توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65218
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲
عضو مجمع نمایندگان استان:
از مرزهای کرمانشاه بهره چندانی نبرده‌ایم
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه معتقد است، مرزها ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی استان است، اما تاکنون بهره چندانی از آن نبرده‌ایم.
از مرزهای کرمانشاه بهره چندانی نبرده‌ایم
شهریار حیدری با حضور در دفتر ایسنای کرمانشاه به تشریح برخی از مهمترین مشکلات استان و حوزه انتخابیه‌اش و بیان راهکارهای رفع این مشکلات پرداخت.

از "مرز" بهره چندانی نبرده ایم

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس با اشاره به ظرفیت های غنی مرز برای ایجاد رونق اقتصادی در استان، گفت: تجربه 25 ساله کار علمی و مدیریتی‌ام در حوزه مرز باعث شده تهدیدها و فرصت های مرز را به خوبی بشناسم و از روی همین شناخت می گویم که از مرزهای استان بهره لازم را نبرده ایم و ضعف های جدی در حوزه بهره برداری از این ظرفیت ارزشمند داریم.

حیدری تصریح کرد: مرزها در دوران جنگ تحمیلی یک تهدید بزرگ برای کشور و استان بود، اما با پایان گرفتن جنگ، این تهدید عملا تبدیل به یک فرصت بی نظیر برای استان شد که امروز اثرات آن بر اقتصاد کشور و استان مشهود است.

وی افزود: امروز از طریق همین مرزها است که رابطه عمیق با کشور عراق داریم، کشوری که تا 60 سال آینده همچنان به واردات ایران نیاز خواهد داشت.

حیدری با اشاره به 371 کیلومتر مرز مشترک استان کرمانشاه با کشور عراق گفت: ما شش مرز و گذر مرزی داریم که پنج مورد آن رسمی شده و مرز تیله کوه هم در آینده ای نزدیک بازگشایی می شود، اما متاسفانه علی رغم این ظرفیت بزرگ هنوز استان بهره ای که باید را از مرزها نبرده است.

ضعف عملکرد "اتاق بازرگانی" و "گمرکات" در مرزها

وی تصریح کرد: اعتقاد من این است، زمانی بهره کافی را از مرز می توانیم ببریم که تمام رویه های گمرکی که 14 رویه را شامل می شود در مرزهای استان ایجاد و اجرا شود که در اینصورت ظرفیت موجود مرزهای استان حداقل تا چند برابر افزایش پیدا می کند.

حیدری به دو ضعف اصلی در حوزه مرزهای استان اشاره کرد وافزود: اولین ضعف به عملکرد اتاق بازرگانی استان برمی‌گردد، چرا که نتوانسته آنطور که باید ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه برقرار کند و ضعف دوم به عملکرد گمرکات استان برمی گردد، چرا که مدیریت و اجرای رویه‌های گمرکی در مرز برعهده این نهاد است.

وی تاکید کرد: اگر این دو بخش به شکل قوی عمل کرده و با هم پیش روند، امروز بخشی از جمعیت بیکار استان که بسیاری از آنها به استانهای دیگر کوچ کرده اند می توانستند در همین استان و در همین مرزها مشغول به کار شوند و قطعا استقرار جمعیت و اشتغال آنها در مرز می توانست جمعیت پایدار را در مرز مستقر و از این طریق امنیت پایدار در مرز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه راه اندازی منطقه ویژه و آزاد به بهانه وجود همین مرزها در دستور کار قرار گرفته گفت: متاسفانه در بحث منطقه ویژه هنوز فقط یک اسم داریم و عملا کاری صورت نگرفته است، فقط زمین می فروشند و پول می گیرند، همین و این رویه را نمی توان عملکرد منطقه ویژه دانست.

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه با بیان اینکه در مجموع مسئولان ما در استان هنوز سیاست مرزی را خوب نمی شناسند و نتوانسته اند آنطور که باید از ظرفیت های مرز بهره بگیرند، تصریح کرد: صحبت های بسیاری با مقامات ومسئولان استانی و کشوری داشته ایم و برای رفع مشکلات مرز و بهره گیری از این ظرفیت هم مسئولان کشوری و هم مسئولان استانی باید نگاه و توجه ویژه با رویکرد اقتصادی به مرزهای کرمانشاه داشته باشند.

"منطقه آزاد قصرشیرین" در مرحله بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است

این نماینده مجلس در ادامه در خصوص روند تصویب منطقه آزاد قصرشیرین هم گفت: این منطقه به همراه هفت منطقه آزاد دیگر کشور در قالب لایحه ای به مجلس ارائه و به تصویب رسید، اما این مصوبه در شورای نگهبان رد شد که دلایل خاص خود را داشتند و با رفت و برگشت های بسیار نهایتا به مجمع تشخیص مصلح نظام تحویل شد.

وی افزود: هم اکنون راه اندازی این هشت منطقه آزاد در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارند و در حال رای نی هستیم تا مجمع نمایندگان بتوانند دیدارهایی با مسئولان مجمع داشته و در خصوص راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین موافقت آنها را جلب کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از ضعف های این لایحه، پیشنهاد ایجاد همزمان هشت منطقه آزاد در کشور در قالب یک لایحه بود، چرا که واقعا ضرورتی برای برخی از این مناطق آزاد وجود ندارد و همین امر هم یکی از دلایل رد مصوبه در شورای نگهبان بود.

وی افزود: پیشنهاد داریم که این مناطق بصورت جداگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرند تا قدرت توجیه مجمع نمایندگان استان هم در این زمینه بالا رود و بتوانیم درنهایت شاهد راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین باشیم.

حیدری به کارکرد متفاوت منطقه آزاد نسبت به مناطق ویژه هم اشاره کرد وافزود: با راه اندازی منطقه آزاد، منطقه ویژه هم می تواند در دل این منطقه کار خود را انجام داده و تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت.



مردم و دولت باید برای احیای "نفت شهر" با هم راه بیایند

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در ادامه در تشریح مشکلات بازسازی نفت شهر و روند بازگشت مردم این منطقه گفت: نفت شهر سالها در حریم امنیتی مرز قرار داشت و نهایتا در سال 1390 از طریق ستاد کل نیروهای مسلح از حریم مرز خارج شده و قرار شد یک سری عملیات های عمرانی در آنجا با هدف برگشت مردم به منطقه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در این بین مردم نفت شهر درخواست امضا و اثرگشت زدند که اگر تنها اجازه برگشت به آنها داده شود، آنها خود در امر بازسازی نفت شهر مشارکت می کنند، اما همین که اجازه به آنها داده شد، مردم منطقه خواستار ساخت رایگان واحدها شدند و از طرفی درخواست داشتند که هر نفری که به منطقه برم یگردد باید در پروژه خط انتقال نفتِ «نفت شهر» مشغول به کار شود که این امر مقدور نبود.

حیدری تصریح کرد: از طرف دیگر دولت هم قرار بود احداث و بهره برداری از سد "شرفشاه" را انجام دهد تا چند هزار هکتار از زمین های نفت شهر از آن بهره مند شده و امکان کار کشاورزی فراهم شود که این اقدام صورت نگرفت.

حیدری با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در نفت شهر، تصریح کرد: بخشی از واحدهای احداثی برای واگذاری به مردم محروم است و نمی توان آنها را به مردم عادی واگذار کرد و در مجموع این تناقضات موجب شده که هنوز مردم نفت شهر نتوانند به این منطقه برگردند.

وی افزود: دولت باید سد شرفشاه را راه اندازی کرده که زمین های منطقه از آن بهره مند شوند و از طرفی مردم باید در ساخت و سازها همکاری کنند و در کنار اینها وجود معبری مرزی در این منطقه که امکانات فعالیت های مرزنشینی را ممکن می کند می تواند ظرفیت خوبی برای مردم نفت شهر رقم بزند.

حیدری تصریح کرد: هم مردم و هم دولت باید پای کار باشند تا نفت شهر دوباره احیا شود. البته معتقدم برای مردم نفت شهر باید مشوق هایی در نظر گرفته شود.

آبِ "گرمسیری" کنارِ زمین‌های کشاورزی جریان دارد، اما از آن بی بهره ایم!

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مزایای بسیار احداث سامانه گرمسیری در منطقه گفت: سامانه گرمسیری طرح بزرگی است که حاکمیت برای آن زحمات بسیاری کشیده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون سهم کم استان کرمانشاه از این سامانه، افزود: در نهایت قرار شد 37 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرپوشش این سامانه قرار گیرد که 23 هزار هکتار از آن تا به امروز افتتاح شده است، اما متاسفانه هنوز از این 23 هزار هکتار بهره نبرده ایم، چرا که نه وزات نیرو که مسئول انتقال آب و احداث کانالهای اصلی است کار خود را به خوبی انجام داده و نه وزارت جهاد کشاورزی که مسئول احداث کانالهای فرعی است این کار را به اتمام رسانده است.

حیدری تصریح کرد: این سامانه فرصت خوبی برای منطقه است، اما در حال حاضر با وجود اینکه آب در کنار زمین های کشاورزی جریان دارد، اما به دلیل عدم احداث کانالهای پایین دست عملا اراضی کشاورزی از آن بهره ای ندارند. سرمایه گذاری بسیاری برای آن صورت گرفته و باید هرچه سریعتر دو وزارت مذکور اقدامات خود در خصوص این پروژه را تکمیل کنند.

وی یادآور شد: همچنین 7500 هکتار از اراضی حاصلخیز منطقه از این طرح جامانده بود که در سفر وزیر جهادکشاورزی به استان صورت جلسه شد که با چهار امضای استاندار کرمانشاه، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، وزیر نیرو و وزیر کشاورزی این اراضی هم تحت پوشش طرح قرار گیرند.

Share/Save/Bookmark