توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57947
شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵
چالش جوانگرایی در گام دوم انقلاب با بازنشستگانی که قصد رفتن ندارند
روزگذشته آیت‌الله عباسعلی سلیمانی امام جمعه زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه از مردم سیستان و بلوچستان خداحافظی کرد. وی علت خداحافظی‌اش را احیای تفکر مقام معظم رهبری مبنی بر جوان‌گرایی عنوان کرد. امام جمعه زاهدان در حالی برای میدان دادن به جوانان از سمت خود کناره‌گیری کرد که هیچ الزام قانونی برای کناررفتن وی وجود ندارد. در برابر چنین رویکردی با مدیران و مسئولانی مواجه هستیم که به‌رغم تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان و با وجود رویکرد مقام معظم رهبری در انتصاب جوانان به پست‌های کلیدی همچون امام جمعه و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از میان جوانان و تأکید ایشان بر جوانان به عنوان محور گام دوم انقلاب و تحقق نظام پیشرفته اسلامی زیر بار اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌روند. انگار دایره شمول این قانون از شهردار تهران و چند تن از مدیران و چهره‌ها فراتر نمی‌رود و اجرای آن برای تعداد قابل توجه مدیران میانی مشمول قاعده «شاید وقتی دیگر» شده است. در برابر چنین انفعالی است که رئیس فراکسیون جوانان مجلس طی نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار انتشار اسامی بازنشستگان شاغل در دستگاه‌ها خبر شده است.
چالش جوانگرایی در گام دوم انقلاب با بازنشستگانی که قصد رفتن ندارند
به گزارش خط نیوز: رهبر معظم انقلاب پیشتاز جریان جوان‌گرایی بوده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، ۵۰درصد جمعیت زیر ٣٠سال قرار دارند. از سوی دیگر براساس اعلام مرکز آمار ایران سهم جمعیت جوان (٢٩- ۱۵ساله) از سال ١٣٩٦ تا سال ۱۴۰۵ از ۹/ ۲۳ درصد به ۶/ ۱۹ درصد کاهش می‌یابد. این آمار یعنی جای خالی حدود یک‌چهارم جمعیت کشور در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کاملاً مشهود است. از سوی دیگر همین جمعیت جوان به این دلیل که در معرض توانمندسازی تجربی قرار نگرفته‌اند، قطعاً در آینده می‌توانند با چالش‌هایی رو به رو شوند و کشور را نیز از بهره‌وری کامل پایین‌تر بیاورند. به همین خاطر است که رهبر انقلاب در دهه چهارم محوریت تحقق نظام پیشرفته اسلامی را جوانان دانستند و در بیانیه گام دوم انقلاب در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بر نقش‌آفرینی جوانان در پیشبرد گام دوم تأکید کردند.

جوانگرایی رهبری در عمل
پیش از این بیانیه نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتصاب و تن از جوانان در جایگاه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها شعار جوان‌گرایی در دهه چهارم انقلاب را محقق ساختند. آیت‌الله علی‌اکبری در جایگاه امام جمعه تهران نیز سومین جوانی است که با حکم رهبری در دهه چهارم انقلاب سمت می‌گیرد و به میدان می‌آید. بیانیه «گام دوم انقلاب» هم تجدید مطلعی بود خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. در این بیانیه رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند: «چشم امید به شما جوان‌هاست و اگر زمام اداره بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان - که بحمدالله کم نیستند - سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد.»

بازنشستگانی که ماندند
با تمام این اوصاف، هنوز فضای اعتماد به جوانان در جامعه مطلوب نیست و قوانینی همچون قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم اگرچه در زمان تصویب خودش سر و صدای زیادی به پا کرد و با اجرایی‌شدن آن از ۱۵ آذرماه چند تن از چهره‌ها از پست‌شان کنار گذاشته شدند و این قانون افرادی همچون محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران را از «بهشت»‌بیرون راند، اما قانون منع به کار‌گیری بازنسشتگان درباره بسیاری از مدیران اجرایی نشده و هنوز تکلیف ۲ هزار مدیری که با این قانون باید کنار گذاشته شوند، معلوم نیست. این در حالی است که ۲۶ آبان پایان مهلت ترک داوطلبانه برای مدیران بازنشسته است تا قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان به تحقق بپیوندد.
آنطور که احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون جوانان درباره اجرای این قانون گفته بود بعد از مهلت دو ماهه‌ای که برای ترک پست به مدیران بازنشسته داده شده بود، بنا بود گزارش کامل از نحوه اجرای این قانون در صحن مجلس قرائت شود تا معلوم شود چه کسانی قانون‌گریز و چه کسانی قانون‌مدار هستند.
حالا نه فقط اسامی مدیران بازنشسته از سوی سازمان و نهاد‌های اجرایی اعلام نشده بلکه اخباری هم از به کارگیری دوباره برخی از بازنشستگانی که پستشان را واگذار کرده بودند به گوش می‌رسد.

اعلام اسامی برای پاسخ به افکار عمومی
مهلت دو ماهه پایان حضور بازنشسته‌ها به اتمام رسید، اما در این بین در نتیجه رایزنی‌ها یا ادله‌های مختلف برخی از افراد در پست خود باقی ماندند یا اینکه وضعیت آن‌ها نامشخص مانده است.
به همین خاطر هم چندی پیش برخی نمایندگان مجلس از سازمان اداری و استخدامی درخواست کرده‌اند اسامی افراد بازنشسته فعال باقیمانده یا افرادی که از سازمان خارج شده‌اند، اعلام کنند ولی تا کنون اطلاع‌رسانی از سوی این مسئولان انجام نشده است.
جمشید انصاری- رئیس سازمان اداری و استخدامی- در مقابل این درخواست با ارائه گزارشی اعلام به تعداد خروجی‌ها و اینکه چند نفری ابقا شده‌اند، اکتفا کرد و گفت که اسامی افرادی که مانده یا خارج می‌شوند نیز بعد از نهایی‌شدن اعلام خواهد شد.
در شرایطی که هنوز در رابطه با اسامی بازنشسته‌های فعال یا خروجی‌ها شفاف‌سازی نشده، بار دیگر این درخواست از سوی نمایندگان مطرح شده است.
سید فرید موسوی - رئیس فراکسیون جوانان مجلس- طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: پیرو ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و ضرورت پیگیری اجرای قانون و لزوم ارائه اطلاعات کامل و شفاف نتایج حاصل از اجرا افکار عمومی خواهشمند است دستور فرمایید ظرف ۱۰ روز اسامی بازنشستگانی که به طرق مختلف در دستگاه‌های این قانون مشغول به فعالیت هستند و همچنین افرادی که بر اساس قوانین قبل از سال ۹۵ پس از بازنشستگی عودت به کار شده‌اند را به این فراکسیون اعلام کنند.
منبع: روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark