توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69873
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹
آمریکا سایه به سایه ایران در منطقه‌؛ بایدن در پی دیدار با ولیعهد عربستان
آمریکا از زمان از سرگیری دور جدید روابط میان ایران و عربستان‌سعودی با میانجیگری چین، به تحرکات منطقه‌ای خود با ریاض شدت بخشیده و در پی دیدار وزیر امورخارجه ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در پی دیدار با او است.
آمریکا سایه به سایه ایران در منطقه‌؛ بایدن در پی دیدار با ولیعهد عربستان
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز، مقامات آمریکایی روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند بایدن رئیس جمهور این کشور در حال بررسی دیدار با ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه نشست آتی گروه ۲۰ است.

بر اساس گزارش ایرنا، چهار منبع آگاه روز دوشنبه به وقت محلی به تارنمای آکسیوس گفتند، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی دیدار با محمد بن سلمان در حاشیه نشست ماه آینده گروه ۲۰ در دهلی نو است.

آکسیوس می‌گوید نشست دو رهبر می‌تواند به مذاکرات کاخ سفید با دولت عربستان سعودی در زمینه یک توافق بزرگ شامل تضمین‌های امنیتی واشنگتن برای ریاض و همچنین عادی سازی روابط میان عربستان و (رژیم) اسرائیل انرژی زیادی بدهد.

اما بایدن احتمالاً باید رضایت کنگره را نیز در خصوص این توافق بدست آورد. بسیاری از دموکرات‌ها دیدگاه‌های بسیار انتقادی نسبت به بن سلمان به دلیل سوابق حقوق بشری عربستان و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن‌پست دارند.

مقامات آمریکایی پیش از این به آکسیوس گفته‌ بودند که دولت آمریکا می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک خود با عربستان سعودی را قبل از آغاز برنامه انتخابات ریاست‌جمهوری بایدن تکمیل کند.

چندین موضوع میان آمریکا و عربستان همچنان باقی است. این مسایل شامل یک معاهده دفاعی احتمالی بین واشنگتن و ریاض و حمایت احتمالی آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان و غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور می‌شود.

یک منبع مطلع در این باره گفت که مقامات آمریکایی و سعودی هفته‌ها در مورد امکان دیدار بایدن و محمد بن سلمان در جریان نشست گروه ۲۰، حتی قبل از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان در ماه ژوئیه بحث کرده‌اند.

دو منبع آگاه دیگر از احتمال برگزاری چنین نشستی خبر دادند اما تاکید کردند که این دیدار هنوز نهایی نشده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت در حال حاضر خبری برای اعلام وجود ندارد. سفارت عربستان در واشنگتن دی سی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گزارش ایرنا، از زمان ازسرگیری روابط ایران و عربستان، مقامات آمریکایی از جمله ویلیام برنز مدیر سازمان سیا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بارها بطور محرمانه و آشکار به عربستان سفر کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ مرداد ماه در سفری دو روزه به عربستان با مقامات عربستان سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد.

این دیدارها در حالی رخ داد که رابطه دو کشور برای سال‌ها به طور کامل قطع شده بود. عربستان خود را مشتاق به سرمایه‌گذاری در ایران نشان داده و از مصالحه و گفت‌ وگو با ایران استقبال کرده است.

در پی این سفر، وزارت خارجه آمریکا بلافاصله اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود درباره مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و موضوع اوکراین گفت وگو کرده است.

در دور جدید روابط میان تهران - ریاض، نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در پکن با حضور وزیر خارجه چین برگزار شد که در بیانیه‌ای مشترک بر گسترش روابط و همکاری دوجانبه تاکید کردند.

دومین دیدار نیز دوم خرداد ماه ۱۴۰۲ در کیپ تاون و در حاشیه اجلاس دوستان بریکس در آفریقای جنوبی برگزار شد که وزیر خارجه ایران، بریکس را نیز فرصت جدیدی برای همکاری‌های چندجانبه میان ایران و عربستان و دیگر کشورهای عضو این گروه بویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری دانست.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ۱۸ مرداد ماه گزارش داد ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی بر سر چارچوب و شرایط کلی روند عادی سازی روابط ریاض و (رژیم) اسرائیل به توافق رسیده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژونال در گزارشی نوشت: به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی بر روی شرایط کلی گسترده توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی به توافق رسیده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی انتظار دارند تا یک سال آینده طرح کلی تری بدست آورند اما هشدار داده‌اند که به نتیجه رساندن این تلاش کار آسانی نخواهد بود.

در پی انتشار گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر توافق ایالات متحده و عربستان سعودی بر سر چارچوب و شرایط کلی روند عادی سازی روابط ریاض و اسرائیل، مقامات آمریکایی یکی پس از دیگری از این گزارش عقب نشینی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همان روز در نشستی خبری در واشنگتن به خبرنگاران درباره گزارش وال استریت ژورنال، گفت: من گزارش‌ها پیرامون عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را دیده‌ام و فکر می‌کنم به صورت گسترده درخصوص واقعیت شرایط اغراق می‌کند.

میلر در عین حال گفت: ما همچنان درحال گفت وگو پیرامون عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل هستیم. وزیرخارجه آمریکا شخصا به منطقه سفر کرده است تا در خصوص این موضوع گفت وگو کند.
Share/Save/Bookmark