توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58578
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷
ضرورت هزینه‌کرد بخش عمده منابع حاصل از فروش مجوز شکار برای محیط زیست
ضرورت هزینه‌کرد بخش عمده منابع حاصل از فروش مجوز شکار برای محیط زیست
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت هزینه‌کرد بخش عمده منابع حاصل از محل فروش مجوز شکار برای اقدام‌های عام المنفعه منتج به بهبود محیط زیست در حاشیه زیستگاه ها گفت: بهترین مشوق برای جلب مشارکت مردم جوامع بومی و محلی در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، سهیم کردن آن‌ها در منافع است.

به گزارش ایسنا حمید ظهرابی در جلسه بررسی نحوه هزینه کرد درآمد صندوق ملی محیط زیست از محل فروش مجوز شکار که با حضور امیرارسلان مهاجر طهرانی - مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم - مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی، نمایندگان استان‌های کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و نمایندگان شبکه سمن های محیط زیست در معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،اظهارکرد: مبنای روش نوین حفاظت در تمام دنیا، پیوند معیشت جوامع بومی و محلی با حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اشاره‌ای هم به نقش سمن‌های محلی در تسهیل ارتباط با مردم و ارتقای آگاهی‌های محیط زیستی آنان کرد و گفت: برنامه‌های آگاهی بخشی و توانمندسازی جوامع محلی در استان‌ها باید با رویکرد استفاده از ظرفیت سمن‌های محلی تعریف و اجرایی شود.

ظهرابی ادامه داد: شبکه‌سازی در گروه‌های مختلف ذی نفع بومی و محلی به منظور تسهیل ارتباط و تنظیم برنامه‌های آگاهی بخشی و توانمندسازی، تعریف برنامه‌های مستندسازی و اطلاع رسانی و انجام مطالعات تعیین ظرفیت برد زیستگاه‌ها با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشوری و استانی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهاجر طهرانی نیز با تاکید بر اینکه بهتر است لیست اقدامات تعریف شده استان‌ها برای هزینه کرد اعتبارات موجود، شامل اقلام مصرفی نباشد، تصریح کرد: برنامه‌هایی که بخش وسیع‌تری از مردم جوامع و بومی از نتایج مثبت آن منتفع شوند در اولویت قرار دارد.

در ادامه، نمایندگان استان‌های های کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به تشریح برنامه های پیشنهادی برای هزینه‌کرد اعتبارات کسب شده برای هر استان پرداختند که این برنامه‌ها با اعمال نظرات و پیشنهادات حاضران در جلسه اصلاح شد.

همچنین مقرر شد به منظور تسریع در روند تخصیص اعتبارات به چهار استان مذکور، برنامه‌های مصوب استانی طی نامه‌ای مکتوب از طرف معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به صندوق ملی محیط زیست ابلاغ شود.
Share/Save/Bookmark