توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 40873
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
مراسم تجلیل از افتخار آفرينان برجام؛
روایت روحانی از ایام مذاکرات/در برابر تواضع رهبری سر فرود می‌آورم
رئیس جمهور با بیان اینکه رهبرانقلاب همه تجربه های ذی قیمت خود را در اختیار ما گذاشتند و از ما حمایت کردند، گفت: مذاکره کنندگان تلاش کردند که صحبتی از رهبر انقلاب زمین نماند.
روایت روحانی از ایام مذاکرات/در برابر تواضع رهبری سر فرود می‌آورم
به گزارش خط نیوز به نقل از مهر حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از شهدای هسته ای و دست اندکاران برجام گفت: روز پر افتخاری برای ماست تا ادای وظیفه نماییم نسبت به آنها که رنج و سختی ها و درشتی ها و مشکلات را به جان خریدند تا رنجی از دوش ملت بزرگ ایران بردارند.

روحانی ادامه داد: امروز قرین است با ۱۹ بهمن روزی که نیروی هوایی ارتش با فداکاری و ایثارش در سال ۵۷ کمر قدرت نظامی رژیم استبداد را در هم شکست و در برابر امام راحل و بزرگوار ادای احترام نظامی کرد. آنچنان این حرکت تکان دهنده بود که برای همه نشان قدم هایی نهایی پیروزی یک ملت در برابر استبداد و استعمار بود.

وی تصریح کرد: بر روان بلند اماممان درود می فرستیم که هر چه داریم از استقلال، عزت، پایمردی و اعتماد به نفس از او داریم و درود بر روان پاک همه شهیدان از آغاز نهضت اسلامی در سال ۴۱ تا بهمن ۵۷ و همه آنها که برای استقرار این انقلاب تلاش کردند و شهیدان دفاع مقدس.

رئیس جمهور همچنین از شهیدان فناوری هسته ای تقدیر کرد و گفت: شهیدان فناوری صلح آمیز هسته ای عالمانه، دلاورانه راهی پر خطر را برگزیدند و آنگاه که فهمیدند ادامه راهشان خطرناک است عقب نشینی نکردند.

وی تصریح کرد: اگر ده ها شهید در این راه می دادیم باز هم دانشمندان هسته ای ما راه ملت را رها نمی کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز روز تقدیر از آنهایی است که برای عظمت این ملت شبانه روز تلاش کردند گفت: شک ندارم اگر در این صحنه نمایندگان ملت در برابر قدرت های جهانی پیروز شدند به خاطر خدای حلیم است و همه چیز از اوست.

روحانی گفت: همه توفیقات از او بود، از دعای دلسوختگان، خانواده شهدا و صالحان و به ویژه دعای شب های قدر ماه رمضان که از سوی خداوند اجابت شد. او بود که نظر لطف و رحمت بر ما انداخت و الا ما کجا و پیروزی عظیم یک ملت تاریخ ساز کجا.

وی ادامه داد: امروز روز شکرگزاری در برابر پیامبر و ائمه معصومین و نیز تواضع و فروتنی در برابر ولی الله اعظم که لطف او کارساز بود، است. امروز روز سپاس از ثامن الائمه است که هر آنچه از این کشور داریم از وجود اوست.

رئیس جمهور افزود: امروز روز تشکر از ملتی است که در همه صحنه ها ایستادند. ملتی که هیچگاه در برابر قدرت های بزرگ نترسید و سر فرود نیاورد؛ ۱۵ خرداد، ۱۷ شهریور و ۲۲ بهمن این ملت به تنهایی ایستاد و مقاومت کرد و آن روزی که همه پشت به پشت هم دادند که در جنگ تحمیلی ما را ذلت بکشند این ملت دشمنان را ذلیل کردند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: عملیات ثامن الحجج و شکستن حصر آبادان، پیروزی طریق القدس، فتح المبین، والفجر ۸ و والفجر ۱۰ و در همه صحنه ها پیروزی مردان بزرگ ما از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی بود.

روحانی گفت: هر جا همه ما با هم بودیم پیروز شدیم و هرجا شیطان بین مردم توانست حتی برای چند روز فاصله ایجاد کند ما را از پیروزی دور کرد، یک ملت متحد، بزرگ و سرافراز همیشه افتخارآمیز است.

وی با بیان اینکه روزها و شب های سختی را از پشت سر گذرانده ایم ادامه داد: به همان اندازه که عملیات کربلای ۴ و ۵ سخت بود شب توافق ژنو هم برای ما سخت بود اما ما راه را گم نکردیم، خدا ما را تنها نگذاشت و در کنار لطف او همت و ایستادگی مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری راهگشای ما بود.

رئیس جمهور افزود: هر وقت خواستیم با رهبری جلسه ای بگذاریم جمعی یا فردی در اختیارشان باشیم و یا هروقت مشورت خواستیم، دریغ نکرده و همه تجربه های ذی قیمت خود را در اختیار ما گذاشتند. ما را حمایت کرده و چارچوب های خوبی پیش پای مذاکره کنندگان قرار دادند و چقدر مذاکره کنندگان تلاش کردند که صحبتی از رهبر انقلاب روی زمین نماند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نه من فراموش می‌کنم نه آقای ظریف که گفتم «از شما می‌خواهم حرف آقا زمین نماند».

روحانی تصریح کرد: او با شهامت خود این کار را انجام داد و اگر رهبری نبود، انسجام ملی و وحدت ملی نبود و دستاوردهای ما در این حدی که امروز می‌بینیم، نبود و شاید دستاوردی نداشتیم.

وی اظهار داشت: اساس کار ما بر لطف خدا، ایستادگی ملت و راهنمایی‌های رهبری معظم انقلاب بود، اما در کنار این سه پایه، کاردانی افراد باتجربه هسته‌ای، ایستادگی‌شان چاره‌ساز بود.

رئیس‌جمهور افزود: ظریف مردی با دانش، تجربه و خلوص است و من هیچ‌گاه در طول این مدت ناخالصی او را ندیدم.

دولت یازدهم بهترین‌ها را برای مصاف هسته‌ای برگزید

روحانی تصریح کرد: جلسات مهمی با آقای ظریف، عراقچی و تخت روانچی در روزهای سخت داشتیم و همه جا خلوص، توانمندی و شهامت آنها را دیدم.

وی گفت: مگر این کار بزرگ بدون شهامت، دانش و آشنایی به رموز مذاکره امکانپذیر بود؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر دولت یازدهم هنری داشت، این بود که توانست بهترین‌ها را برای این مصاف برگزیند و اگر اینها نبود، کار سخت می‌شد.

روحانی ادامه داد: در مسیر راهی که وزارت خارجه پیش میبرد لازم بود گروه جدیدی در کنار مذاکره کنندگان باشد. ما نیازمند بودیم سازمان انرژی اتمی با همه توان و قدرت فنی اش در این زمینه وارد مذاکره شود.

وی با بیان اینکه از روزی که دکتر صالحی در کنار دوستان قرار گرفت گشایش جدیدی در کار فنی داشتیم، گفت: رسیدیم به روزی که باید کارشناسان دفاعی وزارت دفاع به صحنه بیایند و آن تهمت ناجوانمردانه زدوده شود و گره به ظاهر کور پی ام دی حل شود. آن روز بود که سردار دهقان شجاعانه به میدان آمدند.

رییس جمهور تیم اقتصادی دولت زحمات فراوانی کشید که مسئولیت آن را نهاوندیان به عهده داشت و این کار ضروری بود. در همه مراحل کمک های وزارت اطلاعات را داشتیم. اگر در ۳۰ ماه مذاکره ستاد اقتصادی دولت قادر نبود تورم را کنترل کند و کشور را از رشد منفی به رشد مثبت ۳ برساند ما در مذاکرات موفق نبودیم.

اگر سرداران ما در فلوجه و رمادی و دمشق نبودند مذاکره به نتیجه نمی رسید

روحانی تاکید کرد: اگر نیروهای مسلح امنیت کشور را حفظ نمی کردند و اگر سرداران رشید ما در فلوجه و رمادی و دمشق به مردم سوریه کمک نمی کردند ما امنیتی نداشتیم که مذاکره کنیم.

رئیس جمهور گفت: امروز روز تشکر از همه است و نه از یک حزب و یک جناح. این افتخار ملی است. شکسته شدن تحریم را من دو سال پیش دیدم و این دیوار بی اعتمادی در برابر جهان که فرو ریخت. افتخارش از آن ملت ایران است.

وی افزود: دشمنان ما ملت را در حصر اقتصادی گذاشته بودند و فکر می کردند می توانند ملت را تسلیم کنند. من در مراسم تحلیف قسم یاد کردم که در برابر ملت ایران باید راه تکریم را برگزینید.

روحانی گفت: ما سرمایه و فناوری و مشارکت را خواهیم گرفت. دروغ به ملت نگویم. ملت بدانند ما به آنها دروغ نگفتیم. هرچه از روز اول گفتیم خدا یاری کرد انجام دادیم و از این پس هم انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور ادامه داد : ما نخواهیم گذاشت مردم ما در هواپیمای کهنه با ترس و لرز بنشینند، ما قطارهای پر سرعت و مدرن برای سلامت و راحتی مردم ایران خواهیم آورد.

روحانی گفت: ما سرمایه و فناوری و مشارکت را خواهیم گرفت. دروغ به ملت نگویم. ملت بدانند ما به آنها دروغ نگفتیم. هرچه از روز اول گفتیم خدا یاری کرد انجام دادیم و از این پس هم انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: ما نخواهیم گذاشت مردم ما در هواپیمای کهنه با ترس و لرز بنشینند، ما قطارهای پر سرعت و مدرن برای سلامت و راحتی مردم ایران خواهیم آورد.

وی با تاکید بر اینکه این هنوز از نتایج سحر است اظهار داشت: بدبینان و بدخواهان هرچه می خواهند بگویند، به ما می گویند برجام که اجرا شد دولت باید رفاه برای مردم ایجاد کند. مگر ما برجام اوردیم؟ برجام را مردم ایران آوردند. برجام را خدا آورد.همان ملتی که برجام را آورد کشور را خواهد ساخت.

رئیس جمهور گفت: ما به ظاهر به برخی از دوستان به نمایندگی از بقیه نشان مدال دادیم. اما به آنهایی نشان دادیم که وجودشان و سخن شان را برای ملت ایران نعمت است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز روز پر افتخاری برای ماست گفت: ما افتخار می کنیم که رئیس جمهور امریکا که به ظاهر بالاترین قدرت نظامی و اقتصادی را دارد در برابر فتوای رهبر ما سر تعظیم فرو می آورد. این نشان می دهد دنیا هم رهبری ما رو می فهمد هم فتوا را می فهمد و می داند که اگر رهبر ایران در دنیا سخنی گفت دنیا باید به آن سخن اعتماد کند .

روحانی ادامه داد: اثبات دروغگویی صهیونیست ها نسبت به برنامه هسته ای ایران برای ما افتخار نیست؟ افتخار نیست که ثابت کنیم ملت ایران راستگو و دشمنان آن دروغگو هستند؟ برای ما افتخار ندارد که سازمان ملل متحد شش قطعنامه فصل هفتم علیه ملت ایران صادر کند و بدون آنکه اجرا کند آنها را ملغی کند؟

وی تصریح کرد: این قرار بین من و عراقچی و ظریف و روانچی بود. که شرط من برای توافق لغو قطعنامه های سازمان ملل است.

من در برابر این همه تواضع رهبری سر فرود می آورم

رئیس جمهور گفت: وقتی با هم مشورت می کردیم کمی سخت به نظر می آمد که ما می توانیم ۱۲ قطعنامه را لغو کنیم؟ این ایستادگی ملت ایران بود که توانست این پیروزی را به ارمغان آرود.

روحانی اظهار داشت: آنچه داریم افتخارات ملی است و آنچه دوستان ما در صحنه انجام دادند فخرشان برای این است که به ملت خدمت کردند و فرامین رهبری را اجرا کردند و هیچ سخن ناروایی آنها را از راهشان منحرف نکرد.

وی ادامه داد: من در برابر این همه تواضع رهبری سر فرود می آورم از همه مراجع و علما و اساتید و هنرمندان و کارآفرینان از پیر و جوان مرد و زن از روستایی و شهری آنها که دعا کردند و فرزندان انقلابی خود را هیچ گاه از یاد نبردند تشکر میکنم.

از روسای دو قوه دیگر به ویژه از برادرم دکتر لاریجانی تشکر می کنم

روحانی تصریح کرد: روسای دو قوه دیگر به ویژه از برادرم دکتر لاریجانی تشکر می کنم. من از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همه مذاکره کنندگان گذشته تشکر می کنم. من از همه روسای جمهور از آقای هاشمی رفسنجانی از دولت خاتمی و از دو دوره آقای احمدی نژاد تشکر می کنم همه به سهم خودشان تلاش کردند.
Share/Save/Bookmark