توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49568
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۱
گزارش از کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه صدا و سیما
دولت بودجه رسانه ملی را گروگان گرفته است
بودجه سازمان صدا و سیما برای سال آینده ۹۰۰ تا یک‌هزار میلیارد تومان کاهش یافت و برای جبران این کسری بودجه، سازمان مجبور شد با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، از صندوق توسعه ملی برداشت کند.
دولت بودجه رسانه ملی را گروگان گرفته است
بودجه سازمان صدا و سیما برای سال آینده ۹۰۰ تا یک‌هزار میلیارد تومان کاهش یافت و برای جبران این کسری بودجه، سازمان مجبور شد با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

تصمیم دولت در کاستن از بودجه رسانه ملی درحالی اتخاذ شده است شد که قرار بود طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بودجه جاری دستگاه‌ها در سال آینده ۶ تا ۸ درصد افزایش یابد و در عوض از بودجه عمرانی آن‌ها تا ۲۰ درصد کاسته شود.

دولتی که قرار بود مدافع فرهنگ باشد، بیشتر از همه دولت‌های پیش از خودش، از اعتبارات فرهنگ کاسته است. رسانه ملی از سال‌های گذشته دچار مشکلات بودجه‌ای است که بخشی از آن به ضعف در مدیریت و بخشی به تکالیف سازمان در گسترش فعالیت‌های برون مرزی‌اش باز می‌گردد. کمبود بودجه در وضعیت فعلی می‌تواند ‌اقتصاد این رسانه را خدشه‌دار کند و در فعالیت‌های یک منبع فرهنگی مهم نظام مانند سازمان صدا و سیما تأثیرگذار باشد و میدان را برای یکه‌تازی رسانه‌های رقیب مهیا کند.

دعوای سیاسی دولت و تلویزیون

ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه اختلاف بین دولت و تلویزیون ریشه‌دار است، می‌گوید: این معضل، در همه این سال‌ها لاینحل مانده است. درواقع از دوره بعد ازمرحوم آیت‌الله رفسنجانی خیلی هم بیشتر شده است و تا روزی هم که یک فکر اساسی در باره آن نشود، هیچ کاری از پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه در همه سال‌ها، کشمکش سیاسی بر سر بودجه بین صدا و سیما و دولت وجود داشته است، اضافه می‌کند:دولت به تلویزیونی پول می‌دهد تا برایش تبلیغ کند نه اینکه با آن مخالفت کند اما باید توجه داشت که تلویزیون، رسانه نظام است و نمی‌تواند از برخی از سیاست‌های دولت‌ها حمایت کند.

وی با بیان اینکه اگر تلویزیون ما مدعی است که وامدار دولت‌ها نیست، این کمبود بودجه نمی‌تواند برای او مشکلی درست کند، اضافه می‌کند: مدیران اگر رسانه تلویزیون را بشناسند و بدانند که تلویزیون اصلاٌ یک رسانه کم خرج است، می‌توانند با ساخت برنامه‌های کم‌خرج، خروجی خیلی خوبی داشته و به این بودجه وابستگی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سئوال که این قضیه چقدر می‌تواند میدان را برای رقیبان باز کند، می‌گوید: تصور می‌کنم تلویزیون با دو برابر بودجه‌ای هم که از او کم کرده‌اند، قادر نیست از پس ماهواره بر بیاید چون تلویزیون ما فقط چند سریال نیست که بتواند با آن مردم را از پای ماهواره بلند کند. ما اگر می‌خواهیم در برابر ماهواره بایستیم، باید نظام فکری تلویزیون را تغییر دهیم و از طریق یک مدیریت درست آن هم در دراز مدت، تلویزیون را به خانه‌های مردم برگردانیم ولی حقیقت این است که دغدغه دولت زنده کردن سیما برای مردم و آشتی دادن مخاطبان با این رسانه فراگیر نیست و بحث بر سر همان کشمکش سیاسی است که گفتم.

دری با اشاره به اینکه برای دولت‌هایی که سر کار می‌آیند، نه سریال و نه حتی سرگرم‌کردن مردم هیچ کدام مهم نیست، اضافه می‌کند:برای دولت‌ها فقط تبلیغ کردن برای خودشان مهم است اما صدا و سیمایی که می‌گوید من از دولت مستقلم و سیاست‌های کلی نظام را تبلیغ می‌کنم، باید آنقدر توانایی داشته باشد که کاهش بودجه برایش مشکلی پیش نیاورد.

فرهنگ، سیاست و اقتصاد هرسه ضررمی‌کنند

زینب تقوایی تهیه‌کننده تلویزیون با ابراز نگرانی از شنیدن این خبر، این تصمیم را امری غیر طبیعی می‌داند و از حوزه فرهنگ به عنوان یک حوزه مظلوم یاد می‌کند.

وی می‌گوید: من نمی‌دانم چرا دولت ما همیشه فکر می‌کند زورش در اولین قدم فقط باید به حوزه فرهنگ برسد؟ دولت دارد با این کار عملاً فرهنگ را نادیده می‌گیرد و این قضیه می‌تواند صدمان جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی اضافه می‌کند:در همه دنیا وقتی کشورها می‌خواهند به سمت توسعه پایدار بروند، اگر فرهنگ‌ با اقتصاد و سیاست پیش نرود، هر سه حوزه‌ متضرر خواهند شد. فرهنگ در همه جای دنیا، همپای اقتصاد حرکت می‌کند و این بی توجهی در کشور ما به خاطر این است که مدیران ما به حوزه‌های اقتصادی و سیاسی هم اشرافی ندارند.

وی افزود: صدا و سیما یکی از ارکان اصلی فرهنگی است که با جامعه در ارتباط است برای این فکر می‌کنم این تصمیم می‌تواند بودجه اقتصادی صدا و سیما را به مخاطره بیندازد و به مرور باعث کاهش تولیداتش شود و همین طور باعث کم شدن و از بین رفتن تبلیغات و حامیان مالی شود. شما خودتان می‌دانید که در صورت بروز چنین اتفاقی چه پیامدهایی منتظر رسانه ملی خواهد بود. درست است که الان صدا و سیما بخشی از درآمدهایش را خودش تأمین می‌کند ولی به خاطر وسعت سازمان و گستردگی رسالتی که دارد، باید از حمایت دولت بهره‌مند شود.

تقوایی تأکید می‌کند: متأسفانه موردی که خیلی اهمیت دارد و اصلاً در این تصمیم هیچ توجهی به آن نشده است این است که برنامه‌سازی در صدا و سیما با محدودیت‌هایی مواجه است. ما از ارگانی که تا حد زیادی در فعالیت‌های بیرونی‌اش محدودیت دارد نباید توقع داشته باشیم که تابع یک اقتصاد آزاد باشد و تا زمانی که این اتفاق برایش نیفتاده است باید برای تأمین بودجه به آن کمک شود. من نمی‌دانم آن‌هایی که می‌خواهند به لحاظ مالی صدا و سیما را تضعیف کنند، آیا فکر دیگری برای این جایگزینی فرهنگی دارند یا نه و فقط این هم یکی از آن تصمیماتی است که بی‌برنامه گرفته شده است. به این راحتی که نمی‌شود در خصوص فرهنگ صحبت کنیم. این‌همه هزینه‌هایی که کشور ما داده و هنوز هم شاهد آن هستیم برای این است که درزیر ساخت‌های فرهنگی‌مان کم گذاشته‌ایم.

منبع: روزنامه قدس
Share/Save/Bookmark