توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 60790
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱
ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند/ در برجام نتیجه مهم است نه اقدام
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات و انتقادات اخیر مقامات اروپایی از ایران نیز گفت: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند، حتی در حوزه‌هایی که ارتباطی به برجام ندارد.
ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند/ در برجام نتیجه مهم است نه اقدام
به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه از مدرسه علامه حلی بازدید کرد.

ظریف در حاشیه دیدار از مدرسه علامه حلی و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سفر قریب الوقوع شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران گفت: در شرایطی که دولت آمریکا از یک طرف فشارها را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر به‌دروغ ادعا می‌کند که تمایل به مذاکره دارد، جمهوری اسلامی ایران باید نگرش خود و واقعیات را برای دنیا بیان کند، این که نیاز است تا دنیا در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و همچنین در برابر فشارهایی که امروز به همه دنیا وارد می‌کند، واکنش نشان دهد. شما نحوه رفتار آمریکا را با مکزیک دیدید، حتی توافقی که خود آقای ترامپ بعد از نفتا امضا کرده بود ملاحظه کردید که چگونه برای یک موضوع جدید از همان توافق در واقع باج‌خواهی کرد و مجبور کرد دولت مکزیک را که سیاست‌هایش را عوض کند، یا در حوزه‌های دیگر این سیاست را ادامه می‌دهد مانند روشی که با چین اتخاذ کرده و لذا جمهوری اسلامی لازم است که در صحنه سیاسی فعال باشد، ما با کشورهای دوست خودمان گفتگو می‌کنیم؛ مسئولیت‌های خودشان را هم در قبال توافق هسته‌ای و هم در قبال آینده نظام بین‌الملل به آنها توضیح می‌دهیم، اگر اقدامی بتوانند انجام دهند در زمینه متوقف کردن جنگ اقتصادی، به‌خاطر اینکه آنچه اکنون در حال اتفاق افتادن است جنگ اقتصادی آقای ترامپ است و وی صریحاً گفته که "ما وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم".



وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: جنگ اقتصادی معنایش کاملاً مشخص است. در جنگ نظامی شما می‌توانید فقط با نظامیان طرف باشید، اما در جنگ اقتصادی جنگ شما علیه مردم عادی است، و آقای ترامپ این را اعلام کرده است که با مردم ایران سر جنگ دارد، و این را بالاخره ما باید راهی پیدا کنیم تا این واقعیت به دنیا منتقل شود، که به‌نظر بنده سفر آقای هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و سفر آقای شینزو آبه در دو روز آینده و همچنین بعد از آن سفر آقای دکتر روحانی به بیشکک و دوشنبه که فرصت دیدار با رهبران کشورهای مهم را پیدا خواهد کرد، در واقع فرصتی است برای جمهوری اسلامی ایران، هم برای تبیین سیاست‌هایش و هم برای روشن کردن آینده پیشِ‌رو، و هم برای پیدا کردن راه‌حلی برای برخورد با سیاست‌‌هایی که تمام دنیا را هدف گرفته است و هدف آن فقط ایران نیست.

ظریف در ادامه و در واکنش به اظهارات و انتقادات اخیر مقامات اروپایی از ایران نیز گفت: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند، حتی در حوزه‌هایی که ارتباطی به برجام ندارد. سیاست‌های غرب و اروپا در منطقه ما جز خسارت برای منطقه نتیجه‌ای نداشته است. برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کرد‌ه‌اند ولی برخی کشورها این کار را نکرده‌اند. مجموعاً غرب به رژیم‌های خودکامه در منطقه ما اجازه داده تا جنایت انجام دهند، و لذا ضروری است تا این بحث‌ها مطرح شود.

وی در ادامه افزود: اروپایی‌ها به‌عنوان اعضای برجام وظیفه دارند، و خب، اینها (اروپایی‌ها) باید پاسخ دهند که؛ آنچه برجام مشخصاً اعلام می‌کند و همچنین قطعنامه 2231 مطرح کرده و این است که باید شرایط روابط اقتصادی ایران عادی‌سازی شود، چقدر این عادی‌سازی را انجام داده‌اند، در برجام اقدام مهم نیست بلکه نتیجه مهم است، باید بگویند که چه نتایجی گرفته‌اند، این که "ما تلاش کردیم و نشد" ما نیز می‌توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود.

ظریف همچنین درباره اتمام ضرب‌الاجل 60 روزه ایران به اروپا درباره تعدیل تعهدات ایران در برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران در این باره برنامه‌ خود را اعلام کرده است. بعد از 60 روز اقدامات ما در برجام متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

سخنان ظریف در جمع دانش‌آموزان و مدیران مدرسه علامه حلی

همچنین محمدجواد ظریف در جمع دانش‌آموزان و مدیران مدرسه علامه حلی حضور یافته گفت: یکی از روزهای خوب زندگی من را رقم زدید. آنچه دیدم امیدآفرین، انرژی‌بخش و نیروبخش بود؛ که آینده‌سازان کشور دارای آزاداندیشی، آینده‌نگری و اعتماد به نفس هستند و نسبت به مسائل ملی، کشور و اجتماعی دغدغه‌مندند. آنچه امروز دیدم خط بطلانی است بر این ادعا که نسل جوان کشور نسبت به مسائل کشور بی‌توجه است.

وی در ادامه گفت: آنچه امیدبخش است این است که یک دانش‌آموز نخبه خود را از جامعه جدا نبیند، دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه را ببیند؛ ما همه بخشی از جامعه‌ایم و وامدار جامعه‌ایم. امروز شاهد این درک از سوی دانش‌آموزان بودم که باید متکی به خودمان باشیم و برای خودمان طراحی کنیم و وابسته به طراحی‌های دیگران نباشیم؛ در این راه ممکن است خطاهایی هم داشته باشیم ولی نباید مجبور باشیم طراحی‌های دیگران را اجرا کنیم. شما به‌عنوان دانش‌آموز باید در مقام تحلیل‌گر آزاداندیش باشید، همه راه‌حل‌ها و احتمالات را ببینید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: امروز آمریکا در منطقه در موضع قدرت نیست، در موضع ضعف است. در هیچ یک از حوادث سال‌های اخیر در منطقه به اهدافش نرسیده است. اگر حرف از فشار حداکثری می‌زند از روی استیصال و ناچاری است نه از روی قدرت. آمریکا به‌دلیل مقاومت مردم ایران و مردم منطقه نتوانسته است به اهداف خود برسد و مردم بودند که نخواستند سیاست‌های تحمیلی آمریکا را بپذیرند.
Share/Save/Bookmark