توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21613
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷
سرمقاله سیاست روز
موضوع آمریکا باعث اختلاف نشود
توقعی که از یاران قدیمی حضرت امام(ره) می رود پایبندی به همان آرمان هایی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آنها را نهادینه کردند و تا پایان عمرشان هم بر آنها تاکید داشتند.
موضوع آمریکا باعث اختلاف نشود
توقعی که از یاران قدیمی حضرت امام(ره) می رود پایبندی به همان آرمان هایی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آنها را نهادینه کردند و تا پایان عمرشان هم بر آنها تاکید داشتند.و ملت ما بلکه ملت های اسلامی ومستضعفان جهان مفتخرند به این که دشمنان آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانه خود دست نمی کشند و برای رسیدن به ریاست و مطامع و پست خود دوست و دشمن را نمی شناسند و در راس آنان آمریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده و هم پیمان او صهیونیست جهانی است...»

حضرت امام(ره) از اینگونه مواضع علیه آمریکا و دولتمردان آن بسیار دارند. این مواضع و سخنان تا آخرین لحظه عمر پربرکت ایشان تغییر نکرد و این سخن، سندی گواه و روشن از وصیت نامه ایشان است که پس از رحلت وصیت نامه الهی و سیاسی حضرت امام(ره) باز شد و حقایقی که باید، آشکار گشت. وصیت نامه ایشان به عنوان یک دکترین برای سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده است. حضرت امام(ره) با دوراندیشی های ویژه خود، نشان دادند که، دورنمای آینده کشور پس از ایشان با وجود برخی مواضع و سیاست ها چگونه خواهد بود و به همین خاطر در وصیت نامه خودشان مواردی را مورد توجه قرار داده اند که نباید از آنها دوری کرد و یا بی توجهی نمود.

ایشان در وصیت نامه خودشان نوشته اند؛ «آنچه به من نسبت داده می شود مورد تصدیق نیست، مگر آن که صدای من، یا خط و امضای من باشد یا تصدیق کارشناسان، یا در سیمای جمهوری اسلامی ایران چیزی گفته باشم.»

موضوع گفت وگو و حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا، یا بهتر بگویم دشمنی های آمریکا با ایران تازگی ندارد. همگان می دانیم که دشمنی های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در این ۳۵ سال گذشته مشکلاتی را برای کشور و مردم ایجاد کرده است، اما ایران توانسته است علاوه بر تحمل این فشارها، پیشرفت های چشمگیری را هم به دست آورد. اینگونه نیست که تنها ایران از این فشارها و تهدیدات لطمه دیده باشد ایران هم با اتخاذ سیاست ها و پیشرفت های گوناگونی در حوزه های اقتصادی، علمی، نظامی و دفاعی برای آمریکا و غرب به عنوان یک چالش جدی مطرح بوده است. حتی نقش آفرینی ایران در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی، ناتوانی آمریکایی ها را به اثبات رسانده است. اکنون که دولت تدبیر و امید با یک گفتمان تازه در عرصه دیپلماسی بر روی کار آمده است، بسیاری گمان می کنند که بسیاری از آن آرمان ها و شعارها و اصولی که از ابتدای انقلاب وجود داشته باید کمرنگ شود تا بتوان با طرف مقابل که ۳۵ سال است با مردم ایران دشمنی می کند، گفت وگو کرد و به تفاهم رسید.

اما این سیاست باید از طرف مقابل با پاسخ مثبت هم همراه باشد. این که اکنون بر این سیاست پافشاری کنیم که «مرگ بر آمریکا» کنار گذاشته شود، یک واکنش زود هنگام است.

این که شخصیتی بزرگوار در این برهه و پس از گذشت حدود ۲۵ سال از رحلت حضرت امام(ره)، بگوید، ایشان موافق حذف مرگ بر آمریکا بود، خوشایند نخواهد بود. آن شخصیت بزرگوار اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد، حساسیت ها بیشتر هم خواهد شد. ایشان که از یاران دیرین امام(ره) و انقلاب است، براساس سیاست ها، منویات و آرمان هایی که حضرت امام(ره) آنها راتبیین کردند در سمت های گوناگون در خدمت انقلاب و اسلام و مردم بود.

توقعی که از یاران قدیمی حضرت امام(ره) می رود پایبندی به همان آرمان هایی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آنها را نهادینه کردند و تا پایان عمرشان هم بر آنها تاکید داشتند.

اگر هم قرار است در ماجرای گفت وگوهای ایران و آمریکا اتفاقی بیفتد نیازمند زمان است، تندروی از این سوی ماجرا می تواند، تضادهایی را در جامعه ایجاد کند که جبران آن سخت خواهد بود. باید در این بحث از اختلافات داخلی دوری کرد. آمریکا هم در پی همین است. تحلیل ها و نظرات به جای خود، مباحث مهم و کلان کشور اظهارنظرات فراتر از اینها را می طلبد.


سرمقاله سیاست روز/محمد صفری
Share/Save/Bookmark