توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54445
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۳
زنگ خطری که اگر شنیده نشود
زنگ خطری که اگر شنیده نشود
این روزها مصرف دخانیات یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری ها و رو به افزایش است و گرایش جوانان و نوجوانان و متاسفانه دختران نیز به سیگار زنگ خطر را به صدا درآورده است.


به گزارش ایرنا، کوچه پس کوچه های شهر را که مینگری برای عبور از آنها باید ابتدا تفحص کوچکی انجام دهی چرا که پر شده اند از نوجوانان و جوانانی که گوشه دنجی را پیدا کرده اند و حلقه های دود سیگار را با ولع قورت می دهند.
کوچه های کم رفت و آمد به پاتوق جوانان سیگاری تبدیل شده، جوانانی که در واقع نوجوان هستند و هنوز راه بسیاری را برای ادامه زندگی دارند اما با اعتیاد به سیگار که زمینه مصرف بسیاری از مواد دیگر را فراهم می کند این مسیر را برای خود، خانواده و جامعه سخت تر کرده اند.
در گذشته افراد حریم خود را با جامعه حفظ می کردند اما اکنون در مجامع عمومی شاهد مصرف سیگار و حتی مصرف مواد مخدر جوانان بسیاری هستیم که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی بسیاری نیز شده اند.
چندی پیش بهمراه خانواده به یکی از پارک های قدیمی و بسیار زیبای شهر ایلام رفتم اما با صحنه های بسیار تلخی مواجه شدم، شاهد زنان و دختران جوانی بودم که بدون توجه به اطرافیان در حال مصرف مواد مخدر بودند و سوالات بسیاری را در ذهن هر بیننده ای تداعی می کرد.
استعمال دخانیات زنگ خطری است که اگر شنیده نشود آسیب های زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.
یکی از جوانانی که تازه پشت لبش سبز شده، می گوید: من هیچ وابستگی به سیگار ندارم و گاهی بصورت تفریحی یا در جمع دوستانم مصرف می کنم.
آریا . ش افزود: سیگار برای جوانان نوعی سرگرمی است که به آنان احساس بزرگی می دهد و هیچ ربطی به مصرف مواد مخدر ندارد.
وی در خصوص شرایط نسل جوان گفت: نسل جوان امروزی با گذشته تفاوت دارد و والدین نیز باید شرایط آنان را درک کنند چرا که با امر و نهی کردن بسیار راه به جایی نمی برند و جوان کار خود را انجام می دهد.
آریا در خصوص اطلاع خانواده از مصرف سیگارش افزود: اگر اطلاع داشته باشند مسلما مخالفت و شاید هم تنبیه نیز بدنبال داشته باشد و همین موضوع سبب شده که وابستگی زیادی به سیگار نداشته باشم.
جوان دیگری در این رابطه گفت: مصرف سیگار من به استرس داشتنم بستگی دارد در صورتیکه در مورد موضوعی استرس داشته باشم بشدت به سمت سیگار گرایش پیدا می کنم.
میثم. ق افزود: بیشتر استرس من بخاطر بیکاری است از آنجایی که تازه تحصیلات دانشگاهیم به پایان رسیده اما فکر نداشتن کار و آینده ای نامشخص باعث افزایش استرس و کشیده شدن من به سمت سیگار می شود.
به سراغ دختر جوانی میروم که از مصرف سیگار و مواد مخدر وی اطمینان دارم که در این خصوص می گوید: ابتدا برای تفریح و کنجکاوی به سراغ سیگار رفته و پس از آن که به مذاقش خوش آمده به اینکار ادامه داده است.
فاطمه. ق افزود: پس از ارتباط با دوستان ناباب به مواد مخدر نیز آلوده شده و اکنون راهی برای بازگشت ندارد.
وی گفت: با تغییر رفتارهایم در خانه و رفت و آمدهای مشکوک، خانواده در جریان کارم قرار گرفتند بارها به کمپ معرفی شدم اما هر بار بیشتر از گذشته به راهم ادامه دادم.
فاطمه اضافه کرد: پس از طرد شدن از سوی خانواده شغلی را برای خود پیدا کرده و در محل کارم زندگی میکنم.
اما مسئولان در خصوص مصرف دخانیات و مواد مخدر چه می گویند

** یافته های پژوهشی دانشگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر بکارگیری شود
استاندار ایلام خواستار استفاده از ظرفیت پژوهشی دانشگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر شد و گفت: شرط موفقیت هر فعالیت ابتدا انجام کار پژوهشی و بومی سازی راهکارهای موجود و سپس نظارت دقیق بر اجرای آن است.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: معضل مواد مخدر از مشکلات مهم جوامع امروزی است که آسیب های بسیاری را به خانواده و جامعه وارد می کند.
وی افزود: اطلاع رسانی و بیان آثار آسیب رسان مواد مخدر نقش مهمی در کاهش گرایش جوانان به مواد مخدر دارد که این امر باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
استاندار ایلام با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به پیشگیری در برنامه های مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر امر مهمی است و بایستی مورد توجه قرار گیرد، در این راستا از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم ‌نهاد و اقشار مختلف جامعه باید بهره‌مند شویم.
سلیمانی دشتکی همچنین بر ضرورت تلاش در راستای جذب اعتبارات استانی از مرکز در حوزه‌های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: اولویت های پژوهشی دستگاه ها اعلام و آمارها بروزرسانی شود.
وی گفت: هرچه هماهنگی بین دستگاه ها در جهت مبارزه با مواد مخدر بیشتر شود توفیق های بیشتری به دست خواهد آمد و همدلی و همفکری دستگاه ها نتایج مثبتی به دنبال دارد.

**مناطق پرخطر ابتلا به مواد مخدر بطور مستمر رصد می شوند
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مناطق پرخطری همچون حاشیه شهرها که از نظر میزان شیوع مواد مخدر مشکلات بیشتری دارند باید بطور مستمر رصد و پایش شوند.
محمد نوذری اظهار داشت: علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد تا به نوعی در بین افراد جامعه فرهنگ صیانت از سلامت از نظر گرایش به مواد مخدر نهادینه شود.
وی ادامه داد: کارهای خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده، اما کافی نیست، باید تمام استان به صورت ویژه در بحث مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند و مناطق پر خطر در اولویت اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی باشند.
وی تاکید کرد: آموزش و آگاه سازی افراد و خانواده ها از خطر اعتیاد به مواد مخدر ضروری است تا به صورت ریشه ای برای پیشگیری از گرایش جوانان اقدام جدی شود.

** کاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان به مصرف دخانیات و مواد مخدر معضلات اجتماعی زیادی بدنبال دارد
سرپرست امور بانوان استانداری ایلام نیز گفت: کاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان و زنان به دخانیات و مواد مخدر علاوه بر خطر بسیار جدی برای خانواده ها، معضلات اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.
مریم شادی وند به نقش خانواده در پیشگیری اولیه از عتیاد اشاره کرد و گفت: آسیب جدی کنونی، ناآگاهی خانواده ها و اعتماد زیاد به فرزندان خود در این امر است، در واقع اعتماد به نفس زیاد کلید ورود به این آسیب است.
وی افسردگی را زمینه ساز بسیاری از آسیب ها بیان کرد و یادآور شد: آگاهی و تسلط خانواده ها بر رفتار نوجوانان و جوانان و بررسی مداوم گروه های دوستانه و اوقات فراغت آنان می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد و گرایش فرزندان به مصرف مواد مخدر داشته باشد.

** 6.3 درصد جمعیت ایلام سیگاری هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: براساس یافته های تحقیقی، حدود 6.3 درصد از جمعیت فعال این استان سیگار و 5.6 درصد نیز قلیان مصرف می کنند.
فهد کمالوندی با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است، گفت: سالانه سه هزار نفر در کشور بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و به عبارتی روزانه 9 نفر جان خود را از دست می دهند.
وی تصریح کرد: ماهیت مواد مخدر در دنیا بخاطر سود سرشار و کلان با گردش مالی 1600 میلیارد دلار معادل 100 هزار میلیارد ریال باعث پویایی و حیات این پدیده شوم شده و هزینه های جانی و مالی بسیاری را برای افراد بدنبال دارد.

** سن شروع اعتیاد در ایلام کمتر از کشور است
وی افزود: حدود 9 هزار نفر در استان ایلام اعتیاد به مواد مخدر دارند که این آمار مربوط به محدوده سنی 15 تا 64 سال است.
وی افزود: میزان کشف مواد مخدر در استان ایلام سال گذشته با افزایش 130 درصدی به نسبت سال ماقبل به 596 کیلوگرم رسید و یک هزار و 245 نفر نیز در این ارتباط دستگیر و 220 منطقه آلوده نیز پاکسازی شد و 9 باند فعال در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در استان منهدم و متلاشی شد.
کمالوندی به حوزه درمان این شورا در استان اشاره کرد و گفت: تعداد مراکز درمان اقامتی اعتیاد 14 مورد است و سال گذشته 2 هزار و 619 نفر به این مراکز مراجعه کردند.
وی تعداد مراکز درمان دارویی را نیز 38 مرکز برشمرد و پنج هزار و 142 نفر از خدمات این مراکز استفاده کرده اند.
استان ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال 95 بیش از 585 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 11 هزار نفر از این تعداد به مواد مخدر اعتیاد دارند.

** 47 درصد مردان ایلامی در معرض دود دسته دوم سیگار هستند
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر 47 درصد از مردان و 30 درصد زنان ایلامی در معرض دود دسته دوم سیگار قرار دارند.
دکتر اسد احسان زاده اظهار داشت: براساس یافته های تحقیقی، حدود 6.3 درصد از جمعیت فعال این استان سیگار و 5.6 درصد نیز قلیان مصرف می کنند.
وی افزود: سیگاری به فردی اطلاق می شود که در طول عمرش 100 نخ سیگار مصرف کرده و در حال حاضر به هر شیوه ای استعمال دخانیات را ادامه می دهد.
به گفته وی دود دسته دوم به دودی اطلاق می شود که سیگار را فرد میکشد ولی دود آن را اطرافیان هم استنشاق میکنند.
دکتر احسان زاده با بیان اینکه استان ایلام جز استان هایی است که کمتر سیگار مصرف می کند، یادآور شد: 30 درصد مردان و 2 درصد زنان در استان ایلام سابقه مصرف دخانیات دارند و 20 درصد مردان و یک درصد زنان ایلامی هر روز سیگار می کشند.
وی ادامه داد: سال 85 تعداد زنان سیگاری در ایلام به یک درصد هم نمی رسید اما اکنون این آمار رو به افزایش است.
دکتر احسان زاده گفت: مصرف دخانیات بین جوانان نیز در حال افزایش است و یک عامل خطر برای ایجاد بیماری های قلبی، عروقی است.
وی به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و افزود: دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است که از عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی, عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده اند.
احسان زاده تاکید کرد: مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف دود بیشتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند و از نظر مواجهه و استنشاق دود هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 تا 200 نخ سیگار دود حاوی مواد شیمایی سرطان زا دریافت می کند.
وی تاکید کرد: ورزش و تحرک بدنی باعث کاهش فشار و تنش ناشی از ترک دخانیات می شود و آرامش عضلانی بهمراه دارد و پس از 6 ماه ترک میزان ناراحتی های مختلف جسمی و روانی در افراد سیگاری به نصف کاهش می یابد.
Share/Save/Bookmark