توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30478
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۲
نیوزویک: عربستان در سر بریدن چیزی از داعش کم ندارد/غرب اقدامات متحد خود را نادیده می‌گیرد
هفته‌نامه نیوزویک در تحلیلی به رفتارهای متناقض آمریکا اشاره کرد و نوشت در حالیکه سربریدن‌های داعش منفور است اما واشنگتن و اتحادیه اروپا سربریدن در عربستان را نادیده می‌گیرند و چشمان خود را بر آن می‌بندند.
نیوزویک: عربستان در سر بریدن چیزی از داعش کم ندارد/غرب اقدامات متحد خود را نادیده می‌گیرد
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خط نیوز ، تشدید جنگ علیه تکفیری‌های «داعش» به دنبال نفرت گسترده از سربریدن هولناک دو خبرنگار آمریکایی که در شبکه یوتیوب قرار گرفته بود، صورت گرفت. از زمان انتشار آن دو نوار ویدئویی، دو امدادگر انگلیسی نیز به سرنوشت وحشتناک مشابهی دچار شدند و یک آمریکایی دیگر نیز توسط گروگانگیران تروریست بعنوان نفر بعدی که قرار است به سرنوشت مشابهی دچار شود، در لیست قرار گرفت.

مجله نیوزویک در مطلبی تحت عنوان «عربستان در سر بریدن چیزی از داعش کم ندارد»، با این مقدمه به اقدامات تروریستی تکفیری‌های داعش در سربریدن گروگانهایی که در دست دارند، اشاره کرده و نوشته است، علیرغم این همه خشمی که از این سربریدن‌های داعش در سراسر جهان برانگیخته شد، سربریدن یک امر روال در عربستان سعودی است که یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان عرب آمریکا به حساب می‌آید.

به نوشته نیوزویک، در عربستان سعودی، افراد برای جرایمی چون مخالفت سیاسی سربریده می‌شوند و مطبوعات بین‌المللی کمتر توجهی به این مسئله می‌کنند. در واقع، از ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون، ۵۹ نفر در عربستان با شمشیر گردن زده شده‌اند.

این مجله آمریکایی سپس به توصیف پروسه اجرای حکم اعدام از طریق بریدن سر افراد با شمشیر پرداخت و نوشت که سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر به شدت اقدام عربستان در سربریدن افراد را محکوم کرده است و اخیراً بیانیه‌هایی را صادر کرده است که نشان می‌دهد در ماههای اخیر این اقدام در عربستان افزایش داشته است.


نیوزویک نوشت، به دنبال ماه مبارک رمضان که از ماه ژوئن تا ژوئیه می‌باشد، ۳۱ نفر بین ۴ آگوست و ۲۲ سپتامبر سربریده شدند که مورد آخر به اتهام سحر و جادوگری بود.

این گزارش سپس با اشاره به این موارد و بی‌توجهی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به اینگونه اقدامات آمریکا نوشت که این یک معما است که چرا آمریکا و اتحادیه اروپا که به شدت حامی رژیم عربستان سعودی با ثروت‌ سرشار نفتی دارد و دارای اهمیت راهبردی و نظامی می‌باشند، به طور آشکارا اینگونه اعدام هولناک و قرون وسطی عربستان را محکوم نمی‌کنند.

در ماه سپتامبر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد و با دیپلمات‌های این کشور دیدار کرد. این دیدار در زمانی صورت گرفت که آمریکا در صدد ایجاد ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش بود، اما در این دیدار هیچ اشاره‌ای به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی نشد.

این مجله آمریکایی سپس به رفتار متناقض آمریکا در قبال کشورهایی که همپیمان این کشور نیستند اشاره کرد و نوشت که به طور واضح معیارهای متناقضی وجود دارد. بعنوان مثال، ایران که رقیب ژئوپالتیکی عربستان در خاورمیانه است، در اغلب موارد توسط سیاستمداران آمریکایی چون سناتور «جان مک کین» بعنوان ناقض حقوق بشر دیده می‌شود اما ایران که «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را «محور شرارت» خوانده بود، در واقع در مقایسه با عربستان، پروسه سیاسی دموکراتیک‌تری دارد.

این گزارش اینگونه ادامه می‌دهد، بنابراین، به چه دلیل وقتی موضوع به عربستان مربوط می‌شود، چشم‌ها بر روی اقدامات این کشور بسته می‌شود؟ سربریدن‌های داعش منفور است اما سربریدن‌های عربستان نادیده گرفته می‌شود.

«لینا خطیب» عضو مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت در اینباره می‌گوید: «به نظر می‌رسد ارتباطی بین محکوم کردن اقدامات داعش توسط عربستان سعودی و اقدامات خود عربستان وجود ندارد. ریاض بیانیه‌هایی علیه داعش صادر می‌کند، اما این در حالی است که زندانیان خود را به مرگ محکوم می‌کند، که این نمایانگر این است که این محکوم کردن‌ها درباره خود خشونت نیست بلکه در واقع درباره مشروعیت است. خشونت عربستان مجاز است اما خشونت توسط دیگران قابل پذیرش و مجاز نیست.»

نیوزویک پایان گزارش خود را اینگونه نتیجه‌گیری کرد، عربستان سعودی یک همپیمان مهم آمریکا در مبارزه علیه داعش به حساب می‌آید بنابراین اعدام‌های عمومی عربستان در حالیکه مورد محکومیت آمریکا و اروپا قرار نمی‌گیرد، احتمالاً بدون کنترل باقی می‌ماند.

یکی از اعضای سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که اگر آمریکا و دیگر دولت‌های غربی می‌خواهند که نگرانی‌های آنها درباره حقوق بشر در منطقه از جمله خشونت‌هایی که توسط داعش انجام می‌گیرد، جدی گرفته شود، باید استانداردهای مشابه را برای نزدیک‌ترین همپیمانان خود نیز اعمال کنند.


Share/Save/Bookmark