توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 42673
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
فرصت‌طلبی اسرائیل از باخت منطقه‌ای و بین‌المللی اردوغان
معامله رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با اسرائیل سرمایه‌گذاری در مکان و زمان اشتباه است که نه‌تنها وی را از تنگنای کنونی نجات نمی‌دهد بلکه به ته باتلاق می‌کشاند.
فرصت‌طلبی اسرائیل از باخت منطقه‌ای و بین‌المللی اردوغان
به گزارش خط نیوز به نقل از روزنامه الثوره سوریه، توافق رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اسرائیل به‌مثابه سرمایه گذاری در مکان و زمان اشتباه و تکیه زدن بر عصایی است که نه‌تنها او را از گرفتاری کنونی نجات نمی‌دهد بلکه به ته باتلاق می‌کشاند.

با این حال دست به دامن شدن اردوغان به اسرائیل بر اساس معیارهای سیاسی و منطق تحلیلی کار غیرمنتظره‌ای نیست زیرا ورشکستگی اردوغان، دولت و حزب او در سطح منطقه‌ای و بین المللی بازگشت به گذشته و نبش قبر برگه‌های قدیمی را ایجاب می‌کرد.

فروکش‌کردن اظهارات آتشین اردوغان علیه اسرائیل

در این میان اردوغان این کار را به‌قیمت کوتاه آمدن از شروط خود در قبال اسرائیل انجام داد به‌گونه‌ای که کوه خشم و اظهارات آتشین او فروکش کرده و در نهایت توافق با اسرائیل از دل این مواضع سر برآورد.

این مواضع زاییده تحولات یک‌شبه نیست بلکه برگرفته از شرایطی است که محکوم به در نظر گرفتن مصالح و ملاحظات دیگر است.

کوتاه‌آمدن ترکیه از شروط خود به‌بهای ناچیز

پرواضح است که رؤیای ترکیه مبنی بر به دست گرفتن رهبری طرح اخوانی‌ها در منطقه یا جهان نقش بر آب شده است از همین رو دراز کردن دست دوستی به‌سمت اسرائیل در واقع اعتراف آشکار به دست برداشتن از این رویکرد است هرچند عملاً به‌معنی بازگشت ترکیه به نقش دیرینه و غربی خود است و شاهد آن نیز کوتاه آمدن یک‌باره از تمام شروط قبلی به‌بهای ناچیز است.

به هر حال توافق ترکیه و اسرائیل برای سازش خارج از چارچوب رضایت آمریکا صورت نگرفته است بلکه یکی از شرط‌های آمریکا برای ازسرگیری روابط با اردوغان برقراری همین روابط بود.

اسرائیل سقف خواسته‌های خود را بالا می‌برد

در این میان اسرائیل در سرمایه گذاری بر دغدغه‌های ترکیه درنگ نکرد زیرا از نگرانی و تنگنای ترکیه و ناکامی گزینه‌های مورد نظر آن در سطح منطقه‌ای و بین المللی چه در قبال روسیه و آمریکا تا اروپا آگاه بوده و همین کافی است تا اسرائیل به شروط قبلی خود در قبال ترکیه اکتفا نکرده بلکه به فکر بالابردن سقف خواسته‌های خود باشد و این چیزی است که دست‌کم از ظاهر توافق ترکیه و اسرائیل هویدا است حال آنکه چه‌بسا نقاط پنهانی آن خطرناکتر نیز باشد.

بر این اساس اردوغان نه‌تنها در سیاست دشمن تراشی و افزایش اختلافات با بسیاری از کشورهای منطقه، باخته است بلکه در توافق‌ها و ائتلاف‌ها و دوستی‌ها نیز به‌ضرر منطقه و مسائل و ملتهای آن وارد عمل شده است از همین رو هرجا که پا می‌گذارد خود را گرفتار در گزینه‌های تلخی می‌بیند که حاصل اقداماتی است که در سالهای گذشته به آن امید بسته بود تا جایی که اکنون برای بازیافتن نقش گذشته دست به دامن اسرائیل شده است و باید برای جلب رضایت غرب از دروازه اسرائیل عبور کند.

در این میان نباید از این نکته غافل شد که عصای اسرائیلی که اردوغان به آن تکیه زده است، کج است زیرا معامله‌ای که ترکیه با اسرائیل کرده است حتی فراتر از پیش‌بینی‌های اسرائیلی‌ها بوده و به‌روشنی حاکی از این است که وی در مکان و زمانی اشتباه سرمایه گذاری کرده است.

در این شرایط ترکیه بالاخره متوجه می‌شود که تکیه کردن بر اسرائیل برای نجات یافتن از غرق شدن، سرابی بیش نیست و در باتلاقی که از دروازه اسرائیل سرازیر شده است غرق می‌شود و آنجاست که بار دیگر سیلی خواهد خورد.
Share/Save/Bookmark