توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62068
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۴
رئیس صندوق رفاه دانشجویان خبر داد
افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی اجاره بهای خوابگاه‌ها/دانشگاه آزادی‌ها بیشترین بدهکاران صندوق رفاه
افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی اجاره بهای خوابگاه‌ها/دانشگاه آزادی‌ها بیشترین بدهکاران صندوق رفاه
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: میزان افزایش نرخ ژتون تغذیه دانشجویان نیز در کمیسیون تخصصی صندوق در حال بررسی است که تا قبل از آغاز سال تحصیلی میزان این افزایش اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر مطیعی در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری برگزار شد، عدالت محوری در توزیع منابع صندوق را یکی از اصلی ترین رویکردهای این صندوق عنوان کرد و گفت: براساس این رویکرد، منابع صندوق رفاه دانشجویان در حوزه ارتقاء کیفی و کمی سراهای دانشجویی، آشپزخانه‌ها، تغذیه و وام‌های پرداختی باید براساس عدالت بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور توزیع شود. با توجه به محدودیت میزان منابع صندوق رفاه دانشجویان، لازم است توزیع این منابع نیز با تناسب خوبی بین دانشجویان براساس نیازها و اولویت‌ها صورت گیرد. در این راستا سعی می‌کنیم از حداکثر ظرفیت‌های قانونی مصور در اسناد بالادستی نظیر قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی این صندوق در کنار کمک‌های که از طریق مشارکت‌های مردمی و خیریه صورت می‌گیرد با توزیع بهتری اتفاق بیفتد.

وجود دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع سرای خوابگاهی در کشور

وی در ادامه با اشاره به وجود دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع سرای دانشجویی در کشور امسال توانستیم با حمایت‌های وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان حدود ۱۲ هزار متر مربع به این فضاها اضافه کنیم. به طوری که ۴ خوابگاه از این خوابگاه‌ها وقفی و خیریه ساز هستند و مابقی به صورت خوابگاه‌های استیجاری یا ساخت خوابگاه جدید اضافه شده است.

۶۵ درصد خوابگاه‌های کشور فرسوده هستند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین با تاکید بر این که ۶۵ درصد خوابگاه‌های دانشجویی عمر بالای ۲۰ سال دارند گفت: چالش اساسی که ما در حوزه خوابگاهی داریم قدمت بالای بیش از ۶۵ درصد خوابگاه‌های دانشجویی در کشور است در واقع این رقم باعث می‌شود هزینه تعمیر،تجهیز و نگهداری زیادی بر وزارت علوم تحمیل شود.

دکتر مطیعی همچنین از پرداخت ۶۰ میلیارد تومان در قالب تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه تحت پوشش برنامه نوسازی و ارتقا در حال انجام است. و براساس آن بخشی از خوابگاه‌های دانشجویی بازسازی می‌شوند.

اعتبار ۳۳ میلیاردی صنعتی سازی آشپزخانه‌ها

به گفته وی با اشاره به وجود ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت آشپزخانه‌های دانشگاه‌های کشور گفت: امسال ۴۴ هزار متر مربع در قالب ۳۳ میلیارد تومان اعتبار از آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها صنعتی شدند و این برنامه به صورت طرح‌های مشارکتی بین صندوق و دانشگاه‌ها تامین می‌شود و صندوق رفاه ۶۰ درصد سهم خود را خرداد ماه پرداخت کرد و اگر دانشگاه‌ها نیز سهم خود را پرداخت کنند مابقی سهم صندوق تا شهریور ماه پرداخت خواهد شد.

افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی وام شهریه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین به برنامه‌های صندوق در حوزه وام‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی اعم از وام مسکن، ازدواج، دکتری، تحصیلی و غیره پرداخت شده است.

وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی ۹۸ و ۹۷ علیرغم محدودیت های که داشت بیش از ۶۰ درصد افزایش پرداخت وام‌ها را رغم زد به طوری که وام دکتری از ۶۰۰ هزار به یک میلیون تومان و وام شهریه برای مقاطع مختلف تحصیلی ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشت.

بازگشت هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق رفاه دانشجویان

دکتر مطیعی در خصوص مطالبات صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: من در سال ۹۳ که در این صندوق حضور داشتم حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان مطالبات صندوق از دانش آموختگان را شاهد بودم که این اقدام در سال‌های بعد براساس اقداماتی که صندوفق در حوزه جمع آوری اطلاعات این افراد از طریق سایت هدفمندی یارانه‌ها به دست آورد توانست بیش از هزار میلیارد تومان از مطالبات را عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله داشتند بازگرداند.

دانشگاه آزاد بزرگترین بدهکار صندوق رفاه دانشجویان

به گفته مشاور وزیر علوم افزایش میزان وام‌های پرداختی صندوق رفاه دانشجویان طی چهار سال گذشته که براساس آن حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان به دانشجویان پرداخت شد از طریق مطالبات بازگشتی به صندوق رفاه دانشجویان صورت گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به مطالبه ۸۸ میلیارد تومانی صندوق رفاه دانشجویان ناشی از معوقات برگشتی به این صندوق گفت: به ترتیب دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی و کابردی و دانشگاه‌های دولتی بزرگترین بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان به حساب می‌روند.

دکتر مطیعی با تاکید بر این که دانشجویان و دانش آموختگان باید در باز پرداخت مطالبات خود توجه لازم را داشته باشند گفت: منابع صندوق رفاه دانشجویان متعلق به همه دوره‌ها و همه نسل‌ها است وبه نسل قبلی یا امروز تعلقی ندارد بلکه نسل‌های آینده نیز از این منابع استفاده کنند امیدوارم که وام گیرندگان صندوق با تعهد بیشتری این مطالبات را پرداخت کنند.

افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی اجاره بهای خوابگاه‌های

دکتر مطیعی همچنین از افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: نرخ تغذیه دانشجویان به دلیل افزایش قیمت‌های مواد غذایی و بالا رفتن نرخ ارز برای سال جاری نیز افزایش خواهد یافت اما در این زمینه هنوز تصمیم گیری نشده است و با وجود برگزاری جلسات متعدد با معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها در کمیسیون دایمی تخصصی در حال بررسی می باشد که تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید نرخ آن اعلام می‌شود.

مشاور وزیر علوم همچنین توسعه زیرساخت‌های ورزشی در خوابگاه‌های دانشجویی را از اولویت‌های دیگر صندوق رفاه دانشجویان عنوان کرد و گفت: براین اساس اتاق‌های تندرستی، تجهیز سالن‌های ورزشی و دفاتر مشاوره و غیره در اولویت بعدی برنامه‌های صندوق قرار گرفته است و ما براین اساس طرح‌هایی که از قبل در این زمینه با دانشگاه‌های شروع کرده بودیم را ادامه خواهیم داد و به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

دکتر مطیعی با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تعداد متقاضیان غذای دانشجویی در دانشگاه‌ها، همزمان با بالا رفتن قیمت مواد غذایی گفت: پیش بینی ما این است که برای سال جاری حدود ۱۲۴ میلیون پرس غذا در وعده‌های مختلف بین دانشجویان توزیع شود و برنامه ریزی‌های ما با فرض افزایش ۵۰ درصدی غذاخواران صورت گرفته است. در واقع با افزایش فشار اقتصادی در جامعه میزان تقاضای غذای دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها ۷۰ تا ۷۵ و در برخی دیگر تا ۸۵ درصد با افزایش مواجه بودند این در حالی است که در سال‌های گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویان متقاضی غذایی دانشجویی بودند.

دکتر مطیعی خاطر نشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان در حال حاضر حدود ۹۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ، تجهیز و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی نیاز دارد که تامین آن بسیار مشکل است.

تقاضای بیش از ۲۷۰۰ دانشجو برای دریافت خوابگاه متاهلی

وی با اشاره به تقاضای ۲۷۰۰ دانشجویی متاهل برای دریافت خوابگاه‌های متاهلین در دانشگاه‌ها نیز گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ ظرفیت برای خوابگاه‌های متاهلین در دانشگاه‌ها وجود دارد و بیش از ۲۷۰۰ دانشجو نیز متقاضی این خوابگاه‌ها هستند البته قطعا تعداد تقاضا بیشتر از این میزان است که البته این تعداد افزاد متقاضی با احتساب تقاضای آنها برای دریافت وام مسکن اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: برای تامین هر خوابگاه متاهلی برای زوج ما ۴۵ متر مربع باید فضا داشته باشیم که با توجه به میزان تقاضا مجموعا ۱۲۱ هزار متر مربع مساحت برای خوابگاه‌های باید تاسیس شود. اگر متوسط هزینه ساخت هر متر حدود سه میلیون و ۵۰۰ تومان هزینه صرف شود قطعا بیش از ۴۲.۵ میلیارد تومان باید اعتبار وجود داشته باشد بنابراین تامین این میزان اعتبار لازم است.

تخصیص حدود ۲۵ درصد بودجه جاری صندوق رفاه دانشجویان

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان با تاکید بر این که تاکنون ۲۵ درصد بودجه این صندوق با احتساب طرح‌های سازمان برنامه و بودجه تامین شده است گفت: در کل میزان مطالبات صندوق رفاه دانشجویان از سازمان برنامه و بودجه و همچنین درآمدهای حاصل از سایر مطالبات حدود ۶۶۱ میلیارد تومان است که البته تاکنون حدود ۲۵ درصد بودجه صندوق اختصاص یافته است.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark