توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53185
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۶
رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛
برای پیشرفت باید از مدیران خودباور استفاده کرد/از جوانان خرده نمی‌گیرم که چرا جلای وطن می‌کنند
برای پیشرفت باید از مدیران خودباور استفاده کرد/از جوانان خرده نمی‌گیرم که چرا جلای وطن می‌کنند
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مهمترین مشکل در امر توسعه کشور، عدم داشتن اراده در پیشرفت این مرز و بوم است. دعواهای سیاسی در کشور مانع از برنامه‌ریزی‌های دراز مدت می‌شود که حاصل آن تغییر برنامه‌ها و در نهایت عدم دست‌یابی به پیشرفت و توسعه کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، امروز (چهارشنبه سوم مرداد) در آیین اختتامیه هفدهمین "جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی"، اظهار کرد: ما در سطح ارشد نظام بیشتر صحبت می‌کنیم در حالیکه باید در گام اول اراده پیشرفت دانش‌بنیان و سپس برنامه بلند مدت برای دستیابی به این اهداف را داشته باشیم.

طیبی با بیان اینکه باید کشور دانش بنیان اداره شود، اضافه کرد: برای پیشرفت کشور باید از افراد خود باور در پست‌های مدیریتی استفاده شود به گونه‌ای که خودباوری را در مقام عمل در عرصه‌های علمی موفق کسب کرده باشد.

وی ادامه داد: کشور دارای استعدادهای بسیاری است و هیچ مشکلی در توسعه فناورانه در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و مدعی هستیم که فناوری و مهندسی این علم متعلق به ماست اما در هرصورت هر کس که بتواند علم را به خدمت جامعه درآورد توانسته به تولید فناوری کمک کند.

طیبی ابراز کرد: ما در مجموعه جهاد دانشگاهی سعی کرده‌ایم که جوان ایرانی توانمند در انجام کارهای بزرگ در عرصه‌های مختلف فرهنگ، علم و فناوری، کارآفرینی و ... تربیت کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروز هیج مشکلی در زمینه پیشرفت علمی در عرصه‌های مختلف نداریم، گفت: باید در جریان مدیریت کشور تغییری ایجاد کنیم، مدیریت ما مدیریت بسته‌ای است و افرادی در پست‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند که هیچ اعتقادی به استفاده از توان ملی کشور ندارند.

"اقتصاد" و "اشتغال" عمده‌ترین مشکلات کشور

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه سفر یک‌روزه خود به همدان در گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی ، اظهار کرد: به جوانان خرده نمی‌گیرم که چرا تا آخرین لحظه در ایران نمی‌مانند و مشکلات را تحمل نمی‌کنند! جوانان ما تا جایی که بتوانند مشکلات را تحمل کنند، می‌مانند و زمانی که آینده را محدود ببینند، جلای وطن می‌کنند.

دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به اینکه در بخش علم و فناوری دچار مشکلاتی هستیم، گفت: در علم و فناوری مقالات زیادی داریم و دانشگاه‌ها افزایش یافته اما در تبدیل علم به فناوری و استفاده از آن برای ایجاد اشتغال دچار مشکل هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه با وجود تلاش‌هایی که در جهاد دانشگاهی صورت گرفته راندمان کاری‌بسیار پایین است، اظهار کرد: البته با وجود امکانات محدود می‌بینیم کارهایی که در جهاد دانشگاهی انجام شده در مقایسه با دیگر سازمان‌ها بهتر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه علم و فناوری در جهاد دانشگاهی فعالیت‌های خوبی انجام گرفته ونتایج خوبی کسب شده است، افزود: بر اساس نظر سنجی ایسپا، "اقتصاد" و "اشتغال" به‌عنوان عمده مشکلات مملکت شناخته شده و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و اشتغال و سایر حوزه‌ها داریم ناشی از عدم توسعه یافتگی فرهنگ در بخش‌های مختلف است.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: عدم توسعه یافتگی در فرهنگ ملی و هویت ایرانی- اسلامی نیز بخش دیگری است که در این زمینه دچار مشکل هستیم.

طیبی با بیان اینکه عدم موفقیت در حوزه سیاست ، رانت خواری، عدم خودباوری بعضی افراد و برخی مدیران، مشکل در فرهنگ دینی و مشکلات در بخش اجتماعی ناشی ازعدم توسعه فرهنگی است، یادآور شد: توجه کم به قانون‌گرایی و عدم اجرای قانون از سوی برخی افراد نیز در جامعه مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و علت آن به عدم توسعه فرهنگی بر می‌گردد که باید بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال از تبدیل علم به فناوری برای تولید ملی ایجاد می‌شود، اضافه کرد: دیگر باید با اتکا به جوانان و دانشگاه‌ها بازارمان را از اختیار خارجیان خارج کنیم.

طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی برای کاهش این مشکلات تلاش‌های زیادی کرده است، یادآورشد: باید این کارها کیفی ترشده و توسعه یابد و فقط به برگزاری جشنواره‌ها بسنده نشود و بیشتر به کیفیت توجه شود و به دنبال آن باید تاثیر برنامه‌ها بررسی شود.
Share/Save/Bookmark