توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53384
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۹
درمان پارکینسون در فاز حیوانی با سلول‌های بنیادی/تلاش رویان برای تولید سلول‌های جنسی
درمان پارکینسون در فاز حیوانی با سلول‌های بنیادی/تلاش رویان برای تولید سلول‌های جنسی
رئیس پژوهشگاه رویان از موفقیت‌آمیز بودن اقدامات این مجموعه برای درمان بیماری پارکینسون یک میمون با استفاده از سلول‌های بنیادی خبر داد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، درباره دستاوردهای جدید پژوهشگاه رویان در خصوص درمان پارکینسون، اظهارکرد: این بیماری در میمون توسط محققان ایجاد شد، سپس تولید سلول های پیش‌ساز عصبی از سلول‌های بنیادی و پیوند به میمون صورت گرفت، بعد از پیوند، حیوان رصد شد و نتیجه درمان هم از نظر رفتاری و هم بافتی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نتایج قابل قبولی مشاهده و گزارش شد.

وی ادامه داد: این مسئله در گروه تحقیقات و بیمارانی که گرفتار این موضوع هستند این امید را زنده کرده است که این درمان قابلیت تعمیم به انسان را دارد.

رئیس پژوهشگاه رویان درباره وضعیت این پروژه در این پژوهشگاه توضیح داد: در حال اقدام برای تعریف کارآزمایی بالینی هستیم، تا بتوانیم فاز اول کارآزمایی بالینی را شروع کرده و ایمن بودن آن را در انسان بررسی کنیم تا در فازهای بعد بتوانیم روی تعداد بیشتری از بیماران این درمان را انجام دهیم. این پروژه نیاز به حمایت های مالی دارد که امیدواریم با حمایت خیرین انجام شود.

شاهوردی با بیان اینکه مقاله مربوط به این پروژه به تازگی منتشر شده است، یادآور شد: نتایج این تحقیق در تکرارها یکسان بود و نتیجه داده است.



تلاش رویان برای تولید سلول‌های جنسی

وی به موفقیت رویان در تولید سلول‌های جنسی در حیوانات اشاره کرد و افزود: مجموعه رویان در تحقیقات توانسته است از نمونه‌های حیوانی تخمک و اسپرم تولید کند اما تلاش بر این است که برای انسان‌ها با روش‌های بهتر و بهینه‌ترسلول‌های جنسی‌ تولید شود.

شاهوردی با اشاره به اهمیت ایجاد امیدواری در افراد مبتلا به سرطان، گفت: وقتی که امید به زندگی ‌افراد سرطانی بالا می‌رود میزان بهبودی‌شان خیلی بهتر می‌شود، از این رو حفظ باروری نیز می‌تواند کمک زیادی به این مسئله کند.

امکان حفظ باروری افراد مبتلا به سرطان

وی درمانگاه انکوفرتیلیتی (درمانگاه تخصصی در زمینه باروری افراد پس از رهایی از سرطان) را یکی از دستاوردهای این گروه در زمینه درمان ناباروری عنوان کرد و گفت: در این بخش نمونه‌های سلول‌های جنسی افراد بالغ که مشکل سرطان پیدا می‌کنند، گرفته و فریز می‌شود و هرگاه بعد از شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی برای درمان ناباروری مراجعه کنند، با توجه به ذخیره داشتن گامت باروری آن‌ها حفظ می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه رویان سال‌ها روی این روش پژوهش کرده‌است اظهار کرد: عملا سال گذشته اولین پیوند تخمدان صورت گرفت، یعنی نمونه بافت تخمدان بیمار قبل از شیمی‌درمانی و پرتو درمانی برداشته شد و بعد از شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی پیوند بافت تخمدان انجام شد.

شاهوردی درباره خدمات رویان برای حفظ باروری افراد نابالغی که دچار سرطان می‌شوند، توضیح داد: سلول‌های جنسی افراد نابالغ عملکرد ندارد و باید این سلول‌ها یا با پیوند دارای عملکرد شوند و یا اینکه در آزمایشگاه مرحله بلوغ را طی کنند.

وی افزود: در این مدت برای اینکه شانس باروری افراد نابالغ هم حفظ شود، نمونه‌ها در بانک تخمدان و گامت برای آینده حفظ می‌شود. با دانش امروز نمی‌توانیم صد در صد بگوییم می‌توانیم سلول جنسی تولید کنیم، اما می‌توان سلول‌های جنسی اولیه آن ها را حفظ کرد.

رئیس پژوهشگاه رویان یادآور شد: امیدواریم با پیشرفت دانش بتوانیم در آزمایشگاه از سلول بنیادی، سلول‌های جنسی بالغ را تولید کنیم و یا اگر امکان پیوند به وجود آمد، پیوند بزنیم.

دکتر شاهوردی با بیان اینکه این کار در مجموعه رویان انجام گرفته است، گفت: در این زمینه تعداد قابل توجهی تحقیقات شده و مقالات بسیار خوبی تولید شده است.



افراد دارای مشکلات ژنتیکی خاص، دارای فرزند سالم می‌شوند

وی با اشاره به اقدامات موفقیت‌آمیز این پژوهشگاه در حوزه ناباروری اظهار کرد: اتفاقات خوبی در رویان درخصوص PGD (تشخیص پیش از لانه‌گزینی) و روش‌های پیشگیری از تولد افراد با نقص ژنتیکی رخ داده است.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: امروزه در کلینیک رویان بیمارانی با مشکلات خاص ژنتیکی مراجعه می‌کنند و این امکان در مجموعه فراهم شده که افراد دارای نقص‌های ژنتیکی با روش‌های سلولی و مولکولی جنین‌های سالم را انتخاب و منتقل کنند تا افراد صاحب نوزاد سالم شوند.

شاهوردی درباره هزینه‌های این روش گفت: هزینه‌ها مقداری بالا است زیرا کیت‌های تشخیصی را با قیمت بالا باید خریداری کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی یادآور شد: نتایج خیلی از تحقیقاتمان که زمانی فقط روی سلول در آزمایشگاه و یا روی مدل‌های حیوانی کار می‌شد امروزه آن‌قدر قابل قبول است که به کارآزمایی‌های بالینی ورود پیدا کرده‌ایم.

لزوم رعایت احتیاط در انعکاس اخبار پژوهش‌های رویان

رئیس پژوهشگاه رویان یادآور شد: کارهای بسیار با ارزشی در رویان انجام شده است و این مجموعه فعالیت‌هایش را در قالب برنامه‌های پژوهشی دنبال می‌کند. گاهی اوقات انعکاس اخبار نتایج این پژوهش‌ها در بعضی از موضوعات، با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است برای جامعه انتظاری را درباره بخش پزشکی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود ما با احتیاط بیشتری طرح موضوع کنیم. وزارت بهداشت نیز به خوبی این پژوهش‌ها و درمان‌ها را رصد می‌کند.

شاهوردی افزود: در رابطه با بحث ناباروری کارهای بسیار بزرگی در این مدت انجام شده که اخبار خیلی از آن‌ها نیز منعکس شده است. کارهایی که ما امروزه برای درمان ناباروری انجام می‌دهیم، طبق آخرین پروتکل‌های درمانی که در این زمینه است انجام می‌شود، اما در حال حاضر فصل‌های جدیدی در مجموعه فعال شده است.

وی درباره فعالیت‌های پژوهشگاه رویان اظهار کرد: مجموعه رویان حدود ۲۷ سال پیشینه دارد و در زمینه‌های مختلفی از جمله ناباروری، سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و بیوتکنولوژی فعالیت‌هایی انجام داده است.

شاهوردی در پایان با بیان اینکه در مقاطعی کار این پژوهشگاه بسیار ملموس بوده است، افزود: دستاوردهایی همچون اولین نوزاد حاصل از انجماد، اولین نوزاد حاصل از میکروانجکشن و PGD در پژوهشگاه رویان، بسیار ملموس بود. همچنین بیوتکولوژی‌،‌ پروتئین‌های نوترکیب، گوسفندهای شبیه سازی شده، بزهای شنگول و منگول، اولین رده‌ سلول‌های بنیادیی و یا سلول‌درمانی نیز از پروژه‌های معروف رویان است.
Share/Save/Bookmark