توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61483
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
ضمن اشاره به رویکرد آمریکا در سوریه و همکاری با روسیه
اردوغان از دلایل خرید اس- ۴۰۰ پرده برداشت
اردوغان از دلایل خرید اس- ۴۰۰ پرده برداشت
رجب طیب اردوغان اعلام کرد، قرارداد خرید اس - ۴۰۰ از روسیه مهمترین توافقنامه تاریخ ترکیه است زیرا تولید مشترک این سامانه‌ها را تضمین می‌کند. وی گفت، کشورش اس- ۴۰۰ را برای جنگ نخریده بلکه برای حمایت از صلح و امنیت ملی‌اش خریداری کرده است. اردوغان همچنین افزود: ترکیه سامانه اس - ۴۰۰ را به طور کامل در آوریل ۲۰۲۰ تحویل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با سردبیران موسسات رسانه‌ای ترکیه اظهار کرد: ترکیه همزمان با آوریل ۲۰۲۰ کل سامانه‌های اس- ۴۰۰ را تحویل می‌گیرد.

وی درباره دلایل خرید این سامانه‌ها گفت: ترکیه این سامانه‌ها را نخریده که برای جنگ آماده شود بلکه آنها را برای حفظ صلح و امنیت ملی خود خریده است.

این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه نیز از ورود سری جدید محموله سامانه‌های اس - ۴۰۰ خبر داده بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه نیاز کشورش به خرید سامانه‌های اس- ۴۰۰ را به لزوم ممانعت از رویدادهای کشورهایی نظیر کویت، قطر، عراق، سوریه، یمن و غیره نسبت داد و گفت: ترکیه با خرید اس - ۴۰۰ برای جنگ آماده نمی‌شود بلکه هدف از خرید این سامانه‌ها تضمین امنیت و صلح کشورمان است، گام‌های دیگری هم برای بهبود توانمندی نظامی و دفاعی با همین دیدگاه داریم.

اردوغان تاکید کرد: تمام این تدابیر از جمله خرید اس- ۴۰۰ برای ترکیه ضروری است نه یک موضوعی اختیاری، یافتن مثال‌هایی از قبیل سخت نیست.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: تحولاتی از یک ربع قرن پیش در بوسنی و هرزگوین و کویت یا حوادثی در گذشته نزدیک در عراق، سوریه، اوکراین، یمن و قطر رخ داده‌اند و مشکلاتی هم از بابت توسعه طلبی اسرائیل در منطقه وجود دارند.

وی افزود: تمام این نمونه‌ها نتایجی را نشان می‌دهند که ناگزیر می‌شوی برای مقابله با آنها قوی باشی و مساله خرید اس- ۴۰۰ از این زاویه باید نگریسته شود.

اردوغان همچنین فاش کرد: ممکن است در آینده نسخه سامانه موشکی اس- ۴۰۰ را با مشارکت روسیه بسازیم و این سامانه‌ها قدرت ما را در آینده تقویت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال گفت: اگر از برنامه تولید جنگنده‌های اف - ۳۵ کنار گذاشته شویم قیمت هریک از آنها به حدود هشت میلیون دلار خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری ترکیه گریزی نیز به تحولات سوریه و اقدامات آمریکا زد و تاکید کرد: آمریکا در حال حاضر قصد ندارد برای عملیات نظامی منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کند.

وی درباره امکان ایجاد چنین منطقه‌ای گفت: آمریکا اشاره کرده بخشی از نیروهایش پس از عقب‌نشینی از سوریه در این کشور می‌مانند.

اردوغان همچنین اشاره کرد، آمریکا از آلمان، انگلیس و فرانسه خواسته نیروهای مازاد به منطقه بفرستند اما این سه کشور جواب منفی دادند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: ترکیه هیچ اشاره‌ای از جانب آمریکا بابت قصدش برای انجام عملیات در منطقه ندیده است و ترکیه درباره هماهنگی در زمینه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه برای بررسی راه‌های ایجاد منطقه امن و ابعاد آن در این کشور عربی نشستی برگزار خواهد کرد.

اردوغان همچنین اشاره کرد، کشورش و روسیه توانستند به رغم درگیری‌های شدید در منطقه ادلب ثبات خاصی را برقرار کنند.

او افزود: ما با همکاری مستحکم با روسیه توانستیم امنیت را در ادلب برقرار کنیم و این به رغم کارشکنی مداوم ارتش سوریه بود ما با روسیه تفاهمات مربوط به تضمین امنیت در منطقه را حفظ می‌کنیم.

اردوغان با این وجود تصریح کرد: روسیه باید نظام سوریه را به تعهد درخصوص توافقنامه سوچی که بین روسیه و آنکارا در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ درباره ادلب امضا شد، متقاعد کند. ترکیه با صداقت به ماموریت نظامی و انسانی و حقوقی خود در منطقه با اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع هر اتفاق نامناسبی ادامه می‌دهد.

رجب طیب اردوغان در ادامه تاکید کرد: نیروهای ترکیه برای تضمین امنیت کشتی‌های خود در شرق مدیترانه به رغم تهدیدات تلاش می‌کنند و ترکیه اوضاع مصر، تحرکات عربستان و امارات را زیر نظر دارد.

اردوغان افزود: ترکیه به برداشتن گام‌های لازم برای رویارویی با تلاش‌هایی که حقوق و منافع ترکیه و جمهوری قبرس ترک‌نشین در شرق مدیترانه را نادیده می‌گیرند، ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو کشتی حفاری ترکیه به نام‌های "فتح" و "یاووز" و کشتی کاوشگر "بربروس خیرالدین پاشا" به ماموریت خود در منطقه به رغم تمام تهدیدات ادامه می‌دهند.

اردوغان گفت، یگان‌های نیروی دریایی و هوایی ترکیه برای تضمین امنیت این کشتی‌ها در تلاش هستند.

وی افزود: ترکیه از نزدیک تحولات تمام کشورهای منطقه در راس آن مصر، لیبی، الجزایر تونس و و دولت اسرائیل را زیر نظر دارد همچنین از آن طرف تحرکات عربستان و امارات در منطقه خلیج فارس را هم دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه همچنین تمام تحولات جنوب آسیا در افغانستان، پاکستان و هند و نیز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تمام اتفاقات بالکان و شرق اروپا و قفقاز و آسیای مرکزی را زیر نظر دارد چون تمام اتفاقات در این مناطق بر ترکیه تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: کسانی هستند که در شرق دریای مدیترانه به دنبال جایی برای خود هستند و ما به طور ملموسی مانع آن می‌شویم.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark