توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27446
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
مزایای زایمان طبیعی رایگان
به‌تازگی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است با ابلاغ دستورالعمل رایگان‌شدن انجام عمل زایمان طبیعی، بیمار هیچ پولی بابت دارو، ملزومات و خدمات زایمان طبیعی پرداخت نمی‌کند.
به گزارش خط نیوز ، سرانجام پس از مدت‌ها بحث و گفت‌وگو درباره رایگان‌شدن زایمان طبیعی در کشور، خبرهای منتشر شده حاکی از برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای اجرایی‌شدن این طرح مهم از ۱۵ اردیبهشت در کشور است. به‌تازگی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است با ابلاغ دستورالعمل رایگان‌شدن انجام عمل زایمان طبیعی، بیمار هیچ پولی بابت دارو، ملزومات و خدمات زایمان طبیعی پرداخت نمی‌کند.


اجرا از ۱۵ اردیبهشت

مزایای زایمان طبیعیروز گذشته علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اعلام خبر نهایی رایگان‌شدن عمل زایمان طبیعی به نسیم گفته است: «انجام زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور از ۱۵ اردیبهشت‌ماه رایگان است.» به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، با ابلاغ این دستورالعمل، بیمار هیچ پولی بابت دارو، ملزومات و خدمات زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی پرداخت نمی‌کند. برنامه‌ریزی در راستای سیاست‌های اصلاح جمعیت و حفظ سلامت مادران در مراقبت‌های پس از زایمان به عنوان دلایل اصلی انجام این طرح عنوان شده است.

بنا براظهارات سیاری در حال حاضر فاصله بین ازدواج و نخستین فرزند ۵/۳ سال است که باید کاهش یابد و مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های اصلاح جمعیت، حفظ سلامت مادر در زمان بارداری و زایمان و تولد فرزند سالم است و در هیمن راستا مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان را ارائه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاصله سنی بین فرزند اول و دوم در کشور پنج سال است که این فاصله باید کم شود. همچنین سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با تایید این خبر از ارائه خدمات وزارت بهداشت براساس مصوبات مجلس و دستور رئیس‌جمهور از هفته آینده خبر داد.

نظرات وکلای ملت

اما درباره مزایای انجام این طرح و اثراتی که انجام آن می‌تواند در حوزه سلامت مادران و همچنین تحقق سیاست‌های جمعیتی داشته باشد، نظر تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان را جویا شدیم که همگی این نمایندگان کاهش آمار بالای سزارین را به عنوان اولین مزیت این طرح معرفی کردند البته این نمایندگان ملت همگی بر یک نکته مشترک تاکید داشتند. این نکته مشترک دستیابی به تمام مزایای این طرح منوط به استمرار این طرح و همچنین اجرای صحیح و سراسری آن توسط وزارت بهداشت و دستگاه سلامت در کشور است.

افزایش توان فرزندآوری

حمیدرضا عزیزی فارسانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مزایای رایگان‌شدن زایمان طبیعی می‌گوید: متاسفانه بیش از ۹۰درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین انجام می‌شود که این موضوع به دلیل ریسک بیهوشی و نیاز مادر به مراقبت‌های پس از عمل می‌تواند سلامت مادران را به خطر اندازد. به باور عزیزی، انجام سزارین می‌تواند به دلیل پارگی رحم مانع از بارداری مکرر در خانم‌ها شود از این جهت می‌توان رایگان‌شدن طرح زایمان را در راستای سیاست‌های جمعیتی دانست چرا که با انجام سزارین مادر توان به‌دنیاآوردن یک یا دوبچه بیشتر را نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان صرفه‌جویی در هزینه‌های بیهوشی و انجام مراقبت‌های ویژه پس از عمل جراحی را از دیگر مزایای انجام این طرح دانسته و می‌افزاید: در حال حاضر تمام داروی بیهوشی مصرفی با خروج ارز به کشور وارد می‌شود که اگر مادران به فرهنگ زایمان طبیعی روآورند از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

دور زدن نقص قانون درباره فرزند چهارم

اما شهلا میگلو بیات، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلوگیری از افزایش آمار سزارین در کشور را به عنوان اولین مزیت این طرح دانسته و می‌گوید: رشد آمار سزارین در کشور نگران‌کننده است و امیدواریم انجام مستمر و صحیح این طرح از سوی وزارت بهداشت بتواند کاهشی در این آمار ایجاد کند.

وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش آمار سزارین خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرزند سوم و چهارم شامل دریافت خدمات بیمه‌ای نمی‌شود که اگر طرح رایگان‌شدن زایمان طبیعی اجرایی شود می‌تواند به نوعی نقص قانون بیمه درباره فرزند سوم و چهارم را دور زده و از این جهت می‌توان آن را در راستای سیاست‌های جمعیتی دانست.

یک تیر و دو نشان وزارت بهداشت

این در حالی است که حسن تامینی لیاچی از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن تاکید بر اجرای اصولی این طرح می‌گوید: با انجام این طرح البته به شکل اصولی و کارا می‌توان انتظار داشت وزارت بهداشت با یک تیر دو هدف بزند. اول آنکه آمار بالای سزارین را کاهش دهد و همچنین بتواند به عنوان عاملی برای تشویق زوجین به فرزندآوری باشد چرا که به هر حال با انجام این طرح بخشی جزئی از هزینه‌های فرزندآوری جبران می‌شود.

فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی

همچنین علی کائیدی هم با یبان این نکته که بهانه مالی به‌هیچ‌وجه از وزارت بهداشت پذیرفته نیست می‌گوید: در حال حاضر دوران طلایی وزارت بهداشت را پیش‌رو داریم چرا که بالاترین بودجه را نمایندگان برای این وزارتخانه تصویب کرده‌اند. به گفته کائیدی، با توجه به درنظر گرفتن بودجه کافی برای این وزارتخانه و همچنین تخصیص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت، دیگر بهانه کمبود بودجه از این وزارتخانه پذیرفته نیست و همگی چشم‌انتظار به اجرا درآمدن طرح‌های سلامت هستیم.

بنابر اظهارات این نماینده مجلس، تبلیغات بیش از اندازه بیمارستان‌های خصوصی برای انجام سزارین وضعیتی را به وجود آورد که مادران به زایمان طبیعی حتی فکر هم نمی‌کنند در صورتی که بهترین شیوه زایمان انجام عمل زایمان طبیعی است که هم جان مادر محفوظ‌تر است و هم فرزند به دنیا آمده سالم‌تر است.

وی بیان داشت: از مهم‌ترین مزیت‌های رایگان‌شدن زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی برای ترغیب مادران به زایمان طبیعی و نهادینه‌کردن این موضوع است که فرزند به دنیا آمده از طریق زایمان طبیعی به دلیل به وجود نیامدن حالت خفگی و همچنین بیهوش نشدن مادر به مراتب سالم‌تر از فرزندان سزارینی است.

منبع: وطن امروز
Share/Save/Bookmark