توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53573
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹
تعیین تکلیف درمان معتادان خیابانی در بیمارستان‌ها / اوراق هویتی آری یا خیر؟
تعیین تکلیف درمان معتادان خیابانی در بیمارستان‌ها / اوراق هویتی آری یا خیر؟
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در توضیح چگونگی پذیرش معتادان متجاهر در مراکز درمانی، گفت: پذیرش و درمان معتادان متجاهر در مراکز درمانی این وزارتخانه انجام می‌شود و پس از درمان به مراکز نگهداری از معتادان فرستاده می‌شوند.

دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی پذیرش معتادان متجاهر در مراکز درمانی توضیح داد و گفت: اگر فرد معتادی نیاز به جراحی یا اقدامات درمانی دیگری داشته باشد، مراکز درمانی وزارت بهداشت آن را انجام می‌دهند. این افراد پذیرش و درمان می‌شوند، اما کسی نیست که آنها را تحویل گیرد. در این شرایط از بیمارستان با اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس گرفته می‌شود. آنها با تفاهم‌نامه‌ای که بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سازمان بهزیستی وجود دارد، از معتادان نگهداری و به مراکزی مانند شفق و بهاران در تهران منتقل می‌کنند.

وی تاکید کرد: موردی نداریم که این بیماران در بیمارستان‌ها پذیرش نشوند. بیماری که به بیمارستان مراجعه کند ملزم به پذیرش و درمان او هستیم. داشتن اوراق هویتی نیز مرحله بعد از درمان است؛ اگر کسی با وضعیت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کند، موظف هستیم که او را درمان کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: این افراد ممکن است در دو حالت اورژانسی یا غیر اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنند. اگر معتاد متجاهری نیاز به اقدامی غیر اورژانسی داشته یا به بیماری مزمن مبتلا باشد، حتما پذیرش و درمان می‌شود. همچنین کسی که به درمانگاه بیمارستان مراجعه کند، درمانش پیگیری می‌شود. معمولا چون پرداخت هزینه در زمان تسویه حساب و ترخیص است، همان موقع نیز اعلام می‌کند که می‌تواند هزینه را پرداخت کند یا خیر.

شادنوش با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئول کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: لازم است هر سازمان وظایف خود را انجام دهد و منتظر پوشش آن از طرف ارگان‌های دیگر نباشد. ما هم تلاش می‌کنیم وظایف خود را در وزارت بهداشت در این زمینه به درستی انجام دهیم.
Share/Save/Bookmark