توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51943
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
هشدار مهم مرکز ماهر درباره تشدید حملات باج‌افزاری
هشدار مهم مرکز ماهر درباره تشدید حملات باج‌افزاری
به دلیل تشدید حملات باج افزاری از طریق پروتکل دسترسی راه دور ( RDP)، مرکز ماهر هشدار مهمی را در این زمینه به سازمان‌ها و شرکت ها اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، درخواست‌های متعدد امداد از مرکز ماهر و تحلیل حوادث بوجود آمده در بعضی از سازمان‌ها در روزهای اخیر نشان داده است حملات باج‌افزاری از طریق نفوذ به سرویس پروتکل دسترسی راه دور یا همان پروتکل RDP به شکل روز افزونی در حال افزایش است.

متاسفانه مشاهده می‌شود که در بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها، هنوز حفاظت کافی در استفاده از پروتکل RDP انجام نگرفته است و قربانیان این حمله معمولا مراکزی هستند که برای ایجاد دسترسی به منظور دریافت پشتیبانی برای نرم‌افزارهای اتوماسیون (اداری، مالی، کتابخانه، آموزشی و ...) از این روش استفاده می‌کنند.

بررسی الگوی این حملات و مشاهدات بعمل آمده در امداد به 24 مورد از رخدادهای باج‌افزاری اخیر که توسط پروتکل مذکور صورت گرفته است، نشان می‌دهد خسارت ناشی از آن‌ها، بدون احتساب مبالغ احتمالی باج پرداخت شده توسط بعضی از قربانیان، به طور میانگین حدود 900 میلیون ریال برای هر رخداد بوده است.

مرکز ماهر به کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مخصوصا مجموعه‌های پشتیبانی نرم‌افزارها مجددا توصیه کرده است که استفاده از سرویس RDP بر بستر اینترنت بسیار پر مخاطره بوده و راه را برای انجام بسیاری از حملات، مخصوصا حملات باج‌افزاری هموار می‌کند.

بر این اساس پیشنهاد شده که اقدامات زیر جهت پیشگیری از وقوع این حملات بصورت فوری در دستور کار مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گیرد:

1- با توجه به ماهیت پروتکل RDP اکیداً توصیه می گردد این پروتکل بصورت امن و کنترل شده استفاده گردد، مانند ایجاد تونل های ارتباطی امن نظیر IPSec جهت کنترل و مدیریت ارتباطات. همچنین توصیه میشود از قرار دادن آدرس IP عمومی بصورت مستقیم برروی سرویس دهنده‌ها خودداری گردد.

2- تهیه منظم نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات برروی رسانه‌های متعدد و انجام آزمون صحت پشتیبان‌گیری در هر مرحله و نگهداری اطلاعات پشتیبان بصورت غیر بر خط.

3- اجبار به انتخاب رمز عبورسخت و تغییر دوره ای آن توسط مدیران سیستمها.

4- محدودسازی تعداد دفعات مجاز تلاش ناموفق جهت ورود به سیستم.

5- هوشیاری کامل جهت بررسی دقیق رویدادهای ثبت شده مخصوصا رویدادهای ورود به سیستم در ساعات غیر متعارف.

6- توجه و بررسی فهرست کاربران سیستم ها و سطح دسترسی آن‌ها.

7-توصیه می‌شود در صورت بروز این حمله در سازمانها، مدیران فناوری اطلاعات ضمن اجتناب در پرداخت باج درخواستی سریعا با مرکز ماهر تماس بگیرند.
Share/Save/Bookmark