توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37346
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
واکنش آمریکا به سفر مقامات غربی به تهران
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که هنوز روند کاهش تحریم‌ها آغاز نشده و ایران باید اطلاعات و مجوزهای ورود مورد نیاز آژانس را به بازرسان بدهد و الا در عرصه تحریم‌ها، با آمریکا و دیگر متحدانش طرف است.
واکنش آمریکا به سفر مقامات غربی به تهران
به گزارش خط نیوز، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب در خصوص توافق هسته‌ای و تلاش‌های دولت آمریکا برای گرفتن تأییدیه برجام از کنگره سخن گفت.

ارنست گفت که کاخ سفید اقدامی را که پیش از اعلام خبر توافق در وین شروع کرده، ادامه می‌دهد و با بیشترین تعداد ممکن از کنگره‌نشین‌ها برای جلب حمایتشان از توافق ایران و ۱+۵، ارتباط برقرار می‌کند.

ارنست افزود: «در راستای همین تلاش‌ها بود که دیدیم در ۲ هفته گذشته ۱۶ سناتور در خصوص توافق اظهار نظر کردند و ۱۵ نفر از آنها، از این توافق حمایت کردند.»

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «هدف ما ایجاد حمایت حداکثری از توافق هسته‌ای در کنگره است تا کار به استفاده اوباما از حق وتو، نکشد.»

ارنست گفت: «باید ببینیم کنگره چه انتخابی می‌کند.»

در ادامه صحبت‌ها به خبر حاشیه‌ساز آسوشیتدپرس از «متن پیش‌نویس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» رسید.

آسوشیتدپرس مدعی است که بر اساس دیده‌های خبرنگارش، بازرسان ایرانی از تأسیسات پارچین بازدید می‌کنند و بازرسان خارجی در این منطقه نظامی حساس حضور نخواهند داشت.

جاش ارنست تأیکد کرد که سند مورد ادعای این خبرگزاری آمریکایی، سندی نزدیک به متن نهایی و نه خود متن نهایی بوده است.

ارنست افزود: «آژانس برای تنظیم گزارش خود در خصوص ایران، به سطحی از اطلاعات و دسترسی‌ها نیاز دارد و ما و دیگر متحدانمان به ایران گفته‌ایم که اگر این دسترسی‌ها ایجاد نشود، هیچ تحریمی کاهش نمی‌یابد.»

خبرنگاری در خصوص گزینه‌های روی میز پرسید.

سخنگوی کابینه آمریکا گفت که همه گزینه‌ها کماکان روی میز است ولی تحلیل‌گران نظامی آمریکا هم گفته‌اند که حمله نظامی احتمالی به ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را تنها چند سال به عقب می‌راند.

سخنگو به گزینه دیگر یعنی تصویب نشدن برجام در کنگره هم پرداخت و گفت: «اگر کنگره توافق را از بین ببرد، اتحادی که علیه ایران ایجاد کرده بودیم از هم می‌پاشد و آنگاه، ایران علاوه بر بهره بردن از کاهش تحریم‌ها، دیگر بخاطر برنامه هسته‌ای خود تحت محدودیت و تحریم نخواهد بود.»

در روزهای پس از توافق، چندین هیئت دیپلماتیک و تجاری بلندپایه به ایران آمده‌اند که حضور آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در این میان، چشمگیر بوده است.

خبرنگاری با اشاره به همین رفت و آمدها از جاش ارنست پرسید که آیا کاخ سفید از روند جاری در تهران اطلاع دارد و آیا «اجرای توافق وین آغاز شده است؟»

جاش ارنست پاسخ داد: «نه»

سخنگو ادامه داد: «ما اصرار داریم که ایران گام‌های چشمگیری پیش از کاهش تحریم‌ها بردارد؛ علاوه بر این بر اساس مصوبه بهار امسال کنگره، ما تا ۶۰ روز پس از اعلام توافق نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم.»
منبع: خبرگزاری فارس
Share/Save/Bookmark