توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44158
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
خوشرو در شورای امنیت سازمان ملل:
ایران از صلح، ثبات و امنیت افغانستان حمایت می‌کند
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: ایران ضمن حمایت از هر گونه تلاش دولت افغانستان برای برقرار صلح؛ اقدامات تروریستی طالبان و دیگر گروه های افراطی را محکوم می کند.
ایران از صلح، ثبات و امنیت افغانستان حمایت می‌کند
به گزارش خط نیوز به نقل از مرکز دیپلماسی و اطلاع رسانی وزارت امورخارجه، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست سه ماهانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان شرکت و سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: بر اساس آخرین گزارش دبیر کل، متاسفانه افغانستان همچنان با چالش های عمده امنیتی روبرو است و درگیری های مسلحانه در این کشور حدود ۲۴ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش نشان می دهد و این در حالی است که میزان این درگیری ها در سال گذشته نیز از سال ۲۰۰۱ بی سابقه بوده است و افغانستان پس از گذشت بیش از یک دهه ازحمله به آن هنوز به امنیت دست نیافته است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: چشم انداز گفتگوهای مستقیم با طالبان همچنان در ابهام است. ایران ضمن حمایت از هر گونه تلاش دولت افغانستان برای برقرار صلح؛ اقدامات تروریستی طالبان و دیگر گروه های افراطی را محکوم کرده و هرگونه همکاری با این گروه ها را بر خلاف مسیر برقراری صلح در افغانستان می داند.

وی افرود: جمهوری اسلامی ایران در نشست های پیشین نسبت به ظهور و رشد داعش و شاخه های آن مانند داعش خراسان در افغانستان هشدار داده بود. اقدام تروریستی حمله به تظاهرات مردم هزاره در روز دوم مرداد ماه سال جاری که داعش خراسان مسئولیت آن را بر عهده گرفت نشانه دیگری از خطر و تهدید داعش و شاخه های آن مانند نهضت اسلامی ازبکستان و نهضت اسلامی ترکستان شرقی است که باید بصورت جدی و در چارچوب مبارزه بین المللی با تروریزم به آن توجه کرد. امروز دولت وحدت ملی افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارد و جامعه بین المللی باید این دولت را در مبارزه با تروریزم و افراط گرایی و رویارویی با چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با تاکید بر این نکته که ایران همکاری های اقتصادی با افغانستان را به عنوان رهیافتی به صلح و امنیت در افغانستان می بیند، گزارشی از کمک های فراوان کشورمان جهت اجرای زیر ساخت ها، طرح های توسعه ای، مبارزه با مواد مخدر و راه حلهای پایدار برای پناهندگان افغانی ارائه داد و گفت ایران به تکمیل بیش از ۳۰۰ طرح عمرانی در افغانستان کمک رسانده و در جهت ظرفیت سازی نیروی انسانی هر ساله صدها فرصت آموزشی در اختیار اتباع افغانی قرار می دهد.

وی همچنین اقدامات مشترک جهت اجرای موافقتنامه های سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار را برشمرد و همچنین به طرح های تکمیل خطوط آهن خاف به هرات و خط آهن میل ۷۸ در استان فراه و پل دوم رودخانه هیرمند و راه اندازی کریدور تجاری میان سه کشور هند، افغانستان و ایران بعنوان نمونه هایی از فعالیت ها در جهت تقویت ارتباط افغانستان با بازارهای جهانی اشاره کرد.

سخنران کشورمان افزود: همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر نه تنها به عنوان یک معضل اجتماعی بلکه به عنوان مبارزه با یکی از منابع مالی تروریزم نیز در دستور کار ما با افغانستان قرار دارد و نیازمند حمایت جامعه بین المللی است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی؛ این امر را نشانه آماده نبودن شرایط داخلی در افغانستان برای پذیرش پناهندگانی که تاکنون بازگشته اند دانست و خواستار یک طرح همه جانبه برای ادغام این افراد درجوامع محلی خود گردید و افزود در عین حال دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان به ادامه خدمات خود به ویژه در زمینه آموزش، بهداشت و درمان حتی برای کودکان مهاجرین غیر قانونی ادامه می دهد.
Share/Save/Bookmark