اما با اینکه همه دست به دست هم دادند نتوانستند حقیقتی را که بر اساس نور الهی و برای عدالت پایداری می‌کرد، خاموش کنند.

رئیس دستگاه قضا با قرائت آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» تأکید کرد: این سنت الهی است که اگر کسی به قدرت لایزال الهی اتکا کرد، حق متعال او را پیروز خواهد کرد که اصل این پیروزی در باطن و حقیقت شخص است، نه جهات مادی. بر این اساس باید گفت که خداوند این مردم را غربال کرد، کاستی‌های‌شان را زدود و از آنان ملتی قهرمان، استوار و به‌پاخاسته برای خود، ساخت.

آملی لاریجانی در ادامه تحلیل ابعاد معنوی دفاع مقدس، اهمیت مرزبندی مؤمنان با دیگران را مورد تأکید قرار داد و گفت: حق تعالی در آیه دیگری می‌فرماید: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا هَلْ اَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ تُوْمِنُونَ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» بر اساس این آیه «تومنون بالله» مرز جنگهای الهی با جنگهای غیرالهی را مشخص می‌کند. اگر انسان باور کرد که اعتقاد به حق متعال مرزی حقیقی است سپس هرآنچه را داشت در راه او تسلیم کرد، نتیجه این تسلیم «ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با استناد به آیه «وَلاتَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ» اظهار کرد: خداوند می‌فرماید انسان‌ها وقتی در راه حق کشته می‌شوند ما نباید آنها را مرده بپنداریم بلکه آنها «أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» هستند که این مرز ما با دیگران است.

وی افزود: بارها عرض کردیم که ما باید مرز حقیقی خودمان را با کسانی که طور دیگری فکر می‌کنند و می‌خواهند در چارچوب‌ها و پیش‌فرض‌های خودشان احکامی برای ما صادر کنند، حفظ کنیم. باید توجه کنیم اگر کسی خدا را قبول ندارد یا به‌عنوان یک موجودی در گوشه آسمان‌ها که پیغمبرش با خدا کشتی می‌گیرد قبول دارد، چنین خدایی با خدایی که ما می‌گوییم مالک الملک است «تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء» فرق می‌کند. آنها نمی‌فهمند انسان‌هایی که «قتل فی سبیل الله» دارند نزد چنین حقیقتی حاضرند، احیاءاند و دائماً رزق الهی و مائده‌های آسمانی بر آنها متواتر است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه «باید در مقابل آنچه از کشورهای دیگر به‌عنوان فرهنگ هجوم کننده و شبیخون‌زننده می‌آید، روی پای خودمان بایستیم» گفت: اولین مایز و فرق بین ما و دیگران مِیز ایمانی است. هرکس در این مسیر آمد با ماست زیرا ما فکرمان، ایمانمان و ارزشمان را با اینها منطبق می‌کنیم. حق متعال فرموده است: «هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ‏» اگر می‌خواهید معامله‌ای را برایتان روشن کنیم که بر اساس آن از عذاب الیم نجات پیدا کنید، راهش «تُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ‏» است.

آملی لاریجانی منظور از عذاب الیم در این آیه را «همه بیگانگی‌ها و ناخالصی‌ها» و همچنین همه دوری‌ها از حق تعالی دانست و دفاع مقدس را مصداق معامله‌ای با خدا که ملت ایران را از چنین عذابی نجات داد، ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه قضا یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس برای زندگی امروز ما را امکان «مدل‌سازی» از آنچه در آن ایام رخ داد معرفی کرد و افزود: اگر انسان از هوا و هوس خود برای حق متعال گذشت، انوار الهی که خداوند برای انسان در باطن او پنهان کرده و قرة العین قرار داده است، آشکار می‌شود که این مدل حقیقی دفاع مقدس است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تحقق این مدل را امکان پذیر ارزیابی کرد و با اشاره به وصیت‌نامه‌های شهدا گفت: باطن سخن این وصیت‌نامه‌ها که گاهی جوانانی با زبان ساده آنها را نوشته‌اند، تحقق همین مدل است. خداوند به این شهدا به‌دلیل تسلیم شدن در راه حق، چنان نورانیتی داده که تمام اهواء انسانی پیش چشم او هیچ است، بر اساس این مدل جوان ۱۵ساله ره هشتادساله می‌رود و از سوی دیگر برخی هشتاد سال عمر می‌کنند و به‌دنبال یک هوا و هوس کودک می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش سفر رئیس جمهوری به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را یادآور شد و این سفر را نیز بی‌ارتباط با مدل برآمده از دفاع مقدس ندانست.

آملی لاریجانی با ابراز امیدواری برای موفقیت آمیز بودن سفر رئیس جمهوری گفت: ما برای توفیق ایشان دعا می‌کنیم و امیدواریم سربلندی، استقلال و پایداری برآمده از دفاع مقدس را همان‌طور که از ایشان به‌عنوان فرزند جبهه و جهاد انتظار می‌رود در سازمان ملل نمایندگی کنند.ان‌شاءالله در مذاکرات هسته‌ای نیز همین استقلال و پایداری بر ارزش‌ها ظهور پیدا کند، زیرا این سرمایه بزرگ مذاکره کنندگان و در واقع خط قرمز انقلاب، نظام و رهبری است. همه از تیم مذاکره‌کننده در چارچوب اصول این نظام حمایت می‌کنند. اصلی‌ترین اصول نظام، حفظ عزت و استقلال کشور و دفاع از آن است.

وی با تأکید بر اینکه مذاکره کنندگان باید توانایی‌های ملت ایران را در نظر داشته باشند اظهار کرد: نباید خدای ناکرده این تلقی ایجاد شود که ملت ایران از تحریم‌ها خوف دارد. درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما ملت همان‌طور که در دوران دفاع مقدس پایداری کرد در برابر تحریم‌ها نیز چنین عمل خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید توصیه‌هایی را خطاب به کسانی که در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل یا تدریس هستند بیان کرد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه «جبهه فرهنگی» و تعلیم و تعلم باید «جدّی» گرفته شود، تأکید کرد: استقلال کشور منوط به پیشرفت‌های علمی و فرهنگی است؛ بنابراین انتظار ما از جوانان رشید کشور که نشان داده‌اند توانایی‌ها و استعدادهای خارق العاده دارند این است که از فرصت‌های جوانی برای تعلّم استفاده کنند.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در سالهای اخیر که موضوعی برای دشمنی دشمنان کشور تبدیل شده است، گفت: دشمنان ما می‌خواهند فضاهای آموزشی را آلوده کنند بنابراین معلمان، مدرسان، دانشجویان و همه کسانی که در دانشگاه ها نقش دارند باید دست به دست هم بدهند تا خواب‌هایی را که دشمنان برای ما دیده‌اند پریشان شود.

وی در ابتدای جلسه امروز مسئولان عالی قضایی شهادت حضرت امام محمد تقی جوادالائمه(ع) را تسلیت گفت و روشن شدن بیش از پیش قلوب مؤمنان به انوار محبت و معرفت اهل‌بیت(ع) را از خداوند متعال مسئلت کرد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی پیش‌نویس آیین‌نامه موضوع تبصره ۳ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲.۲.۶ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی موکول شد.
Share/Save/Bookmark